K
Katinkas
Sv: Avmaska högdräktiga ston
Vilka är symptomen?
Vilka är symptomen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tog träckprov på alla mina hästar och fick rådet att avmaska fölstoet med Ivomec samma dag som hon fölade. Nu har jag redan släppt dom på sommar betet så jag kommer att mocka hagen noga varje dag vilket jag för övrigt gör även i vinterhagen varje dag. Enligt artikel i senaste Häst & Ryttare är regelbunden mockning av sommarhagarna mer effektiv än avmaskning. Tar man en runda med skottkärran varje dag så tar det inte speciellt lång tid
Jag tog träckprov på alla mina hästar och fick rådet att avmaska fölstoet med Ivomec samma dag som hon fölade. Nu har jag redan släppt dom på sommar betet så jag kommer att mocka hagen noga varje dag vilket jag för övrigt gör även i vinterhagen varje dag. Enligt artikel i senaste Häst & Ryttare är regelbunden mockning av sommarhagarna mer effektiv än avmaskning. Tar man en runda med skottkärran varje dag så tar det inte speciellt lång tid
Nu ska jag reda ut ett missförstånd...
Det är inte HÄSTARNA som utvecklar immunitet mot avmaskningsmedlet, det är MASKARNA!!
Det är parasiterna som blir immuna mot de gifter som finns i avmaskningsmedlen, för att de inte ska bli utrotade. Och ju mer vi avmaskar "i onödan", desto större risk att maskarna utvecklar immunitet!
Slänger in en fråga här..
Jag kommer avmaska med Fyrantel i år och undrar om jag även kan avmaska med det i samband med att stoet fölar eller om det måste vara Ivomec då? Om det måste vara Ivomec hur ska jag då göra med de andra hästarna och efterföljande avmaskningar? Det blir ju jättekonstigt med intervallerna...![]()
Tar tacksamt emot tips!![]()
Ja ok, jag skrev inte i detalj. Men eftersom vi som håller på med hästar ofta är besserweissrar och det du säger är sant så får jag väl lov att rätta mig. Ja, självklart är det maskarna som blir immuna, men maskarna ligger i hästarna och är en del av hästen.
Mvh michaela
Är Ivomec att rekomendera efter fölning?
// Hera som e nöjig för att göra fel....![]()
Men gud förlåt!
Jag skrev fel!
De två sprutorna han och sto fick på fölbetet var ivomec just pga fölmasken!
De andra hästarna maskades med Banminth och det blev liv när inte vi valde samma.
Det var lite svårt att argumentera för eftersom det tydligt står att man ska maska alla hästar samtidigt och med samma preparat.
Jag visste ju att mina två var maskfria när de kom och den enda mask jag var orolig för var just fölmasken, så jag envisades.
Är Ivomec att rekomendera efter fölning?
// Hera som e nöjig för att göra fel....![]()
Men oj, då blev det ju lite tokigt. Fölmasken är bara i början, dvs debuterar vid ca 9 dygn, och immunitet skaffar sig fölet snabbt. Det är spolmasken som är värre för fölen, och då är Ivomec det sämsta valet...
Detta är ju rena grekiskan för mig haha! Vad ska jag maska märren med innan betet nu då?
Ok!
Jag tänkte helt avstå maskmedel och, precis som du skrev, vänta på ev diarré. Det var helt fel enligt apoteksanställda.
Blev istället rek ivomec.