Avels bedömma islandshäst

Sv: Avels bedömma islandshäst

Fler borde visa sina hästar själva! Man lär sig bäst genom att uppleva det själv.

På min utbildning hade vi en inofficiell avelsvisning med både exteriörbedömning och visning på rakbana med en avelsdomare som bedömde. Oerhört lärorikt och verkligen ett tips till såväl föreningar som andra anläggningar som utbildar islandshästryttare. Vi visade alltifrån hingstar och ston med faktiska avelsvärden till valacker helt utan potential.

Detta med höga raka trakter har jag med hört så det stämmer..
Man ska INTE ha så men många gör så inför visninagr.. hästen får superlyft stoora härliga frambenslyft som lyfter till himlen nästan.

Fast det är ju inte pga lyften man gör så, utan för att rasstandarden säger så... Och eftersom hovpoängen väger såpass högt så gör man vad man kan för att få högsta möjliga poäng där. Personligen tycker jag att det behövs en ändring, för jag vet i princip ingen som har hovarna så, utan "alla" ändrar dem inför visning för att de ska se ut som man vill där, för att sen ändra tillbaka efteråt.

Sen verkar det ju även finnas något samband med hovpoäng och benställningspoäng, då jag sett flera som visats minst två gånger och ena fått bra på benställning, inte fullt så bra på hovar, men när hovarna fixats (dvs verkats på det sättet de "ska" inför avelsvisning) och hovpoängen ökat, så har istället poängen för benställning blivit lägre. Så då kan man ju fundera över om det verkligen är idealt att man måste välja, borde inte de bäst verkade hovarna se till att benställningen blir så bra som möjligt..?

Det här är alltså skrivet lite allmänt, inte bara till dig, Niela. :)

KL

Ja alltså ser man till att ha en hovis som skor efter hästens fysiska förutsättningar, och inte efter hästens gångarter så brukar det inte vara några problem. Kruxet är att många tyvärr har alldeles för outbildade hovisar och skor hästarna med lång tå. I priset av detta brukar trakterna skjuta iväg och vips så står man där med en häst som har understuckna och låga trakter.

Trakterna ska inte vara höga, de ska följa hästens fysiska förutsättningar, och att det hänger på att få bra lyft är rena rama nonsen. För de som tror det åk istället ut och lär på riktiga avelsvisningar istället för att sitta och tro en massa.

Kort galopp bra galopp belönas med höga poäng, men ryttaren måste också kunna visa att hästen har power nog för att öka tempot på begäran och det är inte så många hästar som klarar väldigt bra då det krävs rätt mycket snärt i bakbenen och en hel del vilja hos hästen.

Förr hade man just poäng i vilja kallas numera spirit, även här poängbedöms viljan då 7,5 är godkänt medan 9 och uppåt är hästar med vilja långt utöver det vanliga. I princip är det här de sk knökvilliga hästarna hamnar.

Jag komme rinte ändra Journns hovar efter hur man vill att de ska se ut.. Min hovslagare skor Jorunn efter så som hon ser ut och hennes förutsättningar. Är hon utåttåad så är hon de och kommer inte ändra de bara för en visning för att hon ska få höga poäng där.

Utan jag vill visa en häst som till 100% är naturlig så här ser hon faktsikt ut sen om de ger dåliga poäng i avelssynpunkt så får jag ju ta de=)

Hon är ju fortfarande min bästats jorunn borunn:love:

För att få riktigt höga poäng i tölt och galopp så måste man kunna visa kort tempo i båda gångarterna och få bra poäng även där. Att det ska gå fort och de ska kunna "gasa" från 0-100 är ju mycket för att visa "viljan". Nu är det ju kort om tid för att hinna gå avelskurserna iför sommaren, men ett tips är ju att gå dem, där går de igenom vad domarna tittar på exteriört, ridmässigt och så får man stå och bedöma ekipage själv, riktigt lärorikt, förstod mycket mer när jag sedan var iväg och tittade på visningar själv. Jag ska lämna bort mitt ena sto på visning i sommar, har inte nerverna att visa själv och så har jag hört att Ófeig kan ha en bra chans till en fin bedömning så ska låta Vignir ta henne på träning och förhoppningsvis visning om hon blir redo och det känns värt det. Är nog jättebra om man har tillgång till en tränare som är van visare och man kan börja nu att träna inför visning så man kan få tips på hur man ska träna och hur man ska göra när man ska visa. Så mycket som ska fungera just där och då.

Jag kommer heller inte ändra så mycket. Min hovslagare (som för övrigt är väldigt insatt i islandshästar och hur det funkar inför visning osv) säger att han inte kan förbättra så mycket mer. Få hon "högre" hovar kommer det resultera i spruckna hovar , och då kommer det dra ner på poängen istället.
Jag vet att min häst har lite för små hovar, men det kan inte bli så mycket bättre som det är nu. Hennes hovar är hela, starka och friska så det får vara som det är :) Tror inte hon kommer få så dåligt iallafall.

Sen har inte jag som mål att få in henne i första klass heller, det skulle såklart vara roligt! men det här året är mest träning för mig och hoppas på att jag kan visa henne från hennes bästa sida. Sen räknar jag med att få visa om henne sedan i framtiden.
Ska dock betäcka henne i sommar, men sen blir det nog att visa om när hon är lite äldre :)

Åhhh vad bra tråd, jag har samma funderingar själv.. eftersom man alltid kan visa om en häst så är det ju inte som så att man bara får en chans.
Därför vågar jag rida och visa min själv.

Jag tänkte visa Jorunn jag med om till våren eller till våren 2013 är inte bestämt än. Känns som våren nu är så snart.. hehe

Om du ska visa henne denna vår så är det dags att börja odla hovskägg ;)

*KL*

Jag har inte nerver att visa och jag kommer aldrig att ha nerver att stå brevid och titta på heller. Jag kommer att avlida!!!

Jag hade min häst hos en hovslagare och tränare som visade islandshästar på bedömning samt egna hästar. H-n verkade o skodde helt efter hästens förutsättningar - dvs inga höga trakter eller "stora" hovar. Hästarna fick minst 8 p på hovarna.

Jag hade min häst hos en hovslagare och tränare som visade islandshästar på bedömning samt egna hästar. H-n verkade o skodde helt efter hästens förutsättningar - dvs inga höga trakter eller "stora" hovar. Hästarna fick minst 8 p på hovarna.

Okej, det låter ju bra :) För jag vill inte "förstöra" min hästs hovar för att hon ska visas..

Det med hovar är intressant. Pappan till min ena grabb i hagen har fått 9 för hovar. Min hästs hovar får hovslagarna att le ett stooort leende. Han har stenhårda hovar i dasslockstorlek (ja, nästan, men stora iaf) och en bärrand som är riktigt bred (runt 8-10 mm) och fin. När man berättar om pappans 9:a för hovar säger alla Ahaaa, det förklarar saken. Jätteroligt och bra! :) Min andra grabb har inte alls samma kvalité, inte dåliga så de går sönder, men ömmar lätt om han är barfota, ja, det är inte lika bra helt enkelt, tyvärr! Han får gå skodd, medan den andra har varit barfota i 4 år nu. :)

Sen är det ju som sagt inte helt ovanligt med både understuckna trakter och smala "strykjärnsformade" hovar på våra hästar. Det är ju något som inte riktigt främjar hur hästen går och bär sig. Smala hovar gör att det blir ungefär som att gå på linje i stilettklackar (beskrev min hovslagare), kan resultera i ett trångt bogparti. Så bättre att försöka (tar sin tid) att få mer hov att stå på, mer som en "Nike sko" så får de lättare att balansera upp sig och stampa ifrån. Det kan i sin tur ge högre aktion, men då kommer ju det av att hästen blir bättre balanserad. Det handlar fortfarande inte om att mixtra med vinklar, men de må ju ha något att stå på! ;)

Kul tråd!

Kommer själv försöka visa ungstoet till våren/hösten! Troligen skulle hon få högre poäng om en rutinerad visningsryttare red och ställde upp men vill testa själv!

Det jag tränar på nu i vinter är bärighet i trav och tölt samt att öka på tempon på raksträckor ute för att öva upp viljan. Kommer även behöva träna mer på att ställa upp och trava vid hand innan våren kommer... Skoningen kommer jag låta vara som "vanligt" och så hoppas jag att lite olja i maten nu kommer göra under för manen ;)

Nu blev jag också sugen på att visa mina hästar! Har aldrig gjort det förut och aldrig sätt en visning heller vad jag kan minnas:/
Men vart kan man göra det då? Vart brukar det komma upp info om avelsbedömmningar så man kan anmäla sig? Jag har nada koll på islandshästvärlden. Jag bara rider för nöjes skull. Rider dock för en tränare som är dommare/ tränare och han gillar mina hästar. Särskilt den ena tycker han borde visas men hon är ju typ 18 år!
Är det någon åldersgräns på visningarna? Behöver man licens?

Ähh hovskäggen växer ju mer sommarpälsen hon får så det är nog inge fara=)
och på sommaren får hon knappt någe honskägg en fjuttsträng som hänger ner. Men de tar hon igen på vintern:D

Men jag tror de kommer bli 2013 somjag visar Jorunn nu vill jag mest träna på dressyr opch få till tölten, Sen tar vi tar i avelskurserna och träningen inför de=)

För att få riktigt höga poäng i tölt och galopp så måste man kunna visa kort tempo i båda gångarterna och få bra poäng även där. Att det ska gå fort och de ska kunna "gasa" från 0-100 är ju mycket för att visa "viljan". Nu är det ju kort om tid för att hinna gå avelskurserna iför sommaren, men ett tips är ju att gå dem, där går de igenom vad domarna tittar på exteriört, ridmässigt och så får man stå och bedöma ekipage själv, riktigt lärorikt, förstod mycket mer när jag sedan var iväg och tittade på visningar själv. Jag ska lämna bort mitt ena sto på visning i sommar, har inte nerverna att visa själv och så har jag hört att Ófeig kan ha en bra chans till en fin bedömning så ska låta Vignir ta henne på träning och förhoppningsvis visning om hon blir redo och det känns värt det. Är nog jättebra om man har tillgång till en tränare som är van visare och man kan börja nu att träna inför visning så man kan få tips på hur man ska träna och hur man ska göra när man ska visa. Så mycket som ska fungera just där och då.

Ja jag kommer gå sån där avelskurs helt klart så man vet vad de vill ha.
Sedan som folk säger träna mkt tempoväxlingar de som man kallar viljan att hästen svarar snabbt för en ökning och inte strular där.

Man kanske ska skicka iväg Jorunn till en arabuppfödare för att hon skall lära sig att stälal upp sig snyggt.. något arabuppföradna är bra på så är de att visa häsatr och få hästen att stå snyggt=)=)

En islandshäst ska inte ställas upp som en arabhäst på utställning.
Fast vissa gillar att fotografera sina islandshästar uppställda med sträckt hals och långt mellan fram- och bakhovar, typ amerikansk showhäst.

Kul tråd!

Kommer själv försöka visa ungstoet till våren/hösten! Troligen skulle hon få högre poäng om en rutinerad visningsryttare red och ställde upp men vill testa själv!

Det jag tränar på nu i vinter är bärighet i trav och tölt samt att öka på tempon på raksträckor ute för att öva upp viljan. Kommer även behöva träna mer på att ställa upp och trava vid hand innan våren kommer... Skoningen kommer jag låta vara som "vanligt" och så hoppas jag att lite olja i maten nu kommer göra under för manen ;)

Kul :) roligt att fler visar sina hästar! Vart har du tänkt visa henne någonstanns?

Nu blev jag också sugen på att visa mina hästar! Har aldrig gjort det förut och aldrig sätt en visning heller vad jag kan minnas:/
Men vart kan man göra det då? Vart brukar det komma upp info om avelsbedömmningar så man kan anmäla sig? Jag har nada koll på islandshästvärlden. Jag bara rider för nöjes skull. Rider dock för en tränare som är dommare/ tränare och han gillar mina hästar. Särskilt den ena tycker han borde visas men hon är ju typ 18 år!
Är det någon åldersgräns på visningarna? Behöver man licens?

Tror inte det finns någon åldersgräns, men inte vanligt med 18åringar.. :)

Vart, hur och när står på SIFs hemsida :) har inte kommit upp några datum än tror jag? inte sist jag kollade iaf..

Tror inte det finns någon åldersgräns, men inte vanligt med 18åringar.. :)

Vart, hur och när står på SIFs hemsida :) har inte kommit upp några datum än tror jag? inte sist jag kollade iaf..

Från Idunn's hemsida:

BEDÖMNINGAR 2012

2011-11-07

Bedömningar 2012
11-13 Maj Margaretehof Skåne

15-19 Maj Romme Borlänge

11-13 juni Wången Jämtland

18-21 juni Gerstorp Linköping

Juli Avel på SM?

29 aug-2 sep Strömsholm

Från Idunn's hemsida:

BEDÖMNINGAR 2012

2011-11-07

Bedömningar 2012
11-13 Maj Margaretehof Skåne

15-19 Maj Romme Borlänge

11-13 juni Wången Jämtland

18-21 juni Gerstorp Linköping

Juli Avel på SM?

29 aug-2 sep Strömsholm

ååh, vad bra!
Då blir det 11-13 juni för min del på Wången :)

*kl*

Vilken matnyttig tråd! :) Nu kapar jag tråden lite också, hoppas det inte gör allt för mycket. Jag är själv jättesugen på att få båda mina visade, men eftersom Rósa är dräkig nu får hennes visning vänta. Hur lång tid är realistiskt att vänta för att visa ett sto efter att hon fölat tycker ni? Alltså hur länge lär det ta från att fölet är avvant till att hon är i visningsskick?

Eyja sedan, håller jag ju på att rida in just nu, men hon fyller ju hela 10 år efter årsskiftet och har bara en halv stam registrerad (hennes pappa finns inte med i hennes stamtavla...). Är det ens värt att visa en häst under de förutsättningarna tror ni? Jag skulle inte visa henne själv, men skulle hennes ålder och stam ha någon betydelse för den visare jag anlitar? Skulle någon ens vara intresserad av att ha en sådan häst på sin resumé? Jag vet inte alls hur sådant funkar, men är det något mer man bör ha i åtanke om man vill visa en äldre häst?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
999
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 846
Senast: ameo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka