Jag håller väl med dig också men samtidigt tycker jag att hingstar ska gå igenom ett bruksprov, samt att visas mer än en gång.
Ta t,ex Welsh bruksprov eller avelsvärdering, men visar sin hingst i 5-7 min sedan är ödet beseglat, ridprovet är nästan löjligt, dom kan bete sig mer eller mindre hur som helst alla verkar bli godkända.
jag tycker att det är skandal att man på så lite kan bedömma om en hingst är bra eller ej.
Jag har en hingst som gått 30 dgr bruksprov med temperaments test terrängprov uppsutten hoppning, löshoppning, fria gångarter samt uppsuttna gångarter, stalltemperament etc allt detta under 30 dgr. Det kallar jag bruksprov, Om vi följer EU lagar vilket vi torde göra är det dessa hingstar vi ska välkomna inte dom som endast i Sverige har genomgått en hälsoundersökning.
Som det nu är behöver inte ponnyer visa upp sina röntgen resultat utan även om de har lösa benbitar vet ingen det, eller vridna testiklar, vilket alltid har lett till kastration förut. Jag tycker att stoägarna ska vara lite mer kritiska och fråga om sådana här fel hos de hingstar de ska betäcka med. Sedan om hingsten inte har presterat något är inte så viktigt enligt mig utan det som är RIKTIGT viktigt är vad han nedärver vilka avkommor han får. Han kan vara hur bra som helst själv men vad spelar det för roll om hans avkommor inte blir bra???