Arab/hbl i hbl aveln?

Sv: Arab/hbl i hbl aveln?

Jag håller med om att det låter lite lurt. Blir alltid misstänksam när folk är sådär fram och tillbaka i samband med hästaffärer.

Vi har haft en del "sena" ponnyston som bara har mått bra av att få bli mammor (de mognar ju psykiskt av det också). De som har varit sent riktigt sent fysiskt utvecklade har helt enkelt inte tagit sig förrän som fyraåringar.

Ja.. det är ju inte som att köpa mjölk direkt.. ;)
Ulrika

Nej verkligen inte.:smirk:
Frågan är om det är något annat de döljer, de kanske vet att hon inte kan få föl eller något... O om du köper o väntar så kanske de räknar med att dolda fel tiden gått ut.
Det kanske inte ens existerar "dolda fel tid" när man importerar(vad vet jag?)
För är det bara det här att växa klart så är det som de sagts här att de bara mår bra av en betäckning. I annat fall så tar dem sig inte...
Ha en riktigt god jul....
Känns lite konstigt med jul när det är 7+ ute o solen skiner...:smirk:

De har gjort en gyn-undersökning på henne, och alla delar ska vara på plats. Jag krävde det. Sedan är hon ju så ung att de inte har hunnit kolla om hon är dräktig. Jätteskönt att ni bryr er!
Ulrika

Jag undrar precis som Kicket om det kanske inte är något annat som är "problemet". T ex nån hälta som de är rädda för ska dyka när hon blir tung i slutet av dräktigheten.

Jag tror att det är så att när man köper en häst från utlandet så är det den lagstiftning och de reklamationsregler som finns i det land hästen säljs ifrån som gäller.

Jo men det blev jag också lite rädd för, så jag backade. Fick ett litet "besviket" mail på min backning, men jag får det nog lungast i själen så här.
Nu ska jag bara se om jag kan hitta ett nytt sto, helst med arab i, som ligger över 160 cm.. Och med gröna papper för halvblodsavel, inte helt lätt ;). Jag kan ju tillverka själv, men det tar ju lite tid..
Ulrika

Du har inte funderat på att försöka hitta ett trakehnersto då? De har väl lite den genuppsättning du är ute efter? Hög fullblods/arabprocent osv.

Nu när folk vet vad du söker, kanske det dimper ner en massa pm, med några trevliga ston:d .
Lycka till!

Du har inte funderat på att försöka hitta ett trakehnersto då? De har väl lite den genuppsättning du är ute efter? Hög fullblods/arabprocent osv.

Jo, trakhenere är en av möjligheterna jag överväger. Känns bara komplicerat att importera, efter den här blåsningen ;). Fast jag kan ju importera från Danmark(jag ränner ju över sundet dagligen så det känns inte så svårt), de har ju en trakhenerförening. Fast det borde väl finnas någon som avlar trakheners i Sverige också? Antinget det eller ett anglo eller fullblodssto. Eller ett vanligt halvblod, och göra förädlingen själv, men det tar ju lite tid ;).
Vi får se hur det blir..
Ulrika

Nu när folk vet vad du söker, kanske det dimper ner en massa pm, med några trevliga ston:d .
Lycka till!

Jo, men det har jag ju inte tänkt på.. :rofl: Det hade ju varit kul om det gjorde det.. Kan lova att stoet hade fått det bra iallafall ;)
Ulrika

Du får väl göra en beställning från Ameos fullblodsto, hon var ju lite inne på anglo...:angel:

Jag har en dräktig arabkorsning 50% (farfar är Probat ox, mamman troligtvis åt fullblodshållet eller smäckert halvblod med tanke på hur min ser ut och hur mamman såg ut), betäckt med Hip Hop. Avkomman kanske är intressant att köpa? ;) Dröjer ju ett tag innan du kan ta föl på det eventuella stofölet förstås. :)

Skämt å sido, en av de roligaste och intressantaste trådarna på Buke på länge! Självklart då inte minst eftersom jag själv just kommer att få en avkomma med arab i andra led med en hittills framgångsrik halvblodshingst med bra härstamning. Mitt största dilemma är att fölet kommer att ha 25% okänd härstamning, efter mormor. Detta är ju väldigt negativt förstås men hoppas att fölet talar för sig själv och får hjälp av bra pappa och det acceptabla och ibland kanske även önskade arabinslaget.
Gällande storleken så ligger min mitt emellan sina föräldrar, mot mamman till, araben 148, mamman 162, min är 158. Så jag hoppas på en något större avkomma då Hip Hop är större och har större förfäder än sig själv, åtminstone på Feliciano-sidan. Svårt att tro att den enda mindre förfädern ska slå igenom och ge en mindre avkomma än min.

Grundtanken är en avkomma till mig själv men hingstval även gjort med tanke på ev köparönskemål. Många föreslog ju att lägga arab igen på henne, visst för min egen del helt ok men ett klart negativ val vid försäljning.

Bra jobbat! Jag håller på dig!! :) Kul att se att det kommer lite arabblod in i aveln, det behövs! Probat är ju inte fy skam heller ;)
Ulrika

Tack, tack! :)
Har varit lite osäker på att betäcka pga den okända härstamningen och inga större egna prestationer. Det ska dock inte hon skämmas för utan matte som inte kunnat. Har ändå försökt resonera, när jag bestämde mig för att betäcka, för att göra avkomman så attraktiv som möjligt och försöka få fram och igenom det som är bra.

Hoppas och tror på en dunderunge därinne. :D Hoppar som en gud, fantastisk att hantera och gångarter som heter duga... hehe, drömma går ju alltid!

Du funderar inte på att ta fullblodshingst nästa gång, eller någon hingst med mycket fullblod?
Du vet inte alls vad det är för ras på den som är okänd?
Spännande! Ser fram emot fölbilder i ¨vår!
U

Var inne på fullblod ett tag men hittade inte någon som jag fastnade för. Ärligt ska sägas att jag kan inte jättemycket om halvblodshingstar men ännu mindre om fullbloden. Halvbloden har ju åtminstone en ordentlig katalog som ger lite.

Nej, dessvärre ingen aning om härstamningen. Men hon ser ut såhär med mig på:
http://pets.webshots.com/photo/1148010751056126528RHfAuK

Och såhär utan mig: (lite sommartjock :D )
http://pets.webshots.com/photo/2109882640073278713pTZgJb

Hon är jättesöt :). Jag håller fortfarande på fullblod nästa vår ;).. Kanske Roven xx, om han ä lika fin som jag går och inbillar mig ;)
Ulrika

Sökte snabbt på Roven, snygg men lite för stort/långt ansikte för min smak och....fux... icke! :D Vill inte riskera att få fuxföl, tyvärr. Men man kanske ändrar sig. :) Om jag nu skulle få för mig att ta ytterliggare föl på henne. Det skulle inte bli förrän 2008 i så fall.

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 607
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: jjennnyy
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama