Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska man alltid avstå att avla på en hund om ett kullsyskon har en allvarlig sjukdom, ett syskon som dog av hjärtfel i detta fall runt 2-3 års åldern. Eller vad säger den genetiska expertisen i sådana fall?
Alltså jag är så kluven till det här, i alla fall när det gäller hjärtfel. Vi har ju DCM hos dobermann som drabbar ungefär 50% av rasen, det finns inget gentest för det, och man vet inte hur det nedärvs bara att det är ärftligt. Skulle man inte avla alls på hundar vars syskon har DCM så är ju risken att avelsbasen blir extremt liten, och det är inget positivt. Chansen verkar dessutom stor att man kan ha både drabbade och friska hundar i samma kull - frågan är bara att hitta rätt individ.Jag tycker inte att hundar med sjuka syskon ska användas i avel. För min del kvittar det om det är allergi, EP eller hjärtfel. Sen finns det såklart fel som inte är direkt ärftliga. Har tex en bekant vars hund bara har en njure, känns inte som något direkt ärtligt, även om de såklart inte avlar på den hunden.