Avliva 3 hästar?

Sv: Avliva 3 hästar?

Äger han hästarna har han rätt att avliva dom.
Sen tycker jag personligen att det är bättre att avliva dom när de är såpass gamla än att flytta runt på dom och skaffa nya ägare, där man inte vet om hästen får det bra eller inte.

Självklart har man den rätten. En död häst lider aldrig, även om vi människor kan tycka att det är onödigt, grymt och hjärtlöst. Åldern i sig är ju egentligen inget problem, snarare hästarnas skick. Det är ju så svårt att säga. Men som sagt, en död häst lider inte.

Jag sitter här och funderar lite. Är själv ägare till fyra hästar, 3, 15, 16 och 19 år gamla. Om jag inte skulle ha råd att ha dessa alla kvar, hur skulle jag göra då?! I regel så vill jag inte avliva friska hästar då jag inte kan döda en häst med glädje och gnista i blicken. Jag har två hästar med lite speciell historik. Den ena som är 15 år har varit med om svält, misshandel, skadad nacke mm vilket gjort upsittningen panikrelaterad och med ägare som tyvärr inte förstått sig på honom hade han blivit en mkt rädd och ängslig häst. Han är en enmanshäst som älskar mig och som blivit en mkt lugnare och mer harmonisk häst hos mig. Ev skulle jag kunna tänka mig att låna ut honom på foder, aldrig sälja honom, utan då skulle jag åka ofta och hälsa på honom, ringa osv så jag vet att han har det bra! Annars skulle det nog bli avlivning på honom, eftersom han haft det så svårt i livet, men som det ser ut nu har jag inga problem med att ha honom gå som sk "sällskapsponny" även om han kostar, han är ju så vacker och mysig:love:. Den 19-åriga hästen är också en speciell häst, nästan enmanshäst också. Hon har varit med om olika skador, blivit bukopererad och varit nära döden. Hon skulle aldrig någonsin varken lånas ut eller säljas, om det inte var till någon mkt god vän som kännt hästen under flera år, som vet och förstår vilken specialvård hon behöver i form av en viss sorts mineraler etc. Däremot skulle jag aldrig avliva den fd ridskolehästen jag har som är 16 år, han skulle lånas ut till ett gott hem, i sista hand säljas, eftersom jag har svårt att släppa hästar jag tagit ansvar för:grin:... Det finns många bra hem, för äldre hästar som är friska, de kan gott få leva vidare:)!

Vill du inte ha dom så gör dig av med dom, kan du inte ha dom så gör dig av med dom. Avliva dem.

Ja det är klart hon har rätten
Och jag kan förstå henne med tanke på hästarnas ålder och med riskerna kring detta med att sälja "gammal sällskapshäst billigt" som slutar som "min nya tävlingskompis jag tävlar jättehårt med"

Jag har tänkt ha alla hästarna kvar, tycker mkt om alla och har råd att ge de sina individuella skötselbehov tillgodosedda:-)! Dock kan man ju tänka hypotetiskt ibland, liksom "tänk om", så att man är förberedd mentalt om ekonomin skulle falera totalt eller jag skulle bli allvarligt skadad, sjuk, tom dö. Inget jag planerar men man vet ju aldrig, min pappa dog ju hastigt och till synes onödigt i våras i en streptokockinfektion, så allt kan tydligen hända...:-(

Som ägare är man skyldig att ta väl hand om sina djur och se till att de får vård och skötsel de ska ha, är man av olika anledningar tvungen att göra sig av med dem är man även här skyldig att lösa det på för djuren bästa sätt. I en del fall är det avlivning som är bästa alternativet beroende på många olika faktorer där ålder kan vara en, i andra fall att sälja eller omplacera. Oavsett vilket man väljer så är det varje djurägares skyldighet att se till så djuret inte utsätts för onödigt lidande. Att dumpa sitt ansvar på någon annan är inte att ta sitt ansvar! :devil:

Vet man med sig att man har en häst med speciella behov, som en äldre och/eller skadad häst har, så är det en ynkedom att hellre skänka bort eller sälja hästen till en totalt okänd människa än att låta avliva den. När hästen väl lämnat dig som ägare har du inget mer att säga till om!

Jag gråter blod över alla gamla trotjänare som blir vandringspokaler eller hamnar hos okunniga och får slita ont, jag gråter blod över alla dessa stackars hästar som skänks eller säljs för lite och ingenting till okända för att få en enkel biljett på slakttransporterna till Italien. Allt för att de hade en ägare som inte tog sitt ansvar och såg till att de hellre fick sluta sina dagar i lugn och ro, utan hugg och slag och rädsla som sista upplevelse! :mad: :cry:

Jag köpte en gammal häst som sällskap till mitt halvblod. Hon är idag 18 år och fullt fungerande som ridhäst i skog och mark. Hon var lite trött när vi köpte henne, men piggnade till rejält när hon varit hos oss ett tag. Det hade varit synd att ta bort henne med tanke på hur fin hon är idag. Gamla ägaren lånade först ut henne till oss under en period, för att se att hon hade det bra och att vi trivdes tillsammans.

Tror inte alls att det är så att "alla" som säljer sina hästar som sällskap är i den situation som du beskriver.

Som ägare är man skyldig att ta väl hand om sina djur och se till att de får vård och skötsel de ska ha, är man av olika anledningar tvungen att göra sig av med dem är man även här skyldig att lösa det på för djuren bästa sätt. I en del fall är det avlivning som är bästa alternativet beroende på många olika faktorer där ålder kan vara en, i andra fall att sälja eller omplacera. Oavsett vilket man väljer så är det varje djurägares skyldighet att se till så djuret inte utsätts för onödigt lidande. Att dumpa sitt ansvar på någon annan är inte att ta sitt ansvar! :devil:

Vet man med sig att man har en häst med speciella behov, som en äldre och/eller skadad häst har, så är det en ynkedom att hellre skänka bort eller sälja hästen till en totalt okänd människa än att låta avliva den. När hästen väl lämnat dig som ägare har du inget mer att säga till om!

är de inte precis de jag har skrivit? att man är skyldig att göra de bästa för hästen..och de är inte alltid att ta bort dom.
hittar man verkligen inte något bra hem så visst kan man ta bort hästen istället..men då förutsätter jag att man gjort allt för att hitta ett bra hem innan man tänker ta bort hästen.

har inte skrivit nånstans att man ska skänka bort en gammal häst till vem som helst och dumpa problemen på andra?

sen skulle nog inte jag sälja förren dom nya ägarna haft hästen på foder nåt år och jag följt upp regelbundet varje vecka hur hästen mår och vad som händer.

Senast ändrad av en moderator:

Har man rätt att avliva 3 hästar som är mellan 17-24 år gammla, trots att bara en av dom är sjuka? Denna person anser att h*n inte har orken elr tiden som krävs för att ta hand om dom andra hästarna. Vad tycker ni? ska h*n avliva elr försöka sälja de andra 2hästarna trots att dom är gamla?
Tycker som om den här personen har tagit ett väldigt klok beslut att avliva alla hästarna samtidigt. Har själv många vänner och bekanta som har avlivat sina gamla hästar när den första blir dålig. Dessa hästar har i och för sig gått tillsammans under ett par år och tänk den stackaren som skulle bli kvar utan sin kompis :cry:.

kl.
Att flytta en gammal häst är inte helt enkelt heller... Mkt bättre att ta bort dom än att sälja dom billigt. tog hand om en gammal häst i vintras och kommer ta bort henne till hösten. Hon är fortfarande pigg men har börjat falla ur hullet nu och vill hellre ta bort henne medans hon fortfarande mår bra än att vänta tills hon är sjuk. tycker att det är tufft att ta beslutet men skulle aldrig låta hästen lida bara för att jag är blödig.

kl

jag tycker inte att TS ska ifrågasätta hästägarens beslut. om h*n har gjort bedömningen att det bästa för hästarna är att få somna in måste man respektera det :bow:

min pålla har passerat 20 nu. hon är jättepigg och fräsch, fin i hullet, musklad och bra kondis. hon tycker det är roligt att bli riden och blir jättedeppad av att bara stå. jag skulle aldrig sälja henne. om jag av ngn anledning inte kunde ha henne kvar skulle hon få somna in, även om hon inte var dålig. anledningen? jag skulle inte vilja skänka bort/sälja min älskade häst, mitt hjärta, till någon där hon a) bara fick stå och skrutta i en hage som sällskap, och kanske om hon hade tur bli riden nån skrittrunda i veckan. eller b) hamna hos någon som köpte henne för att hon var billig och red henne tills hon gick sönder. (för att inte tala om att hon kunde hamna på ngn vidrig slakttransport till kontinenten!)

hos mej är hon nummer 1 och så ska hon få ha det resten av sitt liv. jag borstar och pysslar jättemycket, tar långa härliga ridturer i hennes egen takt och anpassar allt noga efter henne vad gäller foder, utrustning och omvårdnad. jag skulle inte lita på att någon annan kunde ge henne så bra vård, och därför kommer hon få stanna hos mej livet ut :love:

jag vet att det kan låta grymt att ta bort den man älskar mest, men ibland är det faktiskt det bästa. jag vill oxå att alla hästar ska få leva lyckliga i alla sina dagar, men det är bättre att de får somna in än att de kanske hamnar på ett ställe där de mår dåligt på ålderns höst.

Senast ändrad av en moderator:

som första alternativ skulle jag givetvis försöka hitta bra hem om jag inte är adekvat att ta hand om mina hästar, om det inte är möjligt skulle dom som andra alternativ hellre få somna in än att säljas till ett billigt hem där gud vet vad hur dom kommer behandlas.döden behöver inte vara dålig ,det är själva avlivandet som ska gå bra till.sen ska man givetvis inte skaffa häst om man inte kan ge dom det dom förtjänar,ett bra liv och ett värdigt slut.

Jag gråter blod över alla gamla trotjänare som blir vandringspokaler eller hamnar hos okunniga och får slita ont, jag gråter blod över alla dessa stackars hästar som skänks eller säljs för lite och ingenting till okända för att få en enkel biljett på slakttransporterna till Italien. Allt för att de hade en ägare som inte tog sitt ansvar och såg till att de hellre fick sluta sina dagar i lugn och ro, utan hugg och slag och rädsla som sista upplevelse! :mad: :cry:

ni ska ha ros som värnar så om våra underbara vänner,när jag läser svar som dessa så blir jag alldeles varm i kroppen tack ska ni ha som är så bra förebilder:love:

Nej, du har skrivit att man är skyldig att hitta ett nytt hem och i sista hand avliva. Jag har skrivit att man är skyldig att göra vad som är bäst för hästen och att avlivning kan vara ett av alternativen, oavsett ålder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?