Avliva hund som bitit?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare MalinB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 10 120
Sv: Avliva hund som bitit?

Om någon av mina hundar oförhappandes och oprovocerat skulle slita sig, attackera och bita ihjäl en annan hund så skulle jag inte vilja ha den kvar=den avlivas. Så agerar inte en "normal" hund enligt mig nämligen.

Blir mina hundar påhoppade och då i försvar biter en annan hund så är det ok beteende för min del.

Håller med!
Jag skulle inte orka vara på helspänn hela tiden.

* Jenny *

Läste en tråd lite längre ner angående detta (och det är inte första gången) att en hund som bitit en annan hund (OBS! Ej människa, det är en helt annan fråga!) avlivas på studs. Nu går jag inte in på varje enskilt fall men rent generellt, tycker ni att man ska avliva en hund som bitit en annan hund?

Hundar ryker ju ihop ibland, det är inget ovanligt och jag kan tycka det är lite väl drastiskt att avliva den bitande hunden p.g.a detta. Jag kan förstå ägaren till den hund som blivit illa biten och kanske tom dött men rent objektivt förstår jag det inte. Är det en stor hund "mot" en liten räcker det med ett bett för att den lilla ska avlida. Är det på andra hållet, en liten som biter en stor blir skadan sällan så omfattande.

Vad tycker ni?

Och argumentet "det kunde lika gärna varit ett barn" (som man såååå ofta ser i media) håller dåligt. Jag skulle tro att de flesta hundar ser skillnad på hundar och barn.

det beror på många omständigheter.
Oavsett det är stor eller liten hund, är det en hund som ägaren inte klarar av pga tex den blir tok ilsken så fort den ser en annan hund och försöker flyga på andra hundar så fort den får chansen och ägaren inte klarar av att varken få kontakt med hunden genom att säga åt hunden nej, låt bli eller knappt klarar av att hålla fast hunden och den till sist klarar av att slita sig och attackera en annan hund. Då spelar det ingen roll om hunden bara bitit en annan hund eller nästan slaktat den andra hunden. Om den då inte kan omplaceras till en människa med stor kunskap av hundar som kan uppfostra hunden bör den avlivas både för sin skull och andra hundars skull.

Men om den istället ska tex ha lekt med en annan hund och det över gått till slagsmål och den skadat den andra lindrigt eller allvarligt så tycker jag inte man ska avliva hunden utan istället ha hunden kopplad och inte låta den leka med andra hundar om man inte är säker på att hunden kan leka med den andra utan att det finns risk för att det upprepas.

Att det kunde lika gärna vara ett barn som hunden bitit köper jag inte alls, då ska hunden ha varit osäker mot barn tidigare eller barnet gjort något mot hunden och den är osäker och inte helt van vid barn.

Sen finns det ju även hundar som attackerar barn/människor till synes helt utan vidare, fast hur många gånger är det utan att det funnits tecken på att hunden skulle kunna attacker nån. Tror många gånger (inte alla) där ägaren blundat för för det eller inte vågar erkänna det vare sig för sig själv, andra eller media. Tycker även här att det är omständigheterna som avgör om man ska avliva hunden när den bitit nån.

Jo du. Lagen säger att du visst är ansvarig att hålla koll på din egna hund ÄVEN om det kommer fram en lös hund. Det kan ju vara en valp eller ung hund som har varit jättelydig fram tills den aktuella händelsen, eller en hund som råkat rymma. Inte ska väl de behöva riskera att bli ihjälbitna bara för att du inte kan kontrollera din hund? Sedan tycker jag nog att det är lite skillnad om det kommer fram en annan bråkig hund och det bara blir lite "gruff", och på om det kommer fram en nyfiken ung hund och denne blir allvarligt biten utan egentlig orsak.

Det är ett jättestort ansvar att ha en ilsk hund. Kan man inte garantera sin omgivnings säkerhet så måste man hitta på en annan lösning. Avlivning är faktiskt en av de bättre lösningarna ibland.

Om jag skulle ha en hund som är hundilsk och det skulle komma en lös springade hund som kommer rakt inpå min hund och jag inte hann med och den andra hunden skulle attackera min hund och det slutar med att min hund skadar den andra hunden. Antingen illa eller bara lite bitsår skulle jag inte avliva min hund. Skulle dock börja använda munkorg tills jag fått mer pli på min hund. Om jag inte skulle kunna hindra min hund från att bita ihjäl eller skada den andra hunden så illa att den måste avlivas så skulle jag nog avliva min hund.

Om det skulle komma en glad hund som är lös och inte lyssnar på ägaren och den komme tex bakifrån och jag inte såg den komma och min hund skulle hinna bita tag i hunden och den fått en mindre bitskada skulle jag inte heller avliva min hund. Men om jag inte kunde hantera den och den inte blir helt galen och jag inte får bort den från den andra hunden då skulle jag avliva efter noga övervägande.

Har varit med om en händelse med en av tikarna jag hade som inte gick ihop med andra tikar. Min granne hade en tik som även hon var arg på andra tikar, den tiken hade hoppat upp dörren vilket dom visste att hon kunde och ändå inte låst dörren som dom vet att dom måste göra för att hålla henne inne.
Det som hände var att när en kompis till mig skulle gå hem en stund för att hämta en film så ville hon låna bonny och när hon öppnade dörren kom en hund in springandes morrande rakt på min hund, jag satt i soffan då men kom rusandes när jag hörde att det blev ett himla liv. Min hund hann bita den andra i örat rätt ordentligt innan jag hann fram och gick mellan utan att tveka. Jag hade inte en tanke på att avliva min hund pga grannens misstag, dom vet om att dom har en elak hund som gärna morrar och försöker flyga på andra hundar. Men gissa om jag var arg när jag gick upp med deras hund, min hund var oskadd och vi bestämde att var och en får stå för sin hunds veträkning.
Hade det varit jag som öppnade dörren så hade det aldrig hänt, grannens hund hade fått klättra över mig för att komma fram till min hund eller om min hund inte hade varit på väg att följa med min vännina så hade hon legat på soffan med mig så hade det heller inte hänt. Och eftersom det hände inne i mitt hem så håller jag inte min hund ansvarig. hade det varit ute så hade jag stått för veträkning faktiskt då hon fick uppsöka vet.

Så jag anser att det beror helt och hållet på situationen.

/Litla Apache som är svintrött och skriver rörigt och stavar som en kratta;)

Inte ska väl de behöva riskera att bli ihjälbitna bara för att du inte kan kontrollera din hund? Sedan tycker jag nog att det är lite skillnad om det kommer fram en annan bråkig hund och det bara blir lite "gruff", och på om det kommer fram en nyfiken ung hund och denne blir allvarligt biten utan egentlig orsak.

Aha... Det är så du menar, då är jag med. Jag visste inte att vi pratade om hundar som biter för att döda. Då är det ju en annan sak! Jag menade att jag skulle aldrig avliva en hund bara för att den skulle försvara matte/husse. :) Ilsken hund behöver dessutom inte betyda att den dödar allt och alla. :o

(jag tillägger att jag inte har blandat in min egen hund i mitt svar. Han är inte ilsken. :d )

I min värld är en hund inte bara ilsk mot andra hundar för skoj skull.
Har man en hund som spontant är agressiv mot alla andra hundar så har den något slags problem.
Kanske trauma efter att bli biten, allmänt osäker och förvirrad el dyl. Som ägare till en hund har man alltid ansvar över sin hunds mående och beteende. I de allra flesta fall går detta problem att lösa med rätt träning och behandling (finns både psykmediciner och bra träning för hundar.) kan/vill/klarar man inte att rätta till problemet och därmed få en hund som mår bra och garantera andra säkerhet så tycker jag man ska ta bort hunden. Alternativt kan man ge bort hunden eller helt enkelt skapa en miljö där hunden slipper utlösande faktorer för sin ilska. (i en hundgård ute på landet ex.) Vissa hundar är helt enkelt för skadade (medfött eller orsakad) och är omöjliga att hjälpa och för både sin egens, hundens och andras skull ska nog dessa hundar avlivas.

Bra fråga... Har egentligen på ett plan alldeles för lite erfarenhet av att det verkligen sker.
Men min senaste omplaceringshund, en salukitik på då 3år var "hundilsk" eller som jag vill se de "hundrädd". Jag tog henne på omplacering då ägaren inte hade tid och energi med henne längre. Hon har aldrig gjort något mot någon hund, men hon uppträdde alltid "hotfullt" när vi mötte nya hundar i början, samtidigt som hon dansade i kopplet och ville komma så långt bort som möjligt. Aldrig att hon skulle ha försökt gjort utfall eller attacker, betendet var mer som "om jag är arg först blir du rädd för mig och biter mig inte" (till saker hör att hon 5mån innan omplacering blev illa biten av annan hund).

Om hon mot alla odds (haft henne i över 3år och hon visar nu mera inga agg mot mötande hundar, vissa hundraser undantagna - men heller inga glädjekänslor) skulle bita en annan hund skulle jag noga tänka över allt, men jag tror att det skulle till väldigt mycket innan hon skulle bita någon annan hund..

Till saken hör att hon har inget sådant betende lös - då kan hon ju springa från vem som helst. Betendet fa(i)nns bara i koppel. (Jaa och när man sitter hemma i kökssoffan i stan i solen och så kommer dom där jäkla hundarna promenerandes utanför fönstret och stör hela jäkla dagsidyllen - då måste man morra lite nere i magen bara så att folk förstår att herregud dom går förbi utan för MITT hus...)

I övrigt har jag ingen erfarenhet av detta, våran varghundshane som bet mig i huvudet när jag var mkt yngre togs bort samma dag.. Men han var gammal, 12år om jag inte minns fel och det ända underbara i livet var mat och när jag som liten plutt bestämde mig för att ta av han de han snott från bordet då gjorde han bara som han hade gjort med vilken "unghund" som helst. Problemet var ju bara att jag inte var en hund. Men han fick somna in denna dag, till saken hör att han aldrig gjort någon innan i hela sitt liv - gammal och gaggig herre bara.

Allt handlar nog om plats och varje enskild händelse.

Sen finns ju munkorg och det är ju en alldeles förträfflig grej om man vet att man har en "bitig" hund.
//Sent och svamligt från Petronella

Frågan är om munkorgen verkligen är så förträfflig.
För mej är inte hundar bara arga utan som du skrev oftast rädda.
Med koppel blir det räddare för de vet att de inte kan gå undan med även en munkorg så vet de att de inte heller kan försvara sej om någon annan attackerar. Det skulle då bli en ännu större stress för denna hund vid hundmöten och vem vill utsätta sin hund för det.
Antingen tar man hjälp och rättar till problem kan/vill/går inte detta ska hunden tas bort för att själv slippa lidande.

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt liten risk att en hund faktiskt biter ihjäl en annan. I de fall det slutar med dödsfall handlar det nästan alltid om en kraftig storleksskillnad eller att ett bett tagit olyckligt. I dessa fall finns det enligt mig ingen anledning att avliva en hund då dödsfallet beror på olyckliga omständigheter.

I andra fall än de ovanstående krävs det kraftiga brister hos ägarna för att det ska leda till dödsfall. Om två hundar slåss så pass länge så att båda eller den ena hunden avlider skulle jag främst fråga mig varför inte ägarna lyckats avbryta slagsmålet.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 379
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka