Arab/hbl i hbl aveln?

Sv: Arab/hbl i hbl aveln?

Jag är här, har använt mig av Elcatero på mitt halvblods sto. Tyvärr fick jag inte riktigt det fölet jag hoppats på, ännu skall jag väl säga, då han inte är mer än två.

Kan du inte beskriva lite närmare, av hur det verkar nu och vad du hade förväntat dig?
Ulrika

Om jag har en bild på mitt sto? (Bara 25% arab resten är 50% xx och 25% hannoveranare). Jag har bild, ska bara kolla så det var till mig ;)
U

Anledningen att jag valde Elcatero är att jag ville ha fram en fälttävlans häst till min son (180 lång idag och 14 år). Ville ha en ädel häst med mkt luft under magen bra halsansättning bra gångarter, visst kanske inte Elcateros bästa gen, men bättre än mammas hoppades jag på.

Fick en ädel hingst unge, dock inte denna luften under magen jag ville ha utan ganska lågställd, och med låg rakt annsatt hals, samt dåliga gångarter. Däremot visar han mkt bra hoppförmåga, det var ju något jag ville ha.

Bild kommer här när han var föl. Han är idag som 2 åring ca 158-160 cm. Så storleken blir det inte direkt något fel på, men som sagt va till en som redan är 180 lång är det litet.

lilleman0156.jpg

Detta är mamman

shady00061.jpg

Skall se om jag kan hitta något/några bättre bilder på honom så ni ser extriören bättre.

Senast ändrad:

På den bilden ser han ju mycket sympatisk ut! Dessutom har han min favoritfärg ;). Kan man inte beställa ett sådant stoföl av dig ;)
Ulrika

Om det hade varit så lätt. Nu är det ju så att jag fick betäcnings förbud på henne, men litar inte riktigt på den jag fick det av, så hon skall kollas upp ordentligt, så får vi se sedan om det ändå kanske blir ett sista föl för henne. Men först och främst så skall hon bli fri från sitt magsår, som gjorde att jag hade beställt avlivning, fick dock till slut tag på en vet (som finns här på Buke) som ville hjälpa mig att hitta felet.:bow:

Om hon kommer så kommer hon i mitten av januari, har fått lite kalla fötter dock. En sak som inte nämnts tidigare har nämnts nu.. Återkommer eventuellt om detta. Backar jag så kommer jag ha svårt att hitta något som påminner om den. Jag tror fortfarande verkligen på henne, men det finns ett men.. Tyvärr..
Ulrika

Vad trist, du som väntat så..:( Hoppas det löser sig...

Vi använde Elcatero på ett riktigt "taxigt" welsh cob sto och fick en extremt långbent avkomma. Så han kan nog producera långbenta föl med sådana ston om det "slår rätt".

Våran blev snarare dressyrhäst med bra gångarter trots att mamma gått msv hoppning och rörde sig rätt så dassigt.

Trist med ditt sto, hoppas det löser sig!

Du hade anv honom till 2? Hur blev den andra?
2-åringar är aldrig direkt vackra o har du tur så växer han i sin kropp.

Så trist med stoet. Hoppas det löser sig.

Vad trist, du som väntat så..:( Hoppas det löser sig...

Ja, jag ger mig nog tills imorgon att bestämma mig.. Jag har verkligen sett fram emot detta, verkligen verkligen. Men ibland undrar man var hjärtat tar vid och var hjärnan tar paus.. Försöker verkligen känna efter vad jag vill, men har försökt förbereda mig på att det inte blir någon sådan för mig. Och vart i hela världen ska jag hitta en ny som har så mycket av det jag verkligen önskar? Hade jag bott på gård hade det nog varit en annan möjlighet. Mycket för min lilla hjärna nu.
Ulrika

du får se det positivt(försöka). Om men:et var av något som var negativt för dig är det lika bra att det kommer fram nu innan hon kommit.
Det kommer nya, bara hålla ögonen öppna.
Men visst sjutton blir man ju besviken.

Lånar din knapp

Har bara använt mig av Elcatero 1 gång.

Hon är på bättringsvägar. Vill ni veta mer så finns det en tråd om detta på hästvård.

Tack till er alla.

kl

Här har ni trakehnerhingsten Solero förresten:

soli05.jpg

Hans morfarsfar är arabhingsten Daemon som användes mycket i just trakehneraveln (liksom hans far Gharib). De blodslinjerna finns nog idag främst via Polargeist-Holunder hingstlinjen.

Senast ändrad:

du får se det positivt(försöka). Om men:et var av något som var negativt för dig är det lika bra att det kommer fram nu innan hon kommit.
Det kommer nya, bara hålla ögonen öppna.
Men visst sjutton blir man ju besviken.

Jag visste att det var ett men, men det blev ett men mer.. Och sedan togs det sista men:et tillbaka när jag började backa.. Så jag vet som sagt inte vilket ben jag ska stå på. Sista men:et var att de inte rekomenderade mig att betäcka henne i vår, eftersom det var bättre att hon skulle växa färdigt.. något som inte nämnts tidigare.
Hon har nämligen en skada som inte är ärftlig och detta hade jag accepterat, men vi har tidigare diskuterat att jag skulle betäcka i vår och då var det inga problem, sedan blev det problem, och när jag backade så var det inga problem.. Hur ska man tänka?
Klart att det kommer nya, men det kommer kanske sluta med att jag står med ett "dussinsto" och avlar "dussinhästar" och det är jag inte så intresserad av.. Tyvärr.
Inget fel på dussinhästar, men jag ska ju alltid gå min egen väg här i livet.
Ulrika

Ok.!
Kan du inte rådfråga en veterinär här i sverige vad de tror.
Hur gammal är hon?
Är hon 3 i vår så tror jag du kan betäcka henne iaf. för hon har sedan iaf 8 månader på sig att växa innan fölungen börjar växa på sig ordentligt.
Dessutom så växer hon klart senare.
Långt ifrån alla ston är ju färdigväxta när man betäcker dem.
Vem vet de kanske ser på det annorlunda än vi här i sverige.
Pm:a Stommen (veterinär o avlar) o rådfråga henne.

Ps. dessutom är det inte deras sak att bestämma om du ska betäcka i vår eller inte, du gör ju som du vill när hon väl är din. Ds.

God Jul o Lycka till!

Det där med att "växa färdigt" är bullshit, jag betäckte ett 2½-årssto en gång.. inga som helst problem för henne! Hon fick vila från avel o inridning åren efter och växte sen ikapp. Hon har sedan ridits o fått många föl.

Det är mkt värre att rida in en växande häst.. dessutom en med nån "skada"! Ett föl kan de flesta hästar bära fram oavsett växtfas!

Undrar vad säljaren döljer mera???

Lycka till oavsett hur du gör!

Bia

Senast ändrad:

Tack för era svar, jag vet varken ut eller in. Jag både vill och inte vill.
Jag vet vad anledningen är och jag kan förstå den även om den inte passar in i mina planer här i livet. Jag vet faktiskt inte heller hur mycket det kommer att skilja om hon går dräktig eller inte. Skriver Stommen, och hoppas att hon orkar med lite julkonsultation. Annars får jag kanske ringa någon veterinär. Det börjar ju dra ihop sig.
Tack så himla mycket för ert stöd! Mycket uppskattat.
Jag är ju en sådan som blir lite irriterad när det inte går som planerat, och jag är lite halvsur nu ;).
God Jul U

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 607
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: jjennnyy
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama