Arab/hbl i hbl aveln?

Sv: Arab/hbl i hbl aveln?

Elcartero + halvblod med gröna papper eller vita papper med icke godkänd mormorsfar ger gröna papper.

Fullblodssto som betäcks med 88:an via semin är en intressant frågeställning (för den som inte vet anses engelska fullblod som rasrena endast om betäckningen skett naturligt) som jag inte kan svara på.

Men frågan var ju Elcatero plus arabsto? Eller 88:an plus fullblodssto (vare sig det nu är naturligt eller semin). Kan man i de fallen välja att registrera avkomman som halvblod om man vill, och då få gröna papper?

Det kan jag aldrig tänka mig.
Arab sto + Elcatero måste ju bli en renrasig arab...

Sen så tror jag att en del arabston (araber öht) passar kanske bättre i halvblods-, anglo- eller ridponnyaveln är i den rena arabaveln. De som kanske har en korrekt exteriör men brister i arabtyp t ex?

Vad skulle anglo/halvblodsfolket egentligen vara mest intresserade av att använda i aveln? En arab som är extremt rastypisk eller en som redan har dragningar åt angloutseendet t ex? Jag vet inte men är nyfiken...

Vilken "typ" av arab vill halvblods/anglofolk ha i aveln idag egentligen? Hur ska den se ut?

Senast ändrad:

Fortsätter mina spekulationer :D

Araben är ju en ras med en oerhörd variation i "typ och modell" beroende på olika strains och blodslinjer (vilket många "utomstående" inte har en aning om).

Många av mina halvblodsbekanta verkar föredra de ryska arabernas utseende t ex. Medan en "dressyrtant" tyckte bäst om Red Baron i synnerhet och Crabbet i allmänhet.

Men vad säger domarkåren? Kanske är det så att det skulle behövas olika arabhingstar i halvblodsaveln beroende på vilken gren man avlar mot?

Vilken "typ" av arab vill halvblods/anglofolk ha i aveln idag egentligen? Hur ska den se ut?

Jag är väl egentligen inte rätt person att svara, då jag har slutat att avla halvblod...
Men om jag skulle blanda halvblod / arab, skulle jag inte vilja ha ett extremtypat huvud, då det ger sämre bettläge. Jag skulle inte heller vilja ha ett plant kors, och absolut inte överbyggd, som jag sett en del araber vara. En annan sak som jag tror premieras på arabutställningar (OBS TROR) är stora ganasher. Det är ju inte önskvärt vid framförallt dressyr, men även annan ridning. Däremot gärna brett mellan ganasherna, som väl araber också ska ha.
Sedan antar jag att så stora individer som möjligt är bra, eftersom det verkar vara det marknaden vill ha.
Jag såg en arabhingst på Haras Du Pin ( Frankrike) förra sommaren, distansavlad, som såg ut som en riktigt fin ridhäst. Sånna gillar jag!

Tillägg: Bra sadelläge!

OBS! Jag har ju nu bara tagit upp den exteriöra biten. Sedan tillkommer naturligtvis talang för vilket avelsmål man nu har.

Är det någon som vet vad det är för stam på Traloppans Chocco (Har jag för mig att han heter)? Där verkar ju finnas rörelser som halvblodsfolket gillar.

Nu har jag kollat, så jag svara mig själv: Chocco är e:Chock u:Cornette ue:Pomar.

Jag är väl egentligen inte rätt person att svara, då jag har slutat att avla halvblod...
Men om jag skulle blanda halvblod / arab, skulle jag inte vilja ha ett extremtypat huvud, då det ger sämre bettläge. Jag skulle inte heller vilja ha ett plant kors, och absolut inte överbyggd, som jag sett en del araber vara. En annan sak som jag tror premieras på arabutställningar (OBS TROR) är stora ganasher. Det är ju inte önskvärt vid framförallt dressyr, men även annan ridning. Däremot gärna brett mellan ganasherna, som väl araber också ska ha.
Sedan antar jag att så stora individer som möjligt är bra, eftersom det verkar vara det marknaden vill ha.
Jag såg en arabhingst på Haras Du Pin ( Frankrike) förra sommaren, distansavlad, som såg ut som en riktigt fin ridhäst. Sånna gillar jag!
Bara en detalj och en intelligent gissning, men ändå. Ja, araberna ska ha stora ganascher, men det är i förhållande till deras annars korta och finmejslade huvud. Jag har svår att tror att ens den mest "storganaschade" arab har större ganascher än ett normalt halvblod om man tar fram måttbandet.

När det gäller det plana korset, så har egentligen inte den korrekta araben så annorlunda kors som det ser ut än andra hästar, om man tittar på vinklarna mellan bärbensknölar och höftben mm. Men de har svansen placerad högre upp på korset, om du förstår vad jag menar. Och överbyggda ska såklart inte araberna vara, de heller.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Precis som Carina säger så tror jag att det ska vara en som har en korrekt exteriör. Visst finns det många olika typer osv inom arab, men titta på distans eller galoppörerna så har du inte många som är korrekta,de är avlade på prestation.
Visst finns det dem som är korrekta där också.
På hbl sidan får tex sällan hopphingstarna så höga exteriör poäng som gångartshingstarna, även om de börjar närma sig.

Jag själv skulle vilja ha en god exteriör, bra gång o det gör inget om den är arabtypisk, för det är ju ändå av den anldeningen jag väljer att avla in arab, just för att förädla(även huvudet, men inte tokdischat).

Kicket: Men så är ju du minst sagt förhållandevis insatt i "arabsvängen" jämfört med de flesta av de halvblodsfolk jag har träffat. ;) Många har inte en aning om hur mkt araben faktisk kan skilja sig åt i utseende inom rastypen och har ingen aning om vad som är polskt, ryskt, engelsk eller hur dessa hästar ser ut osv...

Om man som exempel tar en hingst som Raz am Shejk som tävlade fälttävlan på relativt hög nivå. Han hade väl en förhållandevis korrekt exteriör men däremot just arabtypen var det väl mer frågetecken runt t ex. Jag har halvblodsbekanta (som har noll koll på araber) som tyckte att han var jättesnygg!

Men frågan kanske mer är vilka arabtypiska egenskaper är det halvblodsaveln vill ha in i sina hästar? Varför vill man ha araber i halvblodsaveln helt enkelt?

Är det ett vackert huvud? Vighet? Uthållighet? Bra hovkvalitet? Eller det det ack så utskällda arabiska psyket som jag personligen tycker är hela huvudpoängen med rasen? Finns det någon annan ras som är så extremt genomhederlig, bussig och uppoffrande och springer tills den stupar på det sätt som araben gör trots otroliga smärtor? (Och jag har personliga erfarenheter av detta... På gott och ont :cry:. Mitt förra arabsto var t ex fullt ridbart trots ett fullständigt totalkvaddat bakknä. Veterinärerna var totalchockade över att hon öht släppte upp någon på ryggen... Av flera personliga erfarenheter så vet jag att när en arab protesterar och har ont, då har den ONT... )

Senast ändrad:

Det senare med smärta, gällde min hbl vallack jag hade också. Så stark i psyket att inte tänkte han låta lite smärta i framknäna stoppa honom från att hoppa inte. Istället magrade han av, men aldrig att han stoppade(detta var när jag sålt honom)Han kollades i magen, inga fel, han böjdes, ingen hälta. inte ont i ryggen... så då röntgade hon igen om honom. Under de 2 åren hon haft honom så hade han fått ordentliga pålagringar på framknäna, som borde få honom att stappla enligt vet...men han hoppade felfritt svår hoppning.
Men när de fick veta det så blev han promenadhäst istället o lite läromästare. Guldhäst o guldköpare.

Oj nu svamlade jag iväg. menar bara att guldpsyke kan man nog hitta inom alla raser och även puckon.

Tror att det mesta nämns av olika i denna tråd varför hbl aveln behöver araben. Bra hovar, hållbarhet, förädling, temperament osv osv.

Som jag också skrev tidigare så skulle jag "dö" för att få in min arabhingst temperament i mina hbl.

Ja..lite har jag väl lärt mig om araber men jag är fortfarande novis.
Kommer ihåg när jag satte mig o började leta här på buke för något år sedan om araber.... egytiskt, polskt, ryskt osv...den biten var ju lätt att fatta men sen ...Crabbet...vad f-n va en crabbet för något:eek: . Nu vet jag.:)

Tyckte ju också att de flesta araber verkade vara sönderstressade nervsjuka individer...
Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.

Läste fresten i arabtråden att du har ett arabsto på 162cm...låter ju som en lovande dam til hbl avel:angel: .
Skoja bara, vet ju att du inte är intresserad av det.
Men det vore ju kul om arabston i den storleken kunde hitta vägen till en hbl hingst.:d
Tyvärr har de ju oftast smått bakom som kan slå igenom iaf, men chansen ökar ju för en större avkomma.

Visst är den typen av lynne helt fantastiskt! På gott och på ont, som sagt... Den goda sidan är att man kan slänga upp en total nybörjare på min häst och hon kommer att ta hand om dem så gott hon kan. Hon kommer försöka tolka deras hjälper till vad som ligger närmast och hon kommer aldrig att
använda sin lättlärdhet och höga intelligens för att ifrågasätta en okunnig ryttare.

Slänger jag upp en grand prix- ryttare kommer hon att göra sitt yttersta för att göra den ryttaren nöjd. Oavsett om hon egentligen har den fysiska färdigheten och styrkan eller inte. Och det är där enligt mig arabens absolut mest fantastiska egenskap uppenbarar sig, "They aim to please... no matter what... "

Och det är därför jag håller på med denna fantastiska ras för att det finns ingen annan ras som på ett så generellt sätt är inställd på att tjäna människan. Jag förstår verkligen inte det dåliga rykte arabens psyke har fått för, för mig finns det inget mer ultimat....

Senast ändrad:

Bara en detalj och en intelligent gissning, men ändå. Ja, araberna ska ha stora ganascher, men det är i förhållande till deras annars korta och finmejslade huvud. Jag har svår att tror att ens den mest "storganaschade" arab har större ganascher än ett normalt halvblod om man tar fram måttbandet.Det väsentliga i detta sammanhanget är ju utrymmet bakom ganashen. Du vet jag inget om hur stort /litet detta är på en arab, utan bara en reflektion.

När det gäller det plana korset, så har egentligen inte den korrekta araben så annorlunda kors som det ser ut än andra hästar, om man tittar på vinklarna mellan bärbensknölar och höftben mm. Men de har svansen placerad högre upp på korset, om du förstår vad jag menar.Jodå, jag vet precis vad du menar, och jag förstår att det är så det "ska " vara. Dock kan jag inte låta bli att undra om det inte kan bli plattare kors i den rena show aveln? Jag tycker mig ha sett det. Och överbyggda ska såklart inte araberna vara, de heller.
Nej, jag tror heller inte att den korrekta araben är överbyggd, men jag har sett procentuellt fler överbyggda araber än halvblod. Då jag i fjol var på arabernas hingstpremiering på Grevagården, såg jag en som var VÄLDIGT överbyggd. När de ställde upp honom på "arabhäst manér", fick han en alldeles platt topline. Det ser man ju på många bilder på araber. Är alla de överbyggda när de står normalt, eller var detta ett undantag? Lite OT undrar ma ju då också varför man ställer upp detta sätt på en avelsvärdering, då det ju blir ganska svårt att se hur hästen egentligen ser ut?

Tillägg: Det kan kanske se ut som om jag inte är förtjust i araber. det är i så fall fel, jag är mycket förtjust i araber, men jag tycker att den är en ridhäst, och att det är synd om ridegenskaper (inte nödvändigtvis tävlingsegenskaper i hoppning och dressyr) får stå tillbaka för showegenskaper.:)

Jag har ju sisådär en fyra personer som är intresserade av avkommor, en del rena araber en del korsnigar så vi får väl se vad det resulterar i. Men jag är medveten om det faktum att många (oavsett "rasintresse") har uttryckt en beundran över och en önskan om Makaluhs temprament på sina unghästar. Och även om jag inte räknar mig som en uppfödarna så är det något jag räknar in i min budget om jag skulle ta fram avkommor efter henne så vet jag om minst tre st personer som är seriöst intresserade. Men de vill ha Makaluh- Elcateroavkommor och är villiga att betala för dessa.

Det kan jag aldrig tänka mig.
Arab sto + Elcatero måste ju bli en renrasig arab...

Men det borde ju likväl gå att regga som rent halvblod eftersom:
arabsto ger halvblod med hingst godkänd för halvblodsavel
Elcatero är godkänd för halvblodsavel
men det kanske inte blir så utan är undantag för icke rena halvblod, jag vet inte...

Tillägg: Det kan kanske se ut som om jag inte är förtjust i araber. det är i så fall fel, jag är mycket förtjust i araber, men jag tycker att den är en ridhäst, och att det är synd om ridegenskaper (inte nödvändigtvis tävlingsegenskaper i hoppning och dressyr) får stå tillbaka för showegenskaper.:)
Enligt mig är det du nämner avarter av arabavel med missförstånd om hur de egentligen ska vara skapta. Tyvärr vinner en del av dem i showringen och det tycker jag är obegripligt (fast de värsta avarterna finns i USA, som vanligt... :smirk: ) Men det är väl ändå inte de hästarna som skulle vara intressanta i halvblodsaveln i alla fall?

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 607
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: jjennnyy
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama