Avels bedömma islandshäst

Sv: Avels bedömma islandshäst

Det finns nog inget sätt som är 100% rättvist om man endast vill jämföra hästarnas kvaliteer. Om du så plockar in hästar som levt hela sitt liv på fjället och är helt annonyma och låter en och samma person träna och visa alla så kommer domarnas tycke och smak samt hur bra hästens och tränarens kemi är spela roll och ingen hinner med att träna alla hästarna ändå.

Jag tror visst att man får en viss fördel av att en erkänt duktig visare tränar och visar hästen, om denne över huvudtaget tar sig an den, den huvudsakliga biten är att de har kunskap och förmåga att ta fram vad domarna vill se, den lilla biten är kontakter det är svårt att vara hlt opartisk.

*KL*
Jag hade en "okänd" tjej som visade min häst i somras.
Samtidigt visade hon ett sto exteriört. Innan hade en erkänd avelsvisare tittat på bägge hästarna och trodde att dom skulle komma ut på ungefär samma poäng exteriört.
Hon kom ut på nästan 8.20 och min kom ut på 7.80... Samma tjej som visade bägge och jag hjälpte till med bägge... Så det är helt och håller dagsformen som avgör!
Och även proffsvisarna visar några hästar under 7.50 tot varje år.
JAg tror att det handlar om att proffsen får fler hästar at välja på, vet hur man "lurar" domarna och döljer de sämre dragen hos hästarna och tar fram de bättre!

Men hur tänker du nu? Ska man då åka och lämna/hämta hästen så att tränaren kan rida/träna den?

Självklart måste ju priset inkludera uppehället eftersom hästen kommer att stå hos tränaren i 6-8 veckor innan visning och ibland kan det to m krävas längre tid innan formen för visning infinner sig.

Priserna ligger mellan 6000-9000 kr per månad för ston och sedan tillkommer ev kostnader för hovslagare, veterinär, visningskostnad etc. Transport till visningsplatsen kan också blir aktuell då inte alla tränare står för detta.

Fast för folk som inte har egen gård så hade de ju kanske ändå betalat uppehälle för sin häst på "hemmastallet" annars?

Iofs kanske man får dubbla stallhyror då om man inte kan få "pausa" sin ordinarie stallplats... !

Håller i övrigt med om alla extrakostnader som transport, uppstallning på visningsplatsen, etc. som tillkommer.

Jag känner inte till alla, långt ifrån, men det låter som rena förlusten att träna och sköta en häst för 5.000 i månaden vitt. Är det inte kostnaden för träning exklusive skötsel/stall etc?

Var tvungen att kolla igen och såg nu att det står exkl. moms, missade det eftersom det stod inkl. moms på det ovanför. Så då blir det ju lite mer än 5000. :)

Sååå tycker jag en exteriörbedömmning borde ske på hästar:) i min lilla drömvärld då:). Kolla hovar, benställning, man, färg, huvud, hals o hela kroppen och allt:).

Det vore något det:banana:

Ja om vi hade dom för att titta på, men de flesta hästar är ju ändå ämnade för ridning så ska det vara någon vits så är ju ridbarheten väldigt intressant också. Och att exteriören speglar ridbarheten stämmer ju inte alls, vilket vi har sett många prov på genom åren.

I övrigt håller jag inte med om att kända ryttare får högre poäng generellt, jag har varit med om när just kända ryttare har fått låga poäng pga egna missar. Det kostar poäng även för dom.

Om de kända ryttarna får högre poäng (vilket jag inte säger att de får dock) så kanske det snarare beror på att de har erfarenhet och kan vara lite mer strategiska, kanske känner de också till domarna och vet vad de gillar och kan spela lite på det. För det måste ju skilja lite även på vilka som dömer?

Jag tror att mitt sto hade fått högre poäng om hon visats av ett proffs.
Känns som att "namnet" betyder endel, men som sagt de har även mer erfarenhet och kan mer.

men detta är ju min personliga åsikt

Om de kända ryttarna får högre poäng (vilket jag inte säger att de får dock) så kanske det snarare beror på att de har erfarenhet och kan vara lite mer strategiska, kanske känner de också till domarna och vet vad de gillar och kan spela lite på det. För det måste ju skilja lite även på vilka som dömer?

Håller helt med, man kan ju garanterat säga att de har mer erfarenhet och vet hur de ska ändra i sitt upplägg beroende på hur hästen känns just vid det tillfället, de vet vad de ska göra för att impa lite mer på domarna och många av dem har ju dessutom kanske kunnat välja vilka hästar de tagit emot för träning och visning, dvs kunnat ta de som kanske kan få bättre resultat än andra också. Sedan kan det ju diskutteras angående om de får högre poäng för att de är "kändisar" eller inte. Domarna kommer aldrig erkänna det, och vad jag vet så går det ju faktiskt inte att bevisa heller, vare sig om det är så eller inte.
Själv väljer jag att lämna min häst för träning och visning dels för att jag inte skulle ha nerverna till det, och så har jag inte kunskapen att få fram hästen som den förtjänar, satsar ju ändå på att få bra poäng på henne, annars kunde det lika gärna kvitta med visningen. (då hade jag istället kunnat lägga de pengarna på träning eller tex på betäckning och genom fölen sen visa vilket fint sto hon är)

Ja men orättvis besömmning eller inte... Jag har hört dör flera år sedan att dommarna ger högre poäng till de "kända ryttarna" då dom håller varann bakom ryggen mm. Vet inte om det ligger någon sanning i det eller inte men det spelar ingen roll. En visad häst borde ju vara bättre än icke visad oavsätt vem som visar. Om inte annat bara en exteriörsbedömmning. Eller som med shettisar att man visar dom för hand i skritt och trav.

Eller som med kaniner hehe. Där får dommarna upp djuren av en person som hämtar djuren i lådor, dom har ingen aning om stam, ägare eller tränare eller vad man nu ska säga... Men dom kollar ju BARA färg, vikt, pälskvalitet, klor, kroppsform, ansikte öron mm.

Sååå tycker jag en exteriörbedömmning borde ske på hästar:) i min lilla drömvärld då:). Kolla hovar, benställning, man, färg, huvud, hals o hela kroppen och allt:).

Det vore något det:banana:

De får inte poängen efter vem som visar, men avelsryttarna kan det där och vet precis hur de ska visa hästen på bästa sätt för att få bra poäng, se och lär av dem som kan :)

Visst vore det toppen med bedömningar som med kaniner när det gäller exteriören iaf, hästen står i en box och samma visar alla :)

men då skulle våra stackars avelsvisar gubbar gå i konkurrs :p

Jag tror att mitt sto hade fått högre poäng om hon visats av ett proffs.
Känns som att "namnet" betyder endel, men som sagt de har även mer erfarenhet och kan mer.

men detta är ju min personliga åsikt

Jag tror som du, inte för att någon vill vara jävig eller så utanför att människor är just mänskliga och påverkas av olika saker tex. förhandkunskap om en person, hästens stam osv.

Knapplånssvarar om lite av mina åsikter och lite tankeställare :)

Att visa alla hästar skulle vara HIMLA BRA om alla blev visade väl, men det är faktiskt så att det krävs väldigt mycket övning och kunskap om att visa, som tar tid att bygga upp precis som det tar tid att lära sig rida och allt annat.
Vem som visar spelar inte så stor roll OM den som visar gör det väl. Och det är svårt att visa häst, för första det handlar ingenting om "dig" du bedöms egentligen inget alls (ja förutom om du skulle rida otroligt illa och göra hästen illa) utan det handlar bara om hästen, att ta fram det allra yttersta. I de yngre klasserna handlar de dessutom om att hela våren "spara kapaciteten" - tex. denna tid på året vill man helst inte att hästen är flott - för då kanske de inte hinner med sig själv till visningen, allt måste verkligen klaffa in på rätt månad. Vi började tex. förbereda våra blivande 4åringar i höst som vi hoppas ska bli visade i vår och de krävs rätt inridning, lagom mkt i lagom takt och pauser på rätta ställen, hinna som längst utan att slita på vilja och kropp för att lyckas ha dom på toppen som 4åringar, med vissa går de och vissa utesluts direkt då dom inte hinner med detta tempo.

Allt sånt här kräver erfarenhet. Det finns en anledning att det finns några avelsryttare som visar tonvis med hästar som dom inte tränat, att superduktiga tränare väljer att låta de häringa proffsvisarna visa hästar som dom kanske provat en eller två gånger innan visningen och ändå få högre poäng än dom skulle fått med sina vanliga tränare som tex. kanske har jättemkt framgång på tävlingsbanan men inte har satsat på att bli bra visare - som är väldigt annorlunda. Och att visa av dessa avelsvisare kan ta uppemot 10.000kr för EN visning, ingen träning eller ngt utan bara prova en gång, visa exteriört, rida visningen och upphöjningen.

Visning är en helt nytt område för alla nya visare och jag tycker det är jätteroligt att fler börjar visa själva men det ger tyvärr inte alla gånger en rättvis bild av hästen och därmed kanske inte heller en rättvis bild på föräldrar osv. Så avelssvisarkurser, mentorer är kanonbra och kanske också att ha "ett trumfkort" att man visar hästen själv på visningsdagen och har en tränare eller professionell visare att ta till på öppna visningen om man själv skulle klanta sig. Det är ju ganska mkt de hänger på. Och mkt pengar som ligger i de och inte så många visningar per år. Och jag tycker det dessutom är mkt lättare att sälja avkommor till ett obedömt sto med bra föräldrar än avkommor till ett sto med urkass bedömning - för de står ingenstans att visaren var ovan, stoet är kanske kanon, men de sänker henne om hon som femgångare står med en 7,50bedöming som kunde varit runt 8 om någon med vana visat - de är så mycket som inte syns i visningsprotokollet och på WF.

Många faktor men som sagt, jag är helt för att visa själv också! Man måste bara väga för och nackdelar. Och ta reda på så mkt man kan och försöka att träna för visare. Som i vår ska jag rida väldigt mkt för några kända visare, som jag själv inte uppskattar som tränare av mig men som jag vet, vet hur jag ska rida på just visningsdagen för att få fram de bästa i varje häst :)

//Petronella

Sen är de ju så att dom är flera domare som gemensamt avgör bedömningen och om en domare har anknytning till hästen som ifråga är på banan (tex. äger hästen, fött upp pappan osv) så går den domaren ut under visning av denna häst. Så de flesta domare försöker nog att vara så proffesionella som det bara går, även fast det finns knasdomare inom aveln precis som de gör inom sport. Men mkt svårare för dom att synas - då de bestäms gemensamt.

//Petronella

Jag menar bara att människor aldrig kan vara 100 procent objektiva, det går inte, även om man vill. Eller ja, det är min åsikt iaf. och jag är övertygad om att det göller det mesta.

Be de går ju såklart inte, fast så är ju alla människor, alla dessa människor som sitter på läktaren och kollar också och har olika smak och tycker den o den är bättre. Det jag ville få fram var att dom inte kan bli jäviga speciellt lätt eftersom dom är flera som bestämmer gemensamt och än så länge har jag inte träffat en enda "faller för grupptrycket" domare ;) Och sen är de ju så att de väldigt sällan är domarna är mer oöverrens än om nått komma hit eller dit (som visserligen spelar mkt roll i slutsumman) men de handlar inte om att en domare vill ge 7 och en 9 iaf har jag aldrig varit med om det, då kriterierna för dessa siffror är så himla långt från varandra.

Men som du säger så är vi ju aldrig 100% objektiva - men domarna jobbar väll på att i största möjliga mån vara de. På vissa här inne lät de som att domarna gjorde precis som dom själva ville, vilket inte är sant.

//Petronella

Fast jag tror ju att de indirekt påverkas av sina kollegor och vem som sitter på hästryggen.

Jag tror inte att dommarna är partiska. Isåfall att de tycker det är roligt och intressant med lite nya ansikten.

De som visar mycket och ofta har väldigt mycket erfarenhet och för mig är det inget konstigt att de får något högre bedömningar och att det är dem som visar "topp-hästarna". Vem skulle vilja ge sin fina hingst med massor med kapacitet till någon okänd för träning & visning. Folk lämnar sina bästa hästar till de mest erfarna av en anledning.. just för att de har mer erfarenhet och kan ge hästen en mer rättvis bedömning.

Det är vad jag tror iallafall.

Fast jag tror ju att de indirekt påverkas av sina kollegor och vem som sitter på hästryggen.

Vad jag har erfarenhet ifrån är att om det sker så kan det i vissa fall bli lägre poäng just därför att man inte ska uppfattas som påverad. Det här gäller såväl inom avelsbedömning som tävling, där syskon eller mamma/pappa har dömt i något fall.

Fast de tror ju inte jag, tex. skickade vi från Island en ung tjej till VM i avelsklassen, den yngsta som någonsin skickats i avelsklassen och de gick ju alldeles prima. Och som någon annan sagt så visar ju proffsen också in några hästar med kassa bedömningar varje år - sen kan dom ju oftast sålla bort en himla massa hästar och dom flesta visar ju bara dom som man verkligen tror på, mest för att de inte finns plats i stallet för fler, har man svårare att fylla stallet med hästar får man fler sämre och då blir visningsresultat också värre.

Detta kan ju dessutom liknas lite med travsporten, många bra proffstränare som iaf överlåter de åt proffskuskarna att köra själva loppet - just för att dom är bra på själva tävlingsbiten :)

//Petronella

knapplån...

Jag tycker det är otroligt taskigt att säga att domarna är partiska, det är verkligen att klanka ner på domarnas kompetens, fy på er! Dom har mer kunskap än så.

Klart proffsen får högre bedömningar,de ar arbetat med det där i flera år och vet precis hur de ska visa hästarna på bästa sätt och dessutm väljer de ju ut de bästa hästarna, bästa ryttaren på bästa hästen = hög bedömning ;)

Det är som att säga att Jan Brink får bättre poäng än mig på en dressyrtävling för att han har ett namn, ja men det är ju självklart, han har satsat på det där i många år och har enorm kunskap.

Jag tycker inte man ska underskatta domarnas och ryttarnas förmåga.

Jag har också gått från att få 6.90 nånting på rid på avelsbedömning :o:o:o då tyckte jag också att domarna dömde efter ryttarna på hästen. Då var jag 13 år gammal och kunde inte mycket alls och hästen var väldigt passtaktig.

Nästa gång jag kom tillbaka var 10 år senare,då hade jag lärt mig mer och tävlat en del men kunde ingenting om avelsridning, vi fick 7.33 på rid, 6.5 på passen och helt ok på resten jag var inte helt nöjd men bet ihop och tränade vidare nästa gång fick jag 8.04 på rid och då var jag ganska nöjd, men inte helt, jag vet att han kan mer, hade han bara fått en halv poäng högre på tölten, som han redan fått på förra bedömningen med ett proffs och en halv poäng på traven som jag också vet att han kan om jag rider på lite bättre hade han haft 8,23, men vi ska träna mera och jag ska lära mig mer :)

Jag hatar verkligen avelsbedömningar och jag blir grymt nervös varje gång, en tävling glömmer folk lätt men resultatet från en bedömning står i worldfengur och är som ett brännmärke som aldrig försvinner, därför är det bättre att låta bli att visa än att få en dålig bedömning egentligen om man är osäker.

Vad vill jag komma till, jo jag tycker domarna varit rättvisa och dömt efter det de sett och inte vem ryttaren är, jag har blivit duktigare och jag har fått bättre resultat :) om 10 år kanske de är jag som får visa de bästa hästarna och vet precis i detalj hur man får fram dom på bästa sätt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
996
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 839
Senast: ameo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka