Sv: Avels bedömma islandshäst
Lite fler allmäna åsikter från mig, ingen som ska ta åt sig att jag pickar på någon för det gör jag inte, utan säger bara lite granna från någon som har sett tonvis av visningar på kort tid och ridit tonvis med hästar med allt från 6,5 till 9 för det flesta gångarterna och några 9,5or och någon med 10 för tölt och vilja. Och vet hur olika två hästar med samma bedömning kan vara.
En fyrgångare med 8 i alla gångarter går ut på 7,50 i ridegenskaper.
En femgångare med 8 i alla gångarter går ut på 8,00 i ridegenskaper.
En fyrgångare med 7,5 i alla gångarter går ut på 7,08 i ridegenskaper.
En femgångare med 7,5 i alla gångarter går ut på 7,50 i ridegenskaper.
7,5 är medel, hästar som får 7,5 för gångarterna har antingen bra mediumgångarter eller lite problem med gångarterna men snäppet bättre gångarter om man får ordning på takten tex. Och kan kanske höja sig till nästa visning. 7,5 hästar är bra hästar men det saknas antingen wow i dom eller så är dom ojämna.
Jag själv tycker att 8 för gångarter är bra, jag tycker inte att 7,5 är bra, det är okej men inget som jag vill ha på mina avelshästar en hel bedömning igenom, sen händer de ju att man får 7,5or på nån gångart men kanske högre på nån annan, allt beror ju på hästen, visaren och dagsformen. Men överlag är 8 bra gångarter och 7,5 medelgångarter. Får man under 7,5 så saknas antingen lyft, längd, (bensprattel, hur långt hästen tar in bakbenen) takt eller så är de problem.
Man får ju komma ihåg att de bedöms ner till 5,0 vilket innebär att gångarten inte är visad. 5,5 finns det en antydning till gångart men fortfarande egentligen ingen gångart. 6,0 - 6,5 gångart visad med grova fel eller helt enkelt noll i bensprattel.
Tex. tölt:
6.5 and lower:
- Does not tölt (5.0).
- Very trotty.
- Very pacey.
- Very little speed in tölt.
- Very irregular tölt, changes gait.
- Extremely short strides or uneven beat, rolling
7.0:
- Average tölt in parts, but uneven.
- Short strides, particularly behind.
- Trotty, but fairly good speed.
- Pacey, but fairly good speed and action.
- Uneven beat (rolling) at regular speeds.
- Even 4-beat tölt, up to medium tempo speed, but the gait is not impressive (little
action, short strides).
7.5:
- Good even 4-beat tölt, but lacking length of stride and elegance.
- Good even 4-beat tölt, with good length of stride but little leg action.
- Good speed variation in tölt, with good action and movements, but considerable
irregularities in beat at the slow and medium tempo tölt.
- Tölt with short strides behind, but good action and movement of the front legs,
fairly good speed.
8.0:
- Even 4-beat tölt with good strides in front and behind, more than average action,
fairly good speed.
- Even 4-beat tölt with good strides in front and behind, good action, but only
medium speed.
- Good speed variation in tölt with high action and movements, but a few
irregularities in beat at faster speeds.
- Rather short strides of the hind legs, but the action and movement of the front legs
is great, no irregularities in beat, good speed.
- The maximum mark if no slow tölt is ridden.
- The maximum mark if slow tölt only is ridden.
Allt detta finns att läsa på feifs sida och är väldigt bra information för att man själv ska få ett hum för vad som krävs för alla gångarterna. Om man inte visar själv är det mkt pengar att lägga ut för att få en medelbedömning på ridegenskaper på 7,50 för en femgångshäst men det kanske är lite mer värt hos en fyrgånghäst.
Detta är ju upp till var och en att mäta själv, vad man vill lägga ut på sin häst. Jag tycker inte det är värt att visa en häst som man redan innan kan gissa sig till ligger runt 7or just för att hästens värde höjs inget, men för DIN egen skull kanske det är roligt att veta hur hästen ligger till. Men det kan man ju ofta kolla upp på andra sätt, tex. genom tävlingar som också bedömmer gångarterna, visserligen med annorlunda kriterier men ändock gångarterna. Och de kostar i mångt och mycket kanske inte lika mycket för att få en okej "bedömning" där då det oftast finns fler att rådfråga om hjälp vid hur man bäst visar gångarterna på en tävlingsbana än på avelsbanan. Även att rida gaedingakeppni istället för idrottstävling kan ge ett annat humm om gångarterna. Allt utefter vad man själv vill med sin häst.
Men som sagt jag anser att detta är upp till var och en att bestämma själv, men om man läser igenom kriterna så kanske man kan lista ut om det är värt att lägga ut pengarna på att få hästen visad, gör man det själv som en kul grej är det en helt annan sak, det blir lärande för en själv och absolut inte lika dyrt.
Men för mig är det viktigt att mina hästägare är medvetna om hästens kapacitet, jag har fått hästar i träning nån månad innan visningen som ägaren är helt säker på att den kommer få en bra bedömning, hästen lyfter inget, har inte rena gångarter, har ingen fart och kan inte bära sig rätt - vid dessa tillfällen tycker jag det är viktigt att lyfta fram för ägaren att hästen för det första inte är klar för visning och om den visas så kommer poängen komma därefter, såna slutsatser kan jag dra eftersom jag studerat visningar från alla håll och kanter, ridit så pass många hästar som fått alla olika bedömningar och skillnaden mellan två hästar med 8 för tölt kan vara jättestor då dom kan ligga i så olika håll, men har även kommit så långt själv att jag har ett hum om vad som är bra och vad som är inte är det, sen är jag absolut inget proffs och dagsformen spelar roll, men jag vet om jag sitter på en häst med i dagsläget under 7,0 eller över 7,5 för gångarter PÅ hemmaplan, vad hästen sedan får på visningen är ju allt annat, där kan ju tex. passen paja totalt, speciellt med yngre hästar så kan allt hända. Men att ändå ha ett humm om hur de borde gå OM de går bra, de borde alla ha.
Tex. på mitt förra jobb bedömdes alla hästarna hemma innan visning av oss själva för att öva oss själva både på exteriören och ridegenskaperna och se hur långt från man kommer den riktiga visningen. Jättebra, speciellt blir de bra övning om man har många hästar hemifrån som visas varje år.
Ber alldeles jättemycket om ursäkt för ett superlångt inlägg som gissningsvis ingen orkar läsa. Jag hoppar inte på någon eller pratar till någon speciell men ville bara delge min syn på saken, har ändå "ganska mycket" erfarenhet och bra poäng på mitt eget avelsdomprov på Holar i bagaget trots att jag än så länge är kass på att visa och har hitills överlåtit det till proffsen men ska ta tag i mig själv till våren, som sagt de kan ju bara bli pannkaka och då hoppas jag proffsen kan rädda mig
Lycka till allihopa, visningar är ju superroliga, båda att se på, sitta som domarsekreterare och att jobba i kring som funktionär eller som hästskötare/tränare/visare
Just de ber även ursäkt för konstiga formuleringar, kan trots allt bara allt avelssnack på isländska - därav de inklistrade från feif på engelska... Svenskan är inte 100 när man bara pratat om vissa grejer på ett språk
//Petronella