Avels bedömma islandshäst

Sv: Avels bedömma islandshäst

Svårt att säga..
Den som är dräktig är ju bara att visa när hon är i form igen :) svårt att säga när.. det beror på hur man tränar hästen osv.

Att visa en 10åring är nog inga problem :) det där med papprerna vet jag inte, ... är hon registrerad i SIF? du får nog nästan ta kontakt med avelssektionen och fråga?

Ska man visa en häst så bör det vara en häst som man "tror" på. Jag personligen skulle inte vilja lägga pengar på att visa en "halv-bra medelhäst" ..

Jodå, hon är registrerad i SIF (islandsimport). Just henne har jag fått höra många positiva kommentarer om, i alla fall exteriören. Även om hon inte är 1:a klass-material rakt av så tror jag ändå hon kan få en helt hyfsad 2:a klass bedömning, men är det dum att ens fundera på att visa en sådan häst som man "vet" att inte är potentiell 1:a klass?

Den andra, Rósa, vet jag inte riktigt. Jag tycker ju att hon är jättefin, med undantag för några aspekter i exteriör och gång (lite väl kort hals och i dagsläget inte jättebra tölt och galopp), men jag är väl en aning partisk också... ;)

[Långt mellan fram och bakben har ju alla som ställer ut även en islandshäst det är ju bara å titta på bilder på när de flesta ställer upp sina hingstar på visningarna-
Att de inte ska ha lång hals vet jag men nu jag hade glimten i ögat om du missade det i mitt förra inlägg;)

Det jag menar är att dom iftast vet hur man ställer upp en häst även andra sätt att ställa upp inte bara p åarabvis.
Men det är inte bara det här med att ställa upp man skall ändra hästen när domaren byter sida för att kolla på hästen. Hästen skall stå med sin öppna sida med hovarna mot domaren.Så det gäller att ha koll på vart domaren är.Och när den skall kolla frammifrån så skall man själv ställa sig på sidan av hästen så domaren ser väl.

Sånna här saker drar ner på slutpoängen om man inte har koll på hur man skall visa och stå med hästen!

Det kan stå väl visad häst eller dåligt visad häst.

När jag gick i skolan gick vi just sånna här visningskurser och fick då lära oss hur man skall visa en häst..Detta var 11 år sedan och kan nog tänka mig att ett och annat har ändrats sedan dess.
Usch man börjar bli gammal=(
Men jag vet hur viktigt det är att visa en häst väl och att man själv klär sig stiligt och inte kommer i slitna jeans och skitig tröjja och leriga skor!

Eyjaros, mitt sto går med föl nu, ska börja sätta igång henna om någon vecka, sen skickar jag henne på träning i mars ungefär. Får se hur snabbt hon blir klar för visning, men har ju flera visningar under sommaren om hon inte känns klar till första visningen i maj, var väl någon visning ända fram i augusti på Strömsholm. Så är nog inga problem för din heller beroende på när du börjar träna henne och hur du tränar. Jag vet många hästar som ridits in under hösten, gått på vintervila och sedan satts i gång i februari och som sedan visats på sommaren, de har ju inte mycket mer kondis och är i mer form än de som gått med föl.

Att de inte ska ha lång hals vet jag men nu jag hade glimten i ögat om du missade det i mitt förra inlägg;)

Men jag vet hur viktigt det är att visa en häst väl och att man själv klär sig stiligt och inte kommer i slitna jeans och skitig tröjja och leriga skor!

Jo, de ska ha lång hals. Kanske inte arabvarianten, men kort hals är ju inget som ger hög poäng.

Ang. kläder brukar ridbyxor vara ett bra alternativ, framför allt om man ska rida hästen sen. ;)

jag har inte sett en enda visa med öppna sidan mot domaren?

Bak och framben har stått bredvid varandra av vad jag har sett, sen ska man få upp huvudet på hästen så den ser högrest ut, vanliga ponnyer och halvblod vill man ha fram halsen på men islandshästar ska uppåt och lite fram.

Svårt att förklara, men domaren tog min hingst och fick upp huvet å han och sa titta han har högrest hals och ja jag skämdes som bara den :o

Till nästa gång ska jag gå kurs i att ställa upp eller be ett proffs ta den exteriöra biten :p

ang kläder så ska man ha diskreta kläder, inte vita som på "vanliga" utställningar, många har svarta kläder

Det är skönt att höra! Dock är ju min 02:a inte ens inriden än så för henne lär det dröja längre innan hon är visningsklar. Jag tänkte att jag skulle jobba med henne under vintern och tidig vår, sedan ge henne ledigt ett par månader och sedan skicka henne på fortsatt utbildning en månad eller så hos någon tränare i höst och efter det höra vad denne tycker, låter det som en bra plan tror ni?

kl

Vilka pengar får man räkna med om man lejer ut träning och visning? (Hästen, inriden, töltsatt och god kondis.) Jag skulle vilja visa min unghäst så småningom, men är för feg och har för lite tid för att göra det själv :)

kl

Vilka pengar får man räkna med om man lejer ut träning och visning? (Hästen, inriden, töltsatt och god kondis.) Jag skulle vilja visa min unghäst så småningom, men är för feg och har för lite tid för att göra det själv :)

Det är väldigt olika, dels hur länge hästen behövs tränas, dels vilken tränare.
Månadskostnaderna ligger väl runt 6000-12000 kr beroende på vilken tränare man väljer.
Sen tar de oftast betalt för att de visar hästen på bedömningen också (mellan 1000-6000 kr)
Ägaren brukar också stå för alla omkostnader, hovslagare, transport till visning etc.
Mitt sto var på träning i ca 5 månader i våras innan visningen i somras, hon åkte i början på februari.

Så det med avelsbedömning är en ganska dyr historia.. :angel:

Det är väldigt olika, dels hur länge hästen behövs tränas, dels vilken tränare.
Månadskostnaderna ligger väl runt 6000-12000 kr beroende på vilken tränare man väljer.
Sen tar de oftast betalt för att de visar hästen på bedömningen också (mellan 1000-6000 kr)
Ägaren brukar också stå för alla omkostnader, hovslagare, transport till visning etc.
Mitt sto var på träning i ca 5 månader i våras innan visningen i somras, hon åkte i början på februari.

Så det med avelsbedömning är en ganska dyr historia.. :angel:

en utav många anledningar till varför jag väljer att visa själv.. :angel:

Finns det någon nackdel med att visa sin häst om man vet att man inte kommer att få topp-poäng? Om jag bara vill veta vad dom tycker exteriört om hästen eller så?
Jag har ex en som jag inte vill/tänker visa tölt med. Blir man diskad då?
Eller om man bara vill visa sitt sto som är helt ok och med extremt mycket vilja och samarbetsvillig men gammal och ovisad?

Borde jag låta bli?

Dom är allafall aldrig till salu och ska jag ta föl på dom så är inte fölen heller till salu så allt det här med visningen skulle jag ju göra bara för min skull. Bara kul att veta vad man har för fel och styrkor på sin häst.

Något att tänka på bara, så man inte missar det om man inte är van vid visningar.....boatsen får INTE vara vita på visning (tror det är bruna eller svarta som gäller) och man måste gå direkt till kontrollen efter så de inte kan tro att man bytt boats pga vikt osv från ridningen till kontrollen......

Wizo, det går att bara exteriörbedöma om man vill det, kostar lite mindre än hela visningen. Visar man inet tölt så får man helt enkelt 5.0 för tölt precis som du får 5.0 för pass på en 4-gångare, dvs det drar ner slutpoängen. Tror inte man måste visa, finns ju sådana som misslyckas totalt och de får ju fortfarnade poäng även om väldigt låga. Är väl inget fel att visa även om stoet är äldre eller man inte har något direkt mål med att visa som tex att avkommor ska få högre värde osv, om man bara gör det som en kul grej. Men är väl kanske inte värt att lämna iväg och betala en massa för det isåfall i min mening, då skulle man ju kunna göra det som en kul grej och göra själv. Men kostar fortfarande rätt mycket tid och en del pengar.....

kl

vi betalade 50 000 för att få våran hingst tränad 6 månader och visad, då var han inriden, hade alla gångarter på plats redan och jag hade tävlat med 5.5-6.0 på alla gångarter i femgång (dock inte passen där hade han bara 4.5-5 på den tiden)

Jag visade inte honom själv första gången, hade jag aldrig vågat eftersom det var så mycket som stod på spel, det var för att han redan var godkänd och det kunde inte hända så mkt med blup och sånt om det inte gick bra.

Något att tänka på bara, så man inte missar det om man inte är van vid visningar.....boatsen får INTE vara vita på visning (tror det är bruna eller svarta som gäller) och man måste gå direkt till kontrollen efter så de inte kan tro att man bytt boats pga vikt osv från ridningen till kontrollen......

Tack för tipset!
Visste att de inte fick vara vita, men inte att man var tvungen att gå direkt till kontrollen. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
999
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 845
Senast: ameo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka