Avmaska högdräktiga ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Indyhope
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 6 693
Sv: Avmaska högdräktiga ston

vilket maskmedel är det man ska avmaska med nu på våren ?
Måste av maska nu !
Eller är det inte så ?

Vilket medel använder ni på fölungarna om ni inte maskar inom 24h.

KL

Skulle inte nån av er som är bra på det här med avmaskning kunde kunna göra en liten sammanfattning? Känns som att samma frågor kommer om och om igen..

Ex. på frågor

När avmaskar man ett fölsto som föder i april/maj/juni/juli?
Vilket medel är att föredra?
När avmaskar man ett föl?
Vilket medel är att föredra?

Sen finns det väl mkt mera frågor som kommit upp också

Skriv gärna varför också! Tack på förhand! :bump:

Ursäkta en kanske dum fråga, men exakt vad är fölmask? Är det en särskild art? Har aldrig hört talas om det tidigare? Vill hemskt gärna veta.:)

Ursäkta en kanske dum fråga, men exakt vad är fölmask? Är det en särskild art? Har aldrig hört talas om det tidigare? Vill hemskt gärna veta.:)

http://www.sva.se/static/559.html

---------------------------------------
Saxat från ovanstående adress:

Fölmask
Fölmasken Strongyloides westeri är också allmänt förekommande. Fölen infekteras med råmjölken vilket kan leda till diarré. Symtomen hos fölet debuterar ofta samtidigt som stoet har sin första brunst omkring nio dagar efter fölningen. En immunitet mot masken byggs vanligen upp relativt snabbt.

Maskens ägg utvecklas till larver på betet, stoet blir infekterat och larverna lagras i vävnader vid juvret för att infektera nästa års föl. Någon betessanerande åtgärd är inte aktuell för denna parasit. Det går inte att ta prov på stoet för att kontrollera om hon bär på fölmask.

okej om det är kört hade du maskat fölet direkt nu då,eller vid 6 veckor.

Nej, ingen avmaskning förrän fölet är 10-12v OM det inte får problem med diarrée när den är en dryg vecka, då kan det vara pga fölmasken och man får avmaska då.

Vad menar du med kört för hennes del?
Dör fölet då eller ?

Dålig formulering ;) Kört att komma åt fölmasken redan i juvret. Fölet kan alltså ha fått fölmasken (den är dock VÄLDIGT ovanlig numera) och man behöver då avmaska fölet istället när symptom visar sig.

Tack Madick för att du så outtröttligt delar med dig av din kompetens och svarar på alla frågor (andra som känner sig träffade kan också ta åt sig!)!

Katinkas !! Det lät ju ganska tyket .Madick jag tackar så mycket för din information . Men tråden är väll till för att man ska dela med sig av tankar och erfarenhet.

Vart ser du att det var tyket? Jag tyckte hon var snäll som sa att hon uppskattade Madick.
Vilket jag också gör, fått svar på många frågor jag funderat på :)

Förstår inte hur du tänker om du uppfattar mitt inlägg som tyket!? Ville bara visa min uppskattning för Madick och andra som tar sig tiden att svara på alla frågor, ofta flera gånger på samma fråga. Utan att veta misstänker jag att många av de som är kunnigast har hästar som yrke på ett eller annat sätt och kanske får betalt för att svara på exakt samma frågor till vardags. Då tycker jag det är bussigt att de tar sig tiden att sitta framför datorn och göra det gratis om och om igen...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 989
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 745
Senast: ildiko
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
30
· Visningar
2 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka