Avel av galoppörer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Nu när jag får hem mitt xx-sto (imorgon!) så är jag naturligtvis lite nyfiken på det här med avel av galoppörer. Alltså rena xx för galoppsporten (om nu ingen förstod vad jag menade :o ). :)

Var hittar man info om verksamma hingstar tex? Finns det någon hingstkatalog liknande den för hbl och travare? :confused:

Jag är inte alls insatt i galoppvärlden, men tycker det verkar jättespännande! Tex så har mitt sto den fantastiske Man O'War i stammen. Jag läste om honom i Min Häst som liten (7-8?) och har alltid varit fascinerad av honom och när jag nu upptäckte att han finns i mitt sto blev jag själaglad! :love:

Ni som känner till det här med galoppörer och aveln av dessa får gärna berätta allt ni kan och vet för en nyfiken gröngöling! Även om jag främst har köpt henne för ridhästavel, så finns det ju inget som säger att man inte kan betäcka henne för galoppsporten också vid tillfälle, om det verkar lämpligt.

Sv: Avel av galoppörer

Ring till galopp förbundet tidigt nästa år och hör om hingstkatalog. Kommer en varje år, precis som med halvbloden. Dock i mkt tunnare skick. Finns ju ganska många att välja emellan, någon specifik du har tänkt på?

Men tjena! Tack för tipset, det ska jag göra. Och nej, eftersom jag inte kan nåt om galoppsporten har jag ingen aning om hingstarna där. Det enda jag vet är att man alltid har naturlig betäckning!

OM jag skulle föda upp ett galoppföl någon gång så är det såklart intressantast att försöka få fram en vinnare. Men det vill ju alla!

Tjena själv, det var så lite så. Visst vill alla få fram en vinnare. Men när du ändå ringer galoppförbundet, be dom kolla upp hennes stam då också. Sånt brukar dom vara shyssta med, om dom har tid.

Har faktiskt fått lite hjälp av roslagen med stammen och det verkar som jag vaskat fram ett litet guldkorn. Ska mejla dig hennes stamforskningsrapport genast!

Kom bara ihåg att marknaden för galopphästar i Sverige är försvinnande liten... troligtvis är det väldigt mycket lättare att sälja en avkomma e. hbl-hingst undan fbl-sto, än ett rent fbl.

//Kristin

Det har du alldeles säkert rätt i. Som med travarna ungefär. De säljs ju också för skitsummor. Nu är det ju mest en hypotetisk fråga från mig, men jag blev såklart nyfiken nu när jag köpt ett avelssto! Mitt sto har redan fått fem galoppörer, varav fyra lever och två har sprungit in lite grand. Senaste avkomman föddes 2002.

Allt jag vet om galoppavel är att Diaglyphard xx leder tävlingsstatistiken år efter år :D

Hittade honom på en uppfödarsida...tydligen gick han i pension i år. Vacker pålle.

Efter det jag läste där, så är det nog så att du hittat ett guldkorn. Väntar med spänning på kort.

han skulle tom avlivas av humana skäl för att han hade väldigt ont enligt en av delägarna. dock har jag i min förvirring inte uppfattat om det var i benen (har för mig det) eller om han inte kunde äta (har förväxlat med en annan hingst - så går det när man inte lyssnar ordentligt)

Oj då! :(

Synd att dom bara tillåter naturlig betäckning inom fullblodsaveln, annars skulle man ju vilja att de fryste in ett rejält antal doser efter honom! Det är väl ingen som varit så framgångrik som fadershingst i Sverige sen Carnousties tid?

Det ÄR ett riktigt guldkorn, skall försöka hitta min "bibel" som ligger nerpackad så kan det bli ÄNNU bättre :bump: :bump: :bump:

Tycker alltid det är intressant med fullblodsdiskussioner.Hoppas vi kan få veta lite mer om härstamningen på din nya häst sen.

Jag råkar faktiskt ha Man O´War i mitt ena hbl sto också eftersom hon har Roman Way xx i stammen som i sin tur var efter In Reality xx...In Reality xx var linjeavlad på Man O´War.

Hej allesammans! Nu har vi äntligen kommit hem! Och Leadville xx är så vacker!!! Nästintill svart med en jämnt rund liten stjärn mitt i pannan. En riktig liten läckerbit! Ska försöka ta några vettiga kort och lägga in så snart jag kan. Ska bli spännande att välja hingst till henne till våren!

Häfftigt. Jo kort vill vi självklart få se. Lovar att fota dom alla när jag kommer i November. Tyvärr tråkigt väder då, men det får gå ändå.

Är så lyklig nu, har precis fått mitt bredband inkopplat så jag kan vara ute på nätet hur mkt jag vill nu. Dock funkar inte min mail på ett par dagar.

Oh, det får du hemskt gärna göra! Förhoppningsvis har Leadville landat så pass mycket tills dess att hon inte är lika stressad som nu. Allt är ju så nytt för henne och hon har dessutom varit på ett par andra ställen före oss, på kort tid. Stackarn.

Jag mejlade dig häromdagen ang bankgironr, men jag pm:ar istället då. Ska ju hämta ut biljetterna senast på onsdag!

Vi får hoppas på fint väder med sol och hög, klar himmel när ni kommer hit! Inte på fredagen kanske, för det hinner väl bli mörkt tills ni är här, men på lördag fm i alla fall. Vi får hålla tummarna!

Hej!

Du vet kanske att man kan på in på www.galoppsport.se, klicka på sök sportinfo>häst, där kan du sedan skriva in namnet på ditt fullblod (eller vilket fulllbod som helst) så kommer det upp information om bla starter, stam, och eventuella avkommor.

Det kanske du redan kände till? Ville bara tipsa om att man kan hitta mycket intressant där.
Du kan tillexempel skriva in namnen på de avelshingstar du är intreserad av och titta närmare på alla deras avkommors resultat.

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
A
Avel Jag sökte runt lite här på alla forum om honom men hittade inget så då tänkte jag starta en liten tråd... Vad tänker alla ni stoägare...
2
Svar
23
· Visningar
5 788
Senast: Retzina
·
Avel Det har nämnts som hastigast i andra trådar om arab/hbl inom avel. Då har det framförallt handlat om att lägga på hbl hingst på arabsto...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
10 372
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist