Avliva 3 hästar?

Sv: Avliva 3 hästar?

...tycker man som ägare har ansvar för att hitta ett bra hem som passar hästen, för de finns många sånna hem..och är hästen frisk och lycklig ser jag ingen som helst anledning till att ta bort hästen.

Om man inte hittar något bra hem, vad ska man göra då? Är man tvingad att ha kvar hästen?

Tvärtom tycker jag det är väldigt svårt att hitta BRA hem till sällskapshästar i storlek över shettis. Vem vill lägga skor och pengar på foder till en stor häst när man kan köpa en shettis som knappt äter 1/4 så mycket?

Det är väl ingen som hindrar dig om du vill ta bort en 10-åring? Det spelar som sagt var ingen roll vilken ålder hästen har när den avlivas, det är inte olagligt att avliva hästar.

Jag är själv inne på att köpa en sällskapsponny, men kan inte tänka mig att ta över ansvaret för en gammal häst för att ägaren är en ynkrygg som inte klarar av att låta hästen somna in. :mad:

Nej, och jag skrev väl aldrig att du skrivit det heller?

vad ställde jag för fråga?
om de va den med att hästar vill leva eller inte så va inte de en fråga så..jag tycker de ja tycker..tror hästar hellre lever ett bra pensionärliv än är döda.

och varför skriver du isåfall till mej att de värsta som finns är 30åringar som skänkes bort osv?
ja har inte nämt nåt om de.

Det är väl ingen som hindrar dig om du vill ta bort en 10-åring? Det spelar som sagt var ingen roll vilken ålder hästen har när den avlivas, det är inte olagligt att avliva hästar.

Jag är själv inne på att köpa en sällskapsponny, men kan inte tänka mig att ta över ansvaret för en gammal häst för att ägaren är en ynkrygg som inte klarar av att låta hästen somna in.

men har jag skrivit de eller?
skrev de som svar på att man ska ta bort sin häst innan den mår dåligt.
för om man resonerar på de sättet att ta bort hästen när den mår som bäst så kan man ju lika gärna ta bort den som väldigt ung..för ingen vet när dom kommer må dåligt och falla ur osv.

ta de lugnt liksom, ja har inte nämt ens att man ska skänka bort hästar för att man inte kan me att ta bort dom själv..har ja skrivit de också nånstans eller?

Senast ändrad av en moderator:

Om man inte hittar något bra hem, vad ska man göra då? Är man tvingad att ha kvar hästen?

jag menar att man har skyldighet att försöka hitta bra hem innan man beslutar att ta bort hästen.

jösses..här måste man vara övertydlig.

En pigg,glad och frisk häst på 17 år är inte gammal!!! och inte 24 heller. Känner en som har en 32åring som fortfarande är igång. Så att hitta ett bra hem till en 17 åring är inte svårt. Men han/hon kanske inte vill lägga sin tid på det, så det är väl upp till han/henne. Men min åsikt är att dom inte är för gamla!

Beror ju på, men jag hade valt att avliva vår gammelgubbe istället för att söka ett nytt hem. Han mår inte bra av flytt, och det är skonsammare för honom att få avsluta sitt liv hemmavid.
I det här fallet är det omständigheter som avgör, och dessa känner vi inte till.

vad ställde jag för fråga?
om de va den med att hästar vill leva eller inte så va inte de en fråga så..jag tycker de ja tycker..tror hästar hellre lever ett bra pensionärliv än är döda.

och varför skriver du isåfall till mej att de värsta som finns är 30åringar som skänkes bort osv?
ja har inte nämt nåt om de.

Dina frågor var:

vad är de som säger att hästarna faktiskt inte vill leva? dom kanske inte alls vill dö? så en 17 årig häst är för gammal för att säljas?

Att det värsta jag sett var en 30-åring som bortskänkes var som en fortsättning på mitt resonemang, som du kanske aldrig läste?

ja? och vad va de i de svaret jag skrev att jag inte va nöjd med de svaret?
eller vad menar du? vad är de i de svaret jag inte nöjd med?

visst du tror hästarna hellre e döda än säljs och ja tror dom hellre lever en bra ålderdom på nåt bra ställe än är döda.
alla tror väl olika.

ägaren har rätt att avliva ett friskt djur. så hemskt är det faktisk.

själv skulle jag aldrig göra det, för mig är det lika med mord att döda ett friskt djur. vare sig det är en hund eller en häst.

Har man rätt att avliva 3 hästar som är mellan 17-24 år gammla, trots att bara en av dom är sjuka? Denna person anser att h*n inte har orken elr tiden som krävs för att ta hand om dom andra hästarna. Vad tycker ni? ska h*n avliva elr försöka sälja de andra 2hästarna trots att dom är gamla?

Vill helst inte ha kommentarer om vem denna personen kan vara elr hur jag känner h*n..:crazy:

Man har rätt att göra så och ingen ska heller lägga sig i ett sådant beslut.

AM

Var har du fått det ifrån att det är en skyldighet att försöka hitta ett nytt hem? Som ägare gör man väl vad man vill med sin häst utan att utomstående ska lägga sig om man väljer att avliva den istället för att sälja vidare!

Var har du fått det ifrån att det är en skyldighet att försöka hitta ett nytt hem? Som ägare gör man väl vad man vill med sin häst utan att utomstående ska lägga sig om man väljer att avliva den istället för att sälja vidare!

Håller med. Många tycks ha missat Ametist-historien.....

Immer

men de är vad jag tycker, för mej är de en skyldighet, jag tycker att om man tar ansvaret att ta hand om ett djur, som faktiskt också kan känna känslor och livsglädje och allt de där..och ja hoppas iallafall att hästarna vill leva..så tycker jag man har en viss skyldighet att försöka hitta ett bra hem åt djuret sen när man inte längre kan ha de kvar av olika anledningar.

sen om man verkligen har letat och inte hittat något som passar alls och man har en äldre häst så är de en annan sak men jag tycker man ska försöka innan man tar beslut om att en frisk häst ska tas bort pga ålder.

de är väl klart att alla får göra som dom vill men jag skulle aldrig ta bort ett friskt djur som mår bra utan att ha gjort allt för att de skulle få fortsätta att leva många år till i ett bra hem.

skriver bara vad jag tycker.

Senast ändrad av en moderator:

Ja - man kan avliva även friska hästar.

Och därmed behöver man inte riskera att hästarna behöver uppleva en plågsam slakttransport ner till Italien... Vilket tyvärr drabbar alldeles för många hästar som säljs billigt.... :eek: Fast det är ju inget som den som köper dem talar om för säljaren.

Att avliva en häst är att ta sitt ansvar som hästägare - för en död häst lider inte!

Senast ändrad:

nej, 17är inte gammalt, men 22 är... och 25... en tävlingshäst i den åldern har oftast krämpor.

varför kan inte ÄGAREN ge hästen det där lyckliga pensionärslivet då?

som alex skriver, en häst har inte det begreppet

Och därmed behöver man inte riskera att hästarna behöver uppleva en plågsam slakttransport ner till Italien... Vilket tyvärr drabbar alldeles för många hästar som säljs billigt.... :eek: Fast det är ju inget som den som köper dem talar om för säljaren.

O jag som trodde att de alltid talade om att de tänkte skicka den billiga hästen till Italien för slakt o därmed tjäna en hacka:eek:(ironi)

Många av de som köper just billiga lite äldre hästar samt vanligtvis varmblodstravare skickar dom tyvärr på en plågsam resa ner till Italien. Jag hade hellre avlivat själv än o kanske senare få höra att pållen hamnat på slakt utomlands.

Vår granne hade tre hästar, mellan 18-31 år. Hon bestämde sig en dag för att ta bort alla hemmaplan samtidigt. Egentligen skulle hon bara avliva 31-åringen, men valde att ta bort de andra också. Jag ser inget fel med det, jag tycker det var klokt. Hellre ta bort de gamla än att sälja billigt. De avlivades samma dag på hemmaplan, ett fint slut enligt mig!

För några år sedan tyckte jag att det var hemskt att avliva tämligen friska hästar som kanske var lite till åren, men jag har vaknat och sett verkligheten. Att på tok för många billiga hästar inte hamnar rätt. Det finns såklart undantag, men det måste vara jobbigt att vara gammal och flytta till nya platser och ändra vanor m.m. Om jag vore en gammal häst skulle jag hellre bli avlivad än bli vandringspokal, jag vill dö med värdighet. Så kort och gott, tycker jag vår granne och den person du pratar om inte gör något fel. Som så många andra har sagt så lider inte de döda.

Jag ser inget fel i det. Om jag hamnade i en situation där jag inte kunde ha kvar hästarna skulle jag definitivt avliva det gamla stoet.

Huruvida det är ok att avliva 10-åriga hästar eller ej - ja, varför inte? Man får väl ändå sätta det i lite perspektiv. Får man slakta en ko? Får man avliva sin senila mammas friska katt? Får man avliva taxen som bitit grannbarnen? Får man avliva taxen för att man tröttnat på att den skäller? Får man avliva hästen för att man inte har "råd" att ha en oridbar häst under det år det tar för hästen att bli ok efter sin hälta? Får man avliva marsvinet för att det är för dyrt att klippa de felväxande tänderna varannan månad? Får man äta lax?

Listan kan göras hur lång som helst. Jag har inte svaret, det är upp till var och ens samvete. Däremot vet jag att det faktiskt finns många situationer där det inte borde vara tillåtet att INTE avliva.
Och jag tycker att det är ett värre brott att låta ett djur lida för att man själv inte står ut med tanken på att vara utan det.

Å andra sidan ser jag inte heller något fel i att försöka hitta hem åt gamla hästar. Är hästarna skadade på något sätt, stela, inte så mycket hanterade osv talar det emot försäljning. Men hittar man ett gott hem så.

Senast ändrad:

Har man rätt att avliva 3 hästar som är mellan 17-24 år gammla, trots att bara en av dom är sjuka? Denna person anser att h*n inte har orken elr tiden som krävs för att ta hand om dom andra hästarna. Vad tycker ni? ska h*n avliva elr försöka sälja de andra 2hästarna trots att dom är gamla?

Vill helst inte ha kommentarer om vem denna personen kan vara elr hur jag känner h*n..:crazy:

Jag hade avlivat, ev sålt/foder till någon jag kände väldigt väl. Jag är ytters ansvarig för mina djur och gillar inte tanken av att de ev slussas runt i div hem eller blir illa behandlade. Har jag sålt dom så är mitt inflytande slut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?