Avel - lönsamt?

Muraja

Trådstartare
Jag undrar om det är lönsamt att avla hundar? Vad kostar det egentligen om man har en tik som amn vill ta valpar med? Det kanske beror lite på ras eller? Jag har ingen hund nu men funderar lite på framtiden, är inte intresserad i vinstsyfte men om man går plus/minus noll iaf? ;) *tacksam för seriösa svar*

Sv: Avel - lönsamt?

Funderar också på det. Har kompisar som parar sina tikar med varandras hanhundar osv : Men vad kostar det att para en renrasig tex rottweiler eller en liten hund som tex jack russel?
Funkar det som i häst avels med tex levande valpavg eller vad betalar man för?:bump:
/Nyfiken

Ja du, jag skulle inte kalla det särskilt lukrativt att vara hunduppfödare.

Vi säger så här; först skaffar du en tik - fram tills den är ca 2½ år (innan du kan para den) så åker du runt på utställningar och ev. bruksprov, lydnadsprov eller jaktprov för att meritera hunden. Sedan ska den hälsoundersökas mot rasbundna defekter och sjukdomar såsom höftledsdysplasi, PRA, patella eller vad det nu kan vara (olika på olika raser). Har du tur att du har en hund som är helt frisk och dessutom går bra på meriteringarna - är allmänt br ai psyket och rastypisk. Då kan du börja fundera på att avla på henne. Visar det sig att hon har t ex HD ska hon inte avlas på.

Då ska du börja leta efter hanhund - och det ska vara en hane som bäst matchar tikens fel och brister. Har din tik t ex lite för ljusa ögon ska du ha en hane som har mörka ögon, har din tik dålig topline ska hanen ha en mycket stark osv.
Har du tur så hittar du hanen i Sverige (beroende på ras igen) och t o m inom överkomligt avstånd. Givetvis ska hanen också vara meriterad och hälsotestad etc.

Hittar du rätt hane så är det ett faktum. Du kommer sart att bli uppfödare.
Om allt går väl och tiken blir dräktig och så så kan vi prata om valpningen.
Har du otur klarar din tik inte av att valpa själv och det blir akut kejsarsnitt. Senast jag fick göra det var 2003 och det gick på nästan 18.000 kr (försäkringen tog det mesta fick betala ca 6000 kr själv.).

Sedan börjar det mödosamma jobbet att hitta BRA valpköpare. Inte alltid så lätt. Kanske blir du sittande med ett flertal valpar osålda efter 8 v. Dessa ska man ju int eslumpa iväg utan man ska vara lika noggrann med dem att hitta seriösa hem även om det innebär att man måste behålla dem längre.
Oftast brukar det rummet valparna vistats i vara i princip i STORT renoveringsbehov efter att valparna flyttat.
Tilläggas kan att man ju inte kan jobba under den tiden man har valpar hemma då de behöver dygnet runt tillsyn = tjänsteledigt, semester eller dyl.

Kostnader då:

meritering, ca 300 kr/gång i anm. avgift.
Låt oss säga att du åker på ca 20 utställningar/prov = 6000 kr
Bensin; i genomsnitt har du ca 15 mil tur och retur, säger vi, till utstälningen. Räknat på 1 liter/mil. 12 kr/mil. = 3600 kr.
vaccinering, röntgen etc av tiken:= ca 3000 kr.
Hanhund, hittas ca 50 mil bort, bensinkostnad = 1200 t/r
hotellövernattning 3 dygn = ca 2500 kr
parningasavgift = 1500 kr

Innan valparna ens fötts har det kostat dig 16 300 och då är det snålt räknat.
Sedan tillkommer ju valparna vaccination, avmaskning, foder, vet.bes, ID, reg + hanhundsavgiften som oftast ligger på 10% av valpavgiften. Glöm inte lönebortfallet också....

Snurrigt men hoppas du förstod lite iaf...

tillägg - vissa kullar kan du ju få en liten vinst på men sedan kanske du åker och parar i tyskland nästa löp och tiken går tom - inga pengar från valpar men kostnaderna för resa och parningsavgift har du ju ändå haft = går back.

Hm och alla säger att det så dyrt med hästar he he ja det plockar då på med hundar med till ingen vidare förtjänst verkar det som och va mycket jobb för att komma dit. Hua mej !;)

Vi föder upp cardigans (mellanstor ras). En valpkull kostar oss ungefär 20 000 att ta fram, alltså ungefär samma kostnad som att betäcka ett sto ;). Men då är inte inköp av tiken samt hennes meritering, foder och försäkring medräknad. Då får jag nog lägga till minst 20 000 till... Har man tur går man +-0 vid en kull om det är hyffsat många valpar. Tror aldrig vi har gått + faktiskt. Skulle vara om man ägde båda föräldrarna, tog väldigt många kullar och struntade i meritering...

Eller ocksa gor man som de flesta som saljer valpar pa blocket verkar gora.

Man koper en tik som nan trottnat pa billigt samt dito hanhund. Garna sma blandraser.

Sen parar man.

Och saljer valparna for mellan 6000-15000:-/valp.

Ar det typ 75% chuhuahua eller dvargpinsher i valparna far man riktigt bra betalt for dom!

/KT

Jag fick en kull på tjuvbetäckning (alltså ingen parningsavgift etc).
Och räknar heller inte med tiken undersökningar etc innan dräktighet, utan enbart ultraljuden och övrig omvårdnad om valpar + tik.
Fick 8 valpar, varav 4 såldes till mitt fullpris (4000 i detta fall. Blandraser 75%rottweiler och jag var väldigt nogrann med vart jag sålde dem).
Och jag gick i slutändan minus trots "besparningarna" (dvs ingen parningsavgift, hotellnätter eller bensinpengar).

Hm och alla säger att det så dyrt med hästar he he ja det plockar då på med hundar med till ingen vidare förtjänst verkar det som och va mycket jobb för att komma dit. Hua mej !;)

fast hästavel är ju ännu värre.... att föda upp ett föl till treåring sägs kosta i genomsnitt 100.000. Vem betalar 100 papp för en treåring om den inte har typ dubbeldiplom eller liknande....

Jag har inga exakta kostnader antecknade tyvärr. Inte kvar alla kvitton heller.

Jag undrar faktiskt också hur du kunde gå back på din kull. Du hade ju endast ultraljud + valparnas kostnader sa du. Ultraljud 500-1000 kr beroende på var du gör det och valparna då: vaccination+ID+besiktning brukar man ju få i paketpris om ca 7-800 kr/valp. Foder kanske 2000 kr om man hårddrar det. Kostnaderna är då på under 10 000 kr och du fick för halva kullen 16 000 kr (+ vad du sen fick för resten, det har du inte skrivit).
Fast du kanske tog tjänsteledigt från jobbet och räknar med löneförlusten? Eller behövde tiken snittas?

Kvitton behövs ju inte utan man kommer väl ihåg ungefär på en höft vilka kostnader man haft.... jag gör iaf det med mina kullar...

Apropå löneförlust, hur gör ni som har jobb? Tar ni ut semester? Eller tar ni ledigt utan betalning? Jobbar ni deltid innan valparna sålts eller är ni hemma helt?

fast hästavel är ju ännu värre.... att föda upp ett föl till treåring sägs kosta i genomsnitt 100.000. Vem betalar 100 papp för en treåring om den inte har typ dubbeldiplom eller liknande....

Jag köpte 1åringen för 140 000.:angel: Såldes iofs som lovande 4 åring för 350 000.;)

Vi jobbar heltid, men tar ut semester samt lägger om våra arbetsscheman så det alltid är någon hemma. Skulle aldrig funka om vi hade vanliga 8-17 jobb utan flexibilitet... När det krisat har vi "anställt" min studerande syster som kennelflicka, med timlön.

Jag har pluggat vid mina tidigare kullar och varit hemma mkt, de timmar jag varit tvungen att vara iväg var min förtidspensionerade mamma och tog hand om valparna.
Nu är mamma borta sedan ett år (och var sjuk i ett par år innan) så vi får se hur vi ska lösa det sedan... det är också en av anledningarna till att jag inte haft valpar på 4 år nu...

Tufft är det - det är iaf ett som är säkert :cool:

Jag undrar faktiskt också hur du kunde gå back på din kull. Du hade ju endast ultraljud + valparnas kostnader sa du. Ultraljud 500-1000 kr beroende på var du gör det och valparna då: vaccination+ID+besiktning brukar man ju få i paketpris om ca 7-800 kr/valp. Foder kanske 2000 kr om man hårddrar det. Kostnaderna är då på under 10 000 kr och du fick för halva kullen 16 000 kr (+ vad du sen fick för resten, det har du inte skrivit).
Fast du kanske tog tjänsteledigt från jobbet och räknar med löneförlusten? Eller behövde tiken snittas?

Kvitton behövs ju inte utan man kommer väl ihåg ungefär på en höft vilka kostnader man haft.... jag gör iaf det med mina kullar...

Jag behöll en valp. Och dom 3 andra (en behövde jag akut bli av med och hon hamnade hos en bekant och 2 hamnade hos vänner och bror) så på dem 3 gick jag ju självklart i back. Fick bara betalt för en valp (däremot sparade jag in eftersom mina vänner och familj valde att chippa och bes själva) och det jag fick för henne täckte inte ens hennes vacc, chip + bes.
Sen räknade jag med foder åt både valpar och tik, mjölkersättning, avm, löneförlust (som inte blev så mycket i mitt fall då jag bara gick ner i timmar då jag hade lite hjälp med tillsyn hemma) mm.

Det blev en hel del små utgifter, som blev ganska stora ihopräknat.
Enligt bankutdrag från den perioden så gjorde jag av med ungefär 18-19 000 på den kullen.
Visserligen gick 2000 kr åt innan vi ens visste att hon var dräktig, men det har med dräktigheten att göra, så räknar med det.

Jag hänger inte med nu. Fick hon inte åtta valpar:confused:

Jag tänkte köpa in lite dvärghundar och ta fram lite väskhundar, papper är bara för snobbar...

Stall har jag, så undviker jag korthåriga hundar så borde de kunna bo där ute i lite olika gårdar, kanske en hästbox? Får ju plats med många i samma... Sen är det ju bara att köra på, kan säkert ta 15'000 per valp, bara de väger lite.
Får se här, om man tar 20 valpar om året a 15'000 blir det ju lite pluring, borde bli en ny hästtransport av det :idea:

:angel: :angel: :angel:

OBS, ironi om det nu gick att missa

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 227
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?