Avliva hund som bitit?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare MalinB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 10 120
M

MalinB

Läste en tråd lite längre ner angående detta (och det är inte första gången) att en hund som bitit en annan hund (OBS! Ej människa, det är en helt annan fråga!) avlivas på studs. Nu går jag inte in på varje enskilt fall men rent generellt, tycker ni att man ska avliva en hund som bitit en annan hund?

Hundar ryker ju ihop ibland, det är inget ovanligt och jag kan tycka det är lite väl drastiskt att avliva den bitande hunden p.g.a detta. Jag kan förstå ägaren till den hund som blivit illa biten och kanske tom dött men rent objektivt förstår jag det inte. Är det en stor hund "mot" en liten räcker det med ett bett för att den lilla ska avlida. Är det på andra hållet, en liten som biter en stor blir skadan sällan så omfattande.

Vad tycker ni?

Och argumentet "det kunde lika gärna varit ett barn" (som man såååå ofta ser i media) håller dåligt. Jag skulle tro att de flesta hundar ser skillnad på hundar och barn.

Sv: Avliva hund som bitit?

Beror på vad det är för hund och varför den bitit.

Är det en hund som är så stor att ägaren knappt orkat hålla den och hunden är så "bråkig" att den inte går att omplacera på ett bra sätt, då låter avlivning som ett bra alternativ för mig.

Är det en hund där man kan undvika olyckor genom att helt enkelt hålla den i koppel och ta sitt ansvar, då ser jag inget problem med att ha den kvar.

Är det en hund som pressats till att bita på något vis, eller där hunden varit osäker och allt möjligt trasslar bara med den ägaren, då går det ju att omplacera och få det att fungera bra.

Kan tillägga att jag själv har en hund som bitit andra hundar och hon själv har blivit biten. Tror inte att det varit min hund som "startat" allt, jag vet några gånger då det inte varit så. (Ja, det har hänt flera gånger)
När jag fick henne var hon osäker, framförallt mot andra hundar. Det var "tokutfall" (rest ragg, hoppa på bakbenen i kopplet och låta förfärligt mycket) bara hon såg en annan hund lååångt borta.

Jag hade henne inte lös med hundar som jag kände och visste var lugna och som hon fått bekanta sig med innan på flera långa, lugna koppelpromenader. Idag gör hon sällan utfall och går hundar förbi utanför rastgårdar och hon är lös i dem så kan jag kalla in henne. Igår kunde jag för första gången någonsin släppa henne med två hundar som hon träffade för första gången.

Min hund är inte ett galet monster (även om hon nog blivit kallad något liknande), utan en "helt vanlig" och bra hund, men när hon blir osäker på andra hundar så slutar hon tänka ordentligt. Så länge hon inte är osäker så är hon en helt fantastisk hund.

Och argumentet "det kunde lika gärna varit ett barn" vill jag stoppa i en soptunna. Hundar är inte korkade. Ser jag på min hund så kan jag säga att hon kan stå mitt inne i en dagisklass, som klappar, pratar högt och är som barn brukar vara och hon är helt lugn. Barn kan dra i öron, peta knasigt istället för att klappa osv och hon gör inget. Drar de i svansen skulle hon nog snurra runt och dra in svansen under magen för att skydda den, men aldrig att hon skulle bita en människa oavsett ålder.

Senast ändrad:

Jag tycker det dels beror på varför och hur den biter. När en hund biter en annan så blir det normalt inte värre än lite slem på pälsen. En normalt funtad hund har bithämningar som gör att den inte orsakar så stor skada som den har förmåga att göra. Sedan kan det ju bli lite fel om en stor hund slåss med en liten, och då kan ju den stora hunden av misstag skada den lilla allvarligt. Jag tycker generellt inte att man ska ha kvar hundar som saknar bithämningar, men eftersom man har avlat bort dessa på minst en mycket populär sällskapsras så kanske jag får omvärdera detta.

Jag tycker nog också att man bör göra skillnad på hundar som svarar på provokation, och hundar som attackerar snälla hundar. De senare är ju inte riktigt riktiga. Så gör man bara inte i hundvärlden. Biter de då dessutom för att skada/döda så tycker jag att man tar hunden till vet omedelbums.

Det beror också på vem det är som håller i snöret, och om denne kan garantera andra hundars och människors säkerhet. Som hundägare är du strikt ansvarig för allt vad din hund gör, även om det inte var du som var vållande till skadan. Om du har en hund som riskerar att skada en lös framspringande hund, så måste du kunna undvika att detta sker. Antingen genom att du klarar av att hålla hundarna separerade, eller så har du munkorg på den egna hunden. Eller så avlivar du den.

Jag håller med Cilla.

För övrigt är det en jäkla stor skillnad på att bita en annan hund och att döda en annan hund.

Det beror också på vem det är som håller i snöret, och om denne kan garantera andra hundars och människors säkerhet. Som hundägare är du strikt ansvarig för allt vad din hund gör, även om det inte var du som var vållande till skadan.Om du har en hund som riskerar att skada en lös framspringande hund, så måste du kunna undvika att detta sker. Antingen genom att du klarar av att hålla hundarna separerade, eller så har du munkorg på den egna hunden. Eller så avlivar du den.

(fet och understruken text gjorde jag för att betona vilken del jag svarar på! )

Nej du. Om man VET att man har en hundilsken jycke i kopplet men har koll på att den aldrig smiter för att attackera andra hundar, då är det inte dennes ansvar om det kommer en fram en lösspringande hund! Det finns hundratals hundar som hatar främmande hundar å kan hugga om det kommer fram en lös hund, ska dom då avlivas FÖR ATT ANDRA INTE KAN HÅLLA KOLL PÅ SINA EGNA HUNDAR? :mad:

(fet och understruken text gjorde jag för att betona vilken del jag svarar på! )

Nej du. Om man VET att man har en hundilsken jycke i kopplet men har koll på att den aldrig smiter för att attackera andra hundar, då är det inte dennes ansvar om det kommer en fram en lösspringande hund! Det finns hundratals hundar som hatar främmande hundar å kan hugga om det kommer fram en lös hund, ska dom då avlivas FÖR ATT ANDRA INTE KAN HÅLLA KOLL PÅ SINA EGNA HUNDAR? :mad:

Fattar inte riktigt men ja, om man håller en arg hund i kopplet och det kommer fram en lös hund för att hälsa och den arga biter ihjäl den framspringande hunden så är det eventuellt avlivning för den arga hunden som gäller (oftast efter någon sorts diskussion med den vars lösa hund sprang fram för att hälsa.

Rent generellt så Nej, jag tycker inte att en hund ska avlivas per automatik för att den bitit. Det betyder inte att jag tycker det är ett ok beteende, men en isolerad händelse är inte orsak att avliva. Red-Chili och Cillamuffins har skrivit utmärkta svar.

Var går gränsen för att en hund biter - snackar vi bita som i en tufs päls borta, bita som tandhål i huden och blodvite, eller bita som i halva bogen uppsliten?

Fattar inte riktigt men ja, om man håller en arg hund i kopplet och det kommer fram en lös hund för att hälsa och den arga biter ihjäl den framspringande hunden så är det eventuellt avlivning för den arga hunden som gäller (oftast efter någon sorts diskussion med den vars lösa hund sprang fram för att hälsa.

Är det din åsikt, eller finns det något lagrum för det?

Är det din åsikt, eller finns det något lagrum för det?

Ingen åsikt, ingen lagrum som jag har koll på. Bara så det kan vara, man brukar väl diskutera sig fram till såna saker med den andra ägaren? Menar liksom inget med det utan borde skrivit att man har ansvar för händelsen som ägare till den arga hunden istället för den vars hund sprang fram! :angel:

I den andra tråden som finns nu resonerade de två parterna ihop sig om att avlivning skulle ske. Tänkte på den tråden faktiskt. Sen om man nu som ägare till den arga hunden vägrar gå med på vad den andra ägaren (den med skadad/dödad hund) vill/tycker vet jag inte vad som gäller rent lagligt.

Senast ändrad:

Om någon av mina hundar oförhappandes och oprovocerat skulle slita sig, attackera och bita ihjäl en annan hund så skulle jag inte vilja ha den kvar=den avlivas. Så agerar inte en "normal" hund enligt mig nämligen.

Blir mina hundar påhoppade och då i försvar biter en annan hund så är det ok beteende för min del.

Jo du. Lagen säger att du visst är ansvarig att hålla koll på din egna hund ÄVEN om det kommer fram en lös hund. Det kan ju vara en valp eller ung hund som har varit jättelydig fram tills den aktuella händelsen, eller en hund som råkat rymma. Inte ska väl de behöva riskera att bli ihjälbitna bara för att du inte kan kontrollera din hund? Sedan tycker jag nog att det är lite skillnad om det kommer fram en annan bråkig hund och det bara blir lite "gruff", och på om det kommer fram en nyfiken ung hund och denne blir allvarligt biten utan egentlig orsak.

Det är ett jättestort ansvar att ha en ilsk hund. Kan man inte garantera sin omgivnings säkerhet så måste man hitta på en annan lösning. Avlivning är faktiskt en av de bättre lösningarna ibland.

Har man en stor och bråkig hund tycker jag att man ska ha munkorg eller hjälpmedel för att man ska klara av att hålla den, innan den biter. Det är inte det jag var ute efter - hundar som biter hejvillt på allt de får tag på.

Jag menar att olyckor kan hända alla, hundar börjar slåss och ibland är det allvar, ibland blir det av "misstag" värre än vad det menades, tex vid stor storleksskillnad. Men så fort en hund bitit (och då refererar jag mest till media och debatterna som går där men även ibland på forum osv) så ska det avlivas på en gång.

Mycket av hundspråket förstår inte vi människor en hund som "bara flög på helt plötsligt" har kanske blivit extremt provocerad av den andra hunden men detta har ägarna inte uppmärksammat eller förstått.

Att det alltid gäller strikt ägaransvar är det ingen diskussion om, man är alltid ansvarig om hunden biter. Det gäller även om den bitande hunden är kopplad och den andra lös, lagen är tydlig där (sen kan man tycka något annat...). Men att ta ansvar, är det verkligen samma sak som att avliva sin hund? Jag tycker det handlar mer om att ekonomiskt stå för skadan och eventuellt då förse hunden med utrustning så det inte händer igen om det nu inte bara var en tillfällighet att det blev som det blev.

cillamuffins: Denna meningen förstod jag inte riktigt "Jag tycker generellt inte att man ska ha kvar hundar som saknar bithämningar, men eftersom man har avlat bort dessa på minst en mycket populär sällskapsras så kanske jag får omvärdera detta." Hur menar du?

Jag kan inte se hur ägaren till hunden som biter skulle ha större ansvar än ägaren till den olydiga lösa hunden.

Säger jag att man ska ta bort alla hundar som saknar bithämningar så säger jag samtidigt att minst en populär sällskapsras inte bör existera. Och det vill jag nog inte säga, utan nöjer mig med att säga att de ska bort om de samtidigt är mycket aggressiva.

Fast det finns en o annan hund som tydligen sänder ut mystiska signaler.

RIP Fähunden, min senaste BC var ingen slagskämpe, han startade aldrig några bråk, utom en gång då han till synes utan anledning gav sig på en 8 månaders silverfärgad GD, han släppte direkt på kommando o hunden blev inte skadad. Jag skjutsade hem hund o ägare med Fäis i bilen, nema problemas.

Det var något med den hunden, den var som en magnet o tillsynes fredliga hundar gav sig på den titt som tätt under hundens hela liv.

Har hört om liknande fall.

mvh

Säger jag att man ska ta bort alla hundar som saknar bithämningar så säger jag samtidigt att minst en populär sällskapsras inte bör existera. Och det vill jag nog inte säga, utan nöjer mig med att säga att de ska bort om de samtidigt är mycket aggressiva.

Aha! Då förstår jag hur du menade :)

Fast det finns en o annan hund som tydligen sänder ut mystiska signaler.

RIP Fähunden, min senaste BC var ingen slagskämpe, han startade aldrig några bråk, utom en gång då han till synes utan anledning gav sig på en 8 månaders silverfärgad GD, han släppte direkt på kommando o hunden blev inte skadad. Jag skjutsade hem hund o ägare med Fäis i bilen, nema problemas.

Det var något med den hunden, den var som en magnet o tillsynes fredliga hundar gav sig på den titt som tätt under hundens hela liv.

Har hört om liknande fall.

mvh
Vissa hundar har inget normalt hundspråk, socialt handikappade helt enkelt... och det kan provocera andra hundar som normalt inte blir provocerade.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 379
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka