Avels bedömma islandshäst

Sv: Avels bedömma islandshäst

Finns det någon nackdel med att visa sin häst om man vet att man inte kommer att få topp-poäng? Om jag bara vill veta vad dom tycker exteriört om hästen eller så?
Jag har ex en som jag inte vill/tänker visa tölt med. Blir man diskad då?
Eller om man bara vill visa sitt sto som är helt ok och med extremt mycket vilja och samarbetsvillig men gammal och ovisad?

Borde jag låta bli?

Dom är allafall aldrig till salu och ska jag ta föl på dom så är inte fölen heller till salu så allt det här med visningen skulle jag ju göra bara för min skull. Bara kul att veta vad man har för fel och styrkor på sin häst.

Man får visa vilken häst man vill :) visar du bara exteriört så blir det ju mycket billigare.
Det kostar ändå 3000kr att visa hästen.. så jag, personligen, hade inte lagt så mycket pengar på en häst utan tölt. Tölt har en väldigt stor del utav totalpoängen sen. (Tölt & pass vägs in mest) och töltar hästen inte så får du bara 5,0 för både tölt & kort tölt.. och antar att hästen inte har pass heller? och då får du 5,0 där också.. Det kommer dra ner oerhört på total poängen. Men självklart kan du visa om du vill.! :) men jag hade nog bara visat den hästen exteriört isåfall.

En tränare tar runt 5000 med moms per månad för att träna en häst.. sedan finns de dom som tar 10000 med men man behöver ju inte välja en sån om man inte vill=)

De som tar 5000 är lika bra vet många som rider VM som bara tar 5000 de bör ju klassas som duktig ryttare=)

Det blir på 6 månader 30 tusen och visst har man en hingst så får man ju tillbaks dessa penagr om den får bra poäng och blir godkänd senare och poppis bland stoägarna=)

Men på sin egna ridhäst om man bara har 1 häst som man vet inte kommer få 10_or så är det i min mening inte värt..
Jag tycker alla skall visas det är ju bara på detta vis vi verkligen få se vad hingstarna och stona ger för någon efter sig!
Det ger ju verkligen en felbild om man bara väljer att visa de bästa avkommorna och man tänker shit vilken hingst som gett 5 godkända snygga avkommor han tar vi..
När han igentligen har gett 500 avkommor med grava fel och dessa 5 avkommor är ett undantag!
Än att en hingst bara har 2 godkända avkommor men har gett massor av trevliga familjehäsatr där många många tävlar SM och även om många skulel kunna gå VM så har ägaren valt att inte tävla mer än SM så hingsten ger hästar med starka gångarter, bra extriör och trevliga iu huvudet men har inte så många som är godkända eftersom stoägarna sjäva inte har de som ett intresse att visa.
Så får ju hingsten fel siffror. Han hade säkert haft massor av godkända eller flertalet VM hästar till avkommer om ägarna till avkommorna bara haft de som intresse!

Men de är ju inge man får veta eftersom man inte visar de andra.

Så jag visar Jorunn dels för min egna skull, kul att få på papper hur hon ser ut lättare då att kunnaleta hingst som matschar henne.
Sedan för att visa att så här ser hon ut och såhär ser en avkomma ut efter hennes pappa och mamma.

Saedan är det ju en upplevelse en erfarenhe det är roligt, man behöver ju inte ta allt så jäkla seriöst alltid utan man måste kunna ta seden dit man kommer=)

5000 i månaden inklusive moms är billigt.

Mig veterligt tar professionella tränare minst i storleksordningen 5-6000 i månaden, åtminstone om det är vitt och de rider och utbildar hästen själv, vilka är de många som rider VM som tar betalt på den nivån? Med tanke på att det inte ens är många som rider VM så känns urvalet begränsat.

Oj hela 3000! Jösses! Ja då kanske jag får visa dom exteriört bara då:/

Den som inte är tölttränad har super fin trav och galopp och väldigt lätt för tölt men nu är det så att jag inte vill att hon ska tölta av personliga skäl men hennes föl kan ju gärna få göra det:)

Åh jag måste prata med min tränare och höra vad han tycker då.
Men han har frågat flera gånger vad det är för stam på dom och sagt att han skulle vara stolt om han hade en sån häst att hon är en drömhäst och har frågat om hon är visad eller har föl eller så. Och han är ju ändå dommare så han borde ju veta vad han talar om.

Men såååå mycket pengar vet jag inte om det är värt att lägga ut bra på skoj skull:/

De som tar 5000 är lika bra vet många som rider VM som bara tar 5000 de bör ju klassas som duktig ryttare=)

Fast det är väl inte alltid det räcker med att personen är en duktig ryttare? Det gör det inte för mig i alla fall, jag lämnar inte min häst till vem som helst. Och efter att ha sett skräckexempel på hästar som kommit hem från vissa tränare (som ja, är duktiga och mycket framgångsrika både på tävling och avelsvisning) så har jag betydligt fler krav än bara att personen ska vara en duktig ryttare...

Säger dock inte att det har något med priserna att göra, för jag har ingen aning om vad de tar, men bara för att poängtera att jag inte tycker det räcker med en bra ryttare för att skicka min häst dit, oavsett pris.

Kom på att man kanske inte får skriva namnt.

Men det finns i alla fall VM-ryttare som tar 5000kr/mån inkl. moms.

Senast ändrad:

5000 i månaden inklusive moms är billigt.

Mig veterligt tar professionella tränare minst i storleksordningen 5-6000 i månaden, åtminstone om det är vitt och de rider och utbildar hästen själv, vilka är de många som rider VM som tar betalt på den nivån? Med tanke på att det inte ens är många som rider VM så känns urvalet begränsat.

Ett litet förtydligande, det känns osannolikt att folk med hyfsat stor erfarenhet av visning och goda resultat ligger i underkant för vad som är vanligt för att träna hästar. Och att anlita någon som ska visa för första gången (eller endast visat någon enstaka gång) känns inte som en den bästa rådgivaren, tränaren, visaren i den situationen även om de råkat vara med på VM.

Som en del kanske vet så är jag inte så insatt i islandsvärlden vad gäller avel och tävling.

Men jo, han som jag tänker på har visat en hel del, och med bra resultat.
Hur många vet jag tyvärr inte.

Säger inte att det är vanligt, utan bara att det finns. Sen om det finns andra som visar bättre kan jag inte säga något om, jag har själv inte kollat på några visningar och skulle nog inte kunna bedöma hur mycket som var ryttarens förtjänst och vad som bara var en grymt bra häst. För att rida handlar ju lika mycket om hästens förutsättningar som att man som ryttare kan plocka fram det, och där kan jag hålla med Hedinn att det är skillnad på folk och folk. Bara för att man är en duktig ryttare så behöver man inte vara en bra tränare. En del är ju väldigt duktiga på att rida en viss typ av häst, men klarar inte av att rida andra typer lika bra.

Oj hela 3000! Jösses! Ja då kanske jag får visa dom exteriört bara då:/

Den som inte är tölttränad har super fin trav och galopp och väldigt lätt för tölt men nu är det så att jag inte vill att hon ska tölta av personliga skäl men hennes föl kan ju gärna få göra det:)

Åh jag måste prata med min tränare och höra vad han tycker då.
Men han har frågat flera gånger vad det är för stam på dom och sagt att han skulle vara stolt om han hade en sån häst att hon är en drömhäst och har frågat om hon är visad eller har föl eller så. Och han är ju ändå dommare så han borde ju veta vad han talar om.

Men såååå mycket pengar vet jag inte om det är värt att lägga ut bra på skoj skull:/

Får man fråga varför du inte vill att hon ska tölta? :)

Ja det är ganska dyrt tycker jag att visa.. :/

Jag känner inte till alla, långt ifrån, men det låter som rena förlusten att träna och sköta en häst för 5.000 i månaden vitt. Är det inte kostnaden för träning exklusive skötsel/stall etc?

Får man fråga varför du inte vill att hon ska tölta? :)

/

Ja visst. Men jag vill gärna inte ha några kommentarer eller onödiga påhopp av "islandshästsfolket" här....

Jag tävlade endel i körning förut med mina shettisar. Sen så har jag en hög med isisar och nu när min sista tävlingsponny är sjuk och inte kommer kunna tävla mer så ville jag ha en ny tävlingshäst och dessutom kul att testa med en lite större. Men jag ville INTE köpa en till häst utan valde helt enkelt att denna isis skulle bli min framtida körhäst ( om det gick ). Hon hade problem med bara en sadel första åren men jag gav inte upp och var fast besluten i att hon skulle funka att tävla med nån gång. Idag har hon gått ca 6-7 gånger med vagn och det går superbra. Hon får ju inte ens tänka tölt i nuläget. Det händer ju att hon töltar till något steg då o då om hon snubblar eller hoppar till för något eller så men sen blir det superfin trav igen. Går typ som en travare med vagnen ibland, alltså ökar traven utan att ta någon annan gångart.
Men visst, när hon är helt säker med vagnen och är körd och tävlas i något år så är det inte omöjligt att jag töltsätter henne med ryttare men inte nu.
Jag har ju så många andra att tölta på så det känns inte viktigt!
Hon är ju min nya körhäst helt enkelt:)

Det är ju bara träning exklusive skötsel/stall som diskuterats avseende 5000 kr.

Diskussionen startade med detta
En tränare tar runt 5000 med moms per månad för att träna en häst

och inte om att det var ett paketpris med allt annat också.

Och alla tränare jag ridit för typ gråter över detta. "hon har ju så lätt för tölt! Så ren takt! Kan du inte köra någon annan!?" och bla bla brukar jag få höra:/

Det ger ju verkligen en felbild om man bara väljer att visa de bästa avkommorna och man tänker shit vilken hingst som gett 5 godkända snygga avkommor han tar vi..
Så får ju hingsten fel siffror. Han hade säkert haft massor av godkända eller flertalet VM hästar till avkommer om ägarna till avkommorna bara haft de som intresse!

Men de är ju inge man får veta eftersom man inte visar de andra.

Saedan är det ju en upplevelse en erfarenhe det är roligt, man behöver ju inte ta allt så jäkla seriöst alltid utan man måste kunna ta seden dit man kommer=)[/QUOTE]

Jag håller helt med dig i hela ditt inlägg!:)

Man borde visa ALLA hästar!

Det är ju bara träning exklusive skötsel/stall som diskuterats avseende 5000 kr.

Diskussionen startade med detta

och inte om att det var ett paketpris med allt annat också.

Men hur tänker du nu? Ska man då åka och lämna/hämta hästen så att tränaren kan rida/träna den?

Självklart måste ju priset inkludera uppehället eftersom hästen kommer att stå hos tränaren i 6-8 veckor innan visning och ibland kan det to m krävas längre tid innan formen för visning infinner sig.

Priserna ligger mellan 6000-9000 kr per månad för ston och sedan tillkommer ev kostnader för hovslagare, veterinär, visningskostnad etc. Transport till visningsplatsen kan också blir aktuell då inte alla tränare står för detta.

Det framgår varken om det är ett paketpris eller inte och då de flesta anger priset antingen som paketpris eller exklusive uppehälle så utgick jag från det.

Jag håller helt med dig i hela ditt inlägg!:)

Man borde visa ALLA hästar!

Nu finns det ju WF, där kan man se hur många avkommor en hingst har och vilka som är visade samt poäng för dessa.

Ska det vara någon vits med visning, så borde ju alla hästar rimligen få samma förutsättningar. I annat fall är det inte jämförbart, en ovan person som inte tidigare visat häst kommer oavkortat att få sämre poäng än för den som är mera van. Det är den krassa sanningen, och då speglar ju det egentligen hästens kvaliteter till fullo.

För ca fem år sedan hade vi en liknade diskussion men då gällande hingst, de som haft sin hingst i träning inför visning berättade att det handlade om i runda slängar ca 100000-120000 kr för att ta fram en godkänd hingst. Då var ändå inte kostnaden för inridning inkluderat, utan endast träning inför visning samt övriga kostnader.

Nu finns det ju WF, där kan man se hur många avkommor en hingst har och vilka som är visade samt poäng för dessa.

Ska det vara någon vits med visning, så borde ju alla hästar rimligen få samma förutsättningar. I annat fall är det inte jämförbart, en ovan person som inte tidigare visat häst kommer oavkortat att få sämre poäng än för den som är mera van. Det är den krassa sanningen, och då speglar ju det egentligen hästens kvaliteter till fullo.

Ja men orättvis besömmning eller inte... Jag har hört dör flera år sedan att dommarna ger högre poäng till de "kända ryttarna" då dom håller varann bakom ryggen mm. Vet inte om det ligger någon sanning i det eller inte men det spelar ingen roll. En visad häst borde ju vara bättre än icke visad oavsätt vem som visar. Om inte annat bara en exteriörsbedömmning. Eller som med shettisar att man visar dom för hand i skritt och trav.

Eller som med kaniner hehe. Där får dommarna upp djuren av en person som hämtar djuren i lådor, dom har ingen aning om stam, ägare eller tränare eller vad man nu ska säga... Men dom kollar ju BARA färg, vikt, pälskvalitet, klor, kroppsform, ansikte öron mm.

Sååå tycker jag en exteriörbedömmning borde ske på hästar:) i min lilla drömvärld då:). Kolla hovar, benställning, man, färg, huvud, hals o hela kroppen och allt:).

Det vore något det:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
999
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 845
Senast: ameo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka