Avmaska högdräktiga ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Indyhope
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 6 693
Sv: Avmaska högdräktiga ston

Hon har fölat för en vecka sedan och ska snart släppas på bete. Hon ska gå själv där med fölet i ca en månad och sen ska där gå ett sto m föl till. Blir en lite mindre hage nu först och sen ska den utvidgas. Hagen har inte använts som betesmark på jättemånga år, utan har varit åker...

Har inte tagit träckprov...

Då spelar det ingen större roll vad du tar. För fölet är pyrantel lämpligast, och då vid 10-12v ålder första gången.

Då får jag fråga...
Har ett sto som är beräknad till den 10/5. Har jag förstått det rätt om jag ska avmaska henne med Ivermecetin inom ett dygn efter fölning för att förhindra fölmask?
Hon och föl kommer antagligen gå själva till en början för att sedan gå ihop med ett annat sto med föl. Betet växelbetas med kor och jag har inte tagit något träckprov.
När ska man avmaska fölet/fölen om det ska göras. Med Pyrantel eller?
Tacksam för svar!

Ivermectin är det som behövs för att komma åt fölmasken i juvret.

Lämpligast för fölet är pyrantel (Fyrantel eller Banminth), första gången vid ca 12v ålder.

*kl*

Om man misstänker att fölet har fölmask är det Ivermectin man ska avmaska fölet med?

Axilur funkar också, dock med högre dos, en "600 kg spruta" räcker till ett 90 kg föl.

Tack! Vet inte om det finns att få tag på här. Är det ok att avmaska litet föl med Ivermectin?

Det är inte särskillt effektivt mot spolmask som brukar vara fölets värsta parasit. Men visst, det är ingen fara att använda ivermectin.

Men du får väl be apoteket beställa hem!

KL

jag har följt denna tråd för att förhoppningsvis få svar på mina funderingar.. men jag känner mig bara förvirrad.

Jag har ett sto som är beräknad till den 22/6.. hon kommer att släppas på gräs innan och kommer att gå på samma bete som våra andra tills hon fölat sen åker de på betäckning igen och sen blir det annat bete.
Hur ska jag göra? Ska jag avmaska stoet innan jag släpper henne på gräs som vanligt och maska igen sen när fölet kommer? :confused:
Blir ju konstigt om jag väntar tills fölet kommer för då de andra hästarna som hon går med kommer att maskas..

blir alldeles snurrig i huvudet :crazy:

Det är inte särskillt effektivt mot spolmask som brukar vara fölets värsta parasit. Men visst, det är ingen fara att använda ivermectin.

Men du får väl be apoteket beställa hem!

Jag tänkte på avmaskning av fölet för just fölmask/trådmask om man nu inte avmaskat stoet inom 24 h och man misstänker att fölet kan vara smittat. Vad ska man välja då?

KL

jag har följt denna tråd för att förhoppningsvis få svar på mina funderingar.. men jag känner mig bara förvirrad.

Jag har ett sto som är beräknad till den 22/6.. hon kommer att släppas på gräs innan och kommer att gå på samma bete som våra andra tills hon fölat sen åker de på betäckning igen och sen blir det annat bete.
Hur ska jag göra? Ska jag avmaska stoet innan jag släpper henne på gräs som vanligt och maska igen sen när fölet kommer? :confused:
Blir ju konstigt om jag väntar tills fölet kommer för då de andra hästarna som hon går med kommer att maskas..

blir alldeles snurrig i huvudet :crazy:
Börja med träckprov så behöver du inte vara så förvirrad ;)

Dock brukar hingststationerna vilja att stona är avmaskade. Fölmasken är inte så vanlig längre, så kanske läget för ett pyrantelår. Alltså avmaska nu, runt fölning osv ca var 5e vecka.

"Hästar kan behandlas oavsett ålder och dräktighetsstatus, tjänstgörande hingstar kan behandlas. Ivermectin överförs till mjölk. När lakterande ston behandlas kan ivermectin överföras och återfinnas i modersmjölken. Studier beträffande effekten av ivermectin på nyfödda föl saknas."

Precis så står det på mitt avmaskningspreparat (Noromectin) med fortsättning på sista meningen...varför det inte rekomenderas att avmaska ston med nyfödda föl. Så nu blev jag förrvirrad igen. Hade ju precis köpt hem för att vara förberedd inför fölningen.
Vad säger ni om det? :confused:

Hej jag avmaskade mitt sto flera dagar efter med ivomec,hade inte maskmedlet hemma,tror ni det spelar någon roll.
Undrar för man ska ju avmaska inom ett dygn .

Precis så står det på mitt avmaskningspreparat (Noromectin) med fortsättning på sista meningen...varför det inte rekomenderas att avmaska ston med nyfödda föl. Så nu blev jag förrvirrad igen. Hade ju precis köpt hem för att vara förberedd inför fölningen.
Vad säger ni om det? :confused:

Bara för att det inte är några tester gjorda. OM något skulle bli tok och någon skulle få för sig att det var medlets fel så vill de ha friskrivit sig. Det är min gissning.

Fölmasken är inte särskillt vanlig längre, så om man ändå inte ska avmaska stoet då så ser jag ingen anledning att göra det.

Hej jag avmaskade mitt sto flera dagar efter med ivomec,hade inte maskmedlet hemma,tror ni det spelar någon roll.
Undrar för man ska ju avmaska inom ett dygn .

För att komma åt fölmasken som aktiveras i juvret vid fölningen. Så efter flera dagar är det redan "kört" om stoet hade fölmasken lagrad, fölet har redan fått i sig det.

okej om det är kört hade du maskat fölet direkt nu då,eller vid 6 veckor.

För att komma åt fölmasken som aktiveras i juvret vid fölningen. Så efter flera dagar är det redan "kört" om stoet hade fölmasken lagrad, fölet har redan fått i sig det.

Vad menar du med kört för hennes del?
Dör fölet då eller ?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 989
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 745
Senast: ildiko
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
30
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka