Avel - lönsamt?

Sv: Avel - lönsamt?

Jo, och precis som Zoya skrev innan så tjänade jag ungefär 16 000 på dom 4 valparna som såldes.

Dvs förlorade jag några tusen i slutändan. Jag menade alltså inte att jag gick back med 18-19 000 utan bara att det var så mycket utgifter jag hade på ett ungefär. Detta minus 16 000 blir alltså 2-3000 i back.

Sv: Avel - lönsamt?

All meritering och en del veterinärt ska ju slås ut på alla tikens kullar. Detta gör ju att man inte vet om denna tiken gått back innan hon tagits ur avel. Vet ju inte i förväg hur många kullar och valpar/kull hon kommer att få.

meritering, ca 300 kr/gång i anm. avgift.
Låt oss säga att du åker på ca 20 utställningar/prov = 6000 kr
Stämmer bra
Bensin; i genomsnitt har du ca 15 mil tur och retur, säger vi, till utställningen. Räknat på 1 liter/mil. 12 kr/mil. = 3600 kr.
Kan man komma billigare undan genom att välja utställningar nära om det finns
vaccinering, röntgen etc av tiken:= ca 3000 kr.
Är ju rasvis, inte alla behöver röntgas. Mina taxar kräver ögonlysning = 350 - 400 kr/kull.
Hanhund, hittas ca 50 mil bort, bensinkostnad = 1200 t/r
Svårare att spara in på då man bör välja en passande hane
hotellövernattning 3 dygn = ca 2500 kr
Hoppas på att ha vänner i närheten
parningasavgift = 1500 kr
hanen ska väl ha sitt

jag kommer billigare undan då jag inte jobbar utan går hemma och dräller = ingen förlorad inkomst. Kan inte förlora ngt man inte har :D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 227
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar