Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det är därför jag håller på med denna fantastiska ras för att det finns ingen annan ras som på ett så generellt sätt är inställd på att tjäna människan. Jag förstår verkligen inte det dåliga rykte arabens psyke har fått för, för mig finns det inget mer ultimat....
Jag är faktist rätt övertygad om att de flesta "flippriga araber" inte är flippriga av dåliga gener utan av felhantering. En arab är som Bewelinn säger alltid angelägen om att vara till lags. Den vill alltid förstå vad som krävs av den. Om inte människan kan bemöta den på de premisserna så blir det fel. Många andra hästraser stänger av, rycker på axlarna och idiotförklarar människan. En arab som inte förstår vad som krävs blir olycklig.Absolut ,men du måste ju vara medveten om(hoppas jag) att det finns ett drös buskis avlade araber som tyvärr varken har god exteriör eller psyke.
Det är tyvärr dem som hamnar hos okunniga människor som har köpt en billig häst till sin dotter/son. O det är tyvärr oftast dem som syns ute i stallarna inackorderade o som inte är direkt vettiga i huvudet.
Lika mycket på grund av sitt eget psyke som pga okunnig hantering.
Araben har fått ryktet som du pratar om av en anledning...tyvärr.
De fina araberna som kommit av genomtänkt avel, avlade på lämpliga individer för avel... antagligen uppfödda hos folk med egen gård, de ser inte "andra" människor lika mycket o då kan "andra" människor missa deras fina temperament.
Vi har 2 privat araber med på lektion där min dotter rider på ridskolan.
De är totalt utflippade i huvudet. Föräldrarna har köpt en billig häst åt ungarna. De andra ungarna får passa sig hela tiden för att inte komma ivägen för dessa. Trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle kunna få de andra ponnyföräldrarna att förstå att inte alla araber är sådana.
Fick efter många om o men ta med vår hingst till träningen o han gick som ett ljus, riden endast 4 mån. I rätt form o sansat o lugnt, med en 12 åring på ryggen o ston i gruppen.
Men faktum är att föräldrarna ändrade sin uppfattning till att han var undantaget som bekräftar regeln:smirk: ...alltid något... framsteg tar tid o man ändrar inte ett rykte hur lätt som helst...
Ibland känns det som om hela arabgrejen är ett slutet sällskap...
ut på vanliga tävlingar o visa upp dessa fina araber, så kanske det börjar vända i seglen...
Jag förstår att det är avarter, och jag är lika oförstående som du till varför sådana hästar kan vinna i showringen.Enligt mig är det du nämner avarter av arabavel med missförstånd om hur de egentligen ska vara skapta. Tyvärr vinner en del av dem i showringen och det tycker jag är obegripligt (fast de värsta avarterna finns i USA, som vanligt... :smirk: ) Men det är väl ändå inte de hästarna som skulle vara intressanta i halvblodsaveln i alla fall?
Carina på Silver Arabians
Oj, det var ett långt svar på ett kort inlägg... Jag ska försöka vara kort igen.Tror att alla hästar som inte förstår blir olyckliga.
Men jag tror även att det finns araber med dåligt psyke o korsar du 2 som har det så ...blir det ofta pannkaka.
Självklart finns det många"oförstådda" araber, det är jag övertygad om. Men jag har också en vän som tävlat msv dressyr o är grymt duktig på problem hästar. Hon fick en arab av sin mormor som födde upp araber. Hur mycket jobb o hantering hon än lade ner o tålamod så lugnade hon sig aldrig. Hon red även 2 andra araber upp till LA:4 stor häst med placeringar.
Är övertygad om att det finns dålig ridbarhet o temperament på araber också...även om du inte har dem i ditt stall, Carina.
Men du har ju också en genomtänkt avel på bra individer.
Men som du säger...en arab som inte förstår blir olycklig...det kanske inte är brist på psyke, det kanske är olika grad av intelligens på dem, vissa kanske har lättare att förstå än andra. och dem senare kanske har lättare att uppfattas som "utflippade".
Ridbarheten med andra ord.
Det är något som värderas mycket högt på ett hbl, på bruksproven ställs hbl hingstarna inför olika svårigheter av testryttarna just för att man ska se hur de löser situationen. Ofta en situation som kan vara svår att lösa i deras ålder o utvecklingsstadie. Antingen flippar de ur eller så gör de sitt bästa för att göra rätt.
På hbl sidan kallar vi det ridbarhet.
Men på arabsidan är det alltså vi människor som inte förstår den när den inte förstår våra singnaler o då är det ok att den "flippar ur".
Tycker jag är dålig ridbarhet. Den stressar upp sig istället för att försöka lösa uppgiften lugnt o sansat. Hur otydlig människan än är, om hon bara är lugn så bör inte hästen flippa ur.
Jag vet att araben är känd för att vilja vara till lags osv, men jag gillar inte riktigt att det inte kan erkännas att det finns måndagsex även på arabsidan som ger de bra araberna dåligt rykte.
Sen tycker jag inte riktigt om att hbl i princip målas upp som avstängda nickedockor. Även många hbl gör sitt bästa för sin ryttare. Men självklart finns även där "puckon"
Nej, inför bättre bruksprov på arabhingstarna, där man ställer högre krav på ridbarheten.
Eftersom man inte får vägra en hingst att betäcka enligt EU(går att komma runt)så inför i SAHF tex ett krav på minimi poäng på exteriören o på ridprovet för att få lösa licens o för att få regga fölungarna i rätt register.
På så sätt får man snart bort alla med dålig ridbarhet, dåliga ben, dålig nedärvning osv.
Nästan alla andra föreningar har större krav på sina hingstar än vad SAHF har på sina.
Nu finns det ju arabhingstar som används som inte ens är ridna, man har inte en aning om om de är så villiga att vara till lags som de är kända för sedan öken tiden.
Araben har ändrats en hel del sedan ökentiden...det gäller säkert också viljan att vara till lags.
Men vissa legender hänger med...
För 15 år sedan var hbl lågställt o mycket mindre o lugnare.
Idag har de mer nerv på dem för de vill ha snabbtänktare o känsligare individer.
Precis som Carina säger så tror jag att det ska vara en som har en korrekt exteriör. Visst finns det många olika typer osv inom arab, men titta på distans eller galoppörerna så har du inte många som är korrekta,de är avlade på prestation.
Visst finns det dem som är korrekta där också.
.
Nej, inför bättre bruksprov på arabhingstarna, där man ställer högre krav på ridbarheten.
Eftersom man inte får vägra en hingst att betäcka enligt EU(går att komma runt)så inför i SAHF tex ett krav på minimi poäng på exteriören o på ridprovet för att få lösa licens o för att få regga fölungarna i rätt register.
På så sätt får man snart bort alla med dålig ridbarhet, dåliga ben, dålig nedärvning osv.
Nästan alla andra föreningar har större krav på sina hingstar än vad SAHF har på sina.
Det betyder det i min bok också. Så att det inte blir några missförstånd, eftersom det var jag som citerades.Nu snurrade det väl ändå till lite här...?
Menar du att det INTE är korrekta hästar som är avlade för prestation?
I min bok BETYDER korrekt att hästen är byggd för att prestera.
Och förmågan att utföra prestationen visar att hästen är rätt byggd för sitt ändamål.
Kors o överlinje är ett exempel:
Sätt på 50 kg extra fett på en otränad häst så får du rakare överlinje.
Träna så börjar korset resa sig.
För övrigt är atleter alltid vackrare än fotomodeller.
Vare sig vi pratar människor eller hästar.
Tycker jag.
För övrigt är atleter alltid vackrare än fotomodeller.
QUOTE]
Det var inte riktat mot dig personligen, men som du säger är de avlade på prestation inte på detaljer.
Jag pratar om exteriört korrekt.
Spelar ingen roll hur mycket atlet man är det tar inte bort hjulbenthet, inåttåade eller utåttåade eller en dåligt ansatt hals, bred hals, raka haser osv osv osv... Men för det kan man snabbast i ett lopp.
Ser vi till en människa så är inte alla kapabla att bli elitgymnaster oavsett träning. Räcker med för stora bröst på en kvinna för att sabba det.
Det här skulle jag gärna vilja ha svar på ifrån en som faktiskt säger sig avla enbart på prestation, t ex Genberg.För övrigt är atleter alltid vackrare än fotomodeller.
QUOTE]
Det var inte riktat mot dig personligen, men som du säger är de avlade på prestation inte på detaljer.
Jag pratar om exteriört korrekt.
Spelar ingen roll hur mycket atlet man är det tar inte bort hjulbenthet, inåttåade eller utåttåade eller en dåligt ansatt hals, bred hals, raka haser osv osv osv... Men för det kan man snabbast i ett lopp.
Ser vi till en människa så är inte alla kapabla att bli elitgymnaster oavsett träning. Räcker med för stora bröst på en kvinna för att sabba det.
Är det så? Jag inbillar mig att visst kan man kanske vara snabbast i ett löp även med krokiga ben, men det kan väl ändå inte vara önskvärt? Det måste väl ändå minska hållbarheten? Och det vill man väl inte.
Inom travet vet jag att det ibland avlas på allt möjligt bara hästen springer fort, men sedan kan de vara slut i benen när de är fyra år. Jag hoppas innerligt att man har lite högre ambitioner inom arabgaloppaveln.
Och en dåligt ansatt hals, försämrar inte det balansen?
Oj, det var ett långt svar på ett kort inlägg... Jag ska försöka vara kort igen.
Jag skrev faktiskt "andra raser", inte halvblod. Vårt gotlandsruss är sådan, t ex. Han sk**er högaktningsfullt i om han förstår vad jag menar eller inte.
Ärligt talat så förstår jag inte ditt resonemang om ridbarhet. Menar du att en ridbar häst ska kunna ridas av vem som helst oavsett vilken idiot som sitter på ryggen?Nej, jag skrev så länge ryttaren håller sig LUGN, så tycker jag hästen ska försöka lösa det man ber om utan att flippa ur, oavsett ras. Men jag glömde en viktig skillnad igår, fullblod är alltid fullblod. Mera nerv rent genetiskt, vilket också vi är ute efter när vi vill avla in dem i hbl.Vilket också ledit till att inte vem som helst kan rida dem. Nu pratar jag inte om testryttarna, för det var en orättvis jämförelse. De är inga idioter och en arab flippar inte ut det första den gör om den inte kan lösa en uppgift. Det krävs en längre tids bearbetning av en oförstående ryttare.Och jag pratar inte om lite otydliga signaler här utan felhantering. En häst som blir bestraffad när den inte förstår, t ex.
Vilken häst blir inte upprörd då?
Visst, det finns säkert måndagsexemplar bland araberna också. Varför skulle det inte finnas det? Men jag tror fortfarande att det är fel ägare i de flesta fall. Säkert. Övertygad om. Som jag skrev hamnar tyvärr många araber hos fel människor okunniga pga av att de är förhållandevis billiga (inte alla givetvis)jämfört med andra ponnies (eller strax över).
Jag hjälpte en kompis att åka runt och titta på araber när hon skulle köpa häst för 5-6 år sedan. Vi tittade på 15-20 st, tror jag. Många av dem var flippriga, tyvärr, eller knepiga på annat sätt. Genomgående så kunde jag se en koppling till ägaren. De enda hästar som genomgående var trevliga, var de som var de som stod på stuterier och inte var inridna eller nyligen inridna. Både unga och äldre avelsston. Skulle tro att grundmaterialet var bättre även på stuterierna.Det finns andra sätt att testa en häst än att rida den.
Visst vet man vilket sinnelag hästen har från marken med. Jag vet redan vilka sinnelag mina fölungar har o jag kan se någorlunda hur det blir med inridningen. MEN lugn o fin o följer allt när matte går på sidan är inte samma sak som att ridbarhet för mig, det är tillit, mod, uppfostran o saknas modet kanske en vilja att följa matte.
Men alla behöver ju inte ha ridbarhet i sina hästar, inte om de bara ska visas upp på utställningar o gå o se vackra ut i en hage.
Då testas ju varken hållbarhet eller ridbarhet. Som sagt, allt beror ju till vad man ska hästen till.
Vart tog hbl männsikorna vägen?
Araben har än en gång kidnappat tråden
Hehe, ja trådnappning är vi bra på. Det vore kul att höra mer från halvblodsfolket om "deras sida".
En sak som vi har använt arabhingstar på welsh cobston för är att araben har kortat upp ryggen på avkomman. Nu vet inte jag om det skulle vara så eftertraktat bland halvbloden men det är ju en egenskap som en arab kan tillföra.
Angående psyke:
Jag tror att en häst föds med ett grundpsyke eller personlighet som vi sedan kan påverka åt olika håll. Somliga raser är generellt mer lätt- eller svårpåverkade än andra. Flera av de mest odrägliga hästar jag träffat på har f.ö. varit "flaskföl" eller vuxit upp som ensamhästar. Det är ju inte bara vi människor som fostrar hästen!
Alla hästar kan göras galna, vissa har bara lite närmare till det...
QUOTE]
Jag håller med!!!
God Jul på er!!
De kommentarer jag har hört är att arab/halvblodskorsningar ofta får kort rygg, och det är kanske önskvärt, framförallt på om man har ett sto med lite för lång rygg? Men vad jag har förstått så blir araben bäst som förädlare tillsammans med engelskt fullblod. Så om man har ett sto som är "korsat" arab/hbl så är det nog ingen dålig idé att lägga ett fullblod på denna, eller att lägga arab på en eng. fullblod/hbl.
Jag tycker som jag skrivit tidigare att det är toppen att den här diskussionen kommit igång ordentligt.
Ulrika