avelsvärdering

Y

yodi

effter att ha sett en hel del anonser på internet där korsnings hingstar står till förfogande till betäkning så måste jag bara fråga kan man avelsvärdera korsnings hingstar? eller är ägarna okuniga eller struntar i att dom bara får använda hingsten till egna ston?

Jag tror att det beror på hur de är korsade och reggade. Korsningar med arab i som är registrerade som partbred arab tror jag man kan avelsvärdera. Kanske likadant med ponnykorsningar som är reggade som ridponny?

JA, man får avelsvärdera korsningar också.
Men gissningsvis så handlar det om ICKE avelsvärderade hingstar, där ägarna vill tjäna en liten slant på att låta "sin fiiina hingst" få betäcka lite...
Korsningar brukar man nog inte avelsvärdera om de inte är skäckar eller möjligen "gula"...

Har för mig att en skäck vars mamma hade okänd stam blev avelsvärderad förra året. Så det verkar som att man får avelsvärdera "vad som helst" bara det är en hingst :mad:

Ja och fr.o.m. 2005 verkar det ju räcka överlag med en Häslobedömning enligt de krav EU ställer fram. :cry: :crazy:

Vet inte om det är bestämt till 100% att det blir så...men Eu har väl fått som de viljat hitintills, eller hur?! :crazy:
Och det är ju många avelsföreningar som kommer att haka på detta tåg..... :crazy: :crazy: tyvärr....

Jo helt klart. Undrade bara om det var något "klubbat" som jag missat.

Hoppas verkligen att det inte blir så. Vart tar aveln vägen då? :crazy:

Visst är det sorgligt! :mad:

Kan inte tänka mig att det kan tillföra aveln något, utom kanske ett högre antal hästar i udda färger på transporterna ned till Italien... :smirk:

Självklart blir det så, aveln släpps fri och ansvaret läggs på stoägarna att kontrollera hingsten, men raserna ska följa sina moderföreningar t.ex Welsh följer den engelska föreningen etc Russ får bestämmer här i Sverige, likaså sv Ridponny, men man kan aldrig neka en EU hingst godkänd i annat EU land att vara godkänd i Sverige. jag tror det blir mycket bra, de dåliga sorterar ut sig själva och man får som sto ägare visa att man kan något om avel, det är en massa som betäcker med ren skit nu också så jag tror inte skillnaden blir så stor bara större urval. :cool:

Jag tror både och.

De stoägare som KAN något kommer att få ett större urval och också kunna göra valet på ett bra sätt. Medan de som inget vet kommer att producera föl med vilken hingst som helst.

Det är skillnad på hingstar som verkligen genomgått någon form av test i Sverige eller Utlandet och de som "bara" är avelsvärderade i den avlsvärdering som sker för allmänna raser - då kan ju vad skit som helst dyka upp.

Jag håller väl med dig också men samtidigt tycker jag att hingstar ska gå igenom ett bruksprov, samt att visas mer än en gång.
Ta t,ex Welsh bruksprov eller avelsvärdering, men visar sin hingst i 5-7 min sedan är ödet beseglat, ridprovet är nästan löjligt, dom kan bete sig mer eller mindre hur som helst alla verkar bli godkända. :eek:
jag tycker att det är skandal att man på så lite kan bedömma om en hingst är bra eller ej. :crazy:
Jag har en hingst som gått 30 dgr bruksprov med temperaments test terrängprov uppsutten hoppning, löshoppning, fria gångarter samt uppsuttna gångarter, stalltemperament etc allt detta under 30 dgr. Det kallar jag bruksprov, Om vi följer EU lagar vilket vi torde göra är det dessa hingstar vi ska välkomna inte dom som endast i Sverige har genomgått en hälsoundersökning.
Som det nu är behöver inte ponnyer visa upp sina röntgen resultat utan även om de har lösa benbitar vet ingen det, eller vridna testiklar, vilket alltid har lett till kastration förut. Jag tycker att stoägarna ska vara lite mer kritiska och fråga om sådana här fel hos de hingstar de ska betäcka med. Sedan om hingsten inte har presterat något är inte så viktigt enligt mig utan det som är RIKTIGT viktigt är vad han nedärver vilka avkommor han får. Han kan vara hur bra som helst själv men vad spelar det för roll om hans avkommor inte blir bra??? :confused:

Jag håller med dig igen !

Om man nu skall ha ett bruksprov så får det inte vara på alltför kort tid. Ponnyrasernas bruksprov här i Sverige är ju ännu fjuttigare än halvblodens.

Att inte godkänna hingstar som fullgjort med godkänt resultat ett 30 dagars bruksprov är för mig en gåta. DÄr hade det räckt med en veterinär bedömning (om det ens varit nödvändigt). Mycket märkligt.

Du har så rätt!!
tack för inlägget. jag håller helt och fullt med om att bruksproven för ponny (i mitt fall welsh) är en mest löjlig historia. man rider ridborgarmärket mer eller mindre. tacka vet jag ridponnyerna. de har åtminstone gåt ett steg längre och använder sig av testryttare. det säger ju lite mera om ridbarheten iaf. :D
sen huruvida de godkända hingstarna är bra eller inte - Rodde rules :cool: - det är på avkomman man bedömer materialet...
fick höra av "en gammal mentor" till mig ett så frumktansvärt plumpt uttryck att personen sjönk drastiskt i mina ögon. hon hade en unghingst hon hade visat som 2.5åring tror jag han var, som "bara" fått 39p. han blev hälsad välkommen tillbaka efter ett år. hon plockade hem honom och kastrerade med en gång och sa: jag vill bara ha det bästa och när han inte godkändes nu är han inte bra nog för mig!
jag trodde jag skulle krypa ur skinnet. hingstarna i aveln nu kan ha hur många egna meriter som helst - men lämnar inte ett skit rent ut sagt. tvärtom finns det hingstar som kan se mindre bra ut och inte heller få meriter i ringen men som ändå lämnar kanonavkommor. (var det inte så men Ekbäckens Moonbeam? kan ha blandat ihop honom med en annan - reserverar mig för det, men vill att ni förstår vad jag menar)
släpp aveln lite friare och låt avkommorna avgöra vilken hingst som är bra och låt inte trendhingstarna styra :devil: :devil:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 228
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 574
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?