Arab/hbl i hbl aveln?

Sv: Arab/hbl i hbl aveln?

Jodå, det kan man visst få. Jag säger inte att så är fallet med Medalj, men man kan få utställningschampionat både med dålig gång (läs showiga, men felaktiga, rörelser) och mer eller mindre grava exteriöra fel. Tyvärr... :crazy:

Jag skulle önska att jag kunde säga att utställningarna fungerade som jag tror de är menade. Som en ren exteriörbedömning av rastypen. Men tyvärr är det mycket annat som spelar in. Politik, bl a. Men så är säkert fallet i alla bedömningssporter, speciellt där pengar är inblandade.

Carina på Silver Arabians

Helt rätt.

Detta är väl ett av skälen till att vi nu ser en allt större uppdelning i utställnings och prestationsaraber.
Många har fått höra så mycket skitsnack om porslinshästar och märkliga TV program att man vill VISA att man tar avstånd från hela denna rörelse.
För mig är distans o galopp så långt bort man kan komma. Här är det objektivitet som gäller.
Mitt personliga mål är att får bort den rasism som finns runt araber. Och att få hästsverige att inse hur trevliga hästar detta är. Även om man har svårt för show-företeelsen.
Jag gillar själv inte dressyr (som tävlingsform), men dissar inte halvblod för det. Det är ju ryttarens överklassuppsyn (nu blir syrran galen) som irriterar mig. Inte den stackars kusen som snällt gör vad den blir tillsagd.
Samma med dessa utställningar. Där man ibland är glad om man får se tre steg trav.

Jag vill också påpeka att det här med "show" är ett helt nytt påfund som inte har det minsta med rasens ursprung och arv att göra. Detta är en syssla som upfanns av brittiska tanter som älskar att ställa ut allt i "dockform". Hundar, katter, pumpor, rosor....

Ni som vet...?
Visst är både arabiskt fullblod, engelskt fullblod berättigade att delta i 3 årstest o kvalitets bland hbl?
Varför matchar inte fler sina araber till dessa arrangemang?
Även om man inte vill verka inom hbl aveln så är det ju ett ypperligt tillfälle att få en bedömning (värd namnet till skillnad från vissa bedömningar på araber)?
Dessutom om det går bra kan man ju utnyttja stimulanspaketet på ston. Tog de bra arabstona ett varsitt hbl föl så skulle vi snart ha lite arab i 2 o 3 generation igen.

Tror att ASVH (om det nu är interessant med arab i hbl aveln) skulle behöva komma med lite lockande förslag till de med araber.

Nu vet jag inte hur andra arabhästägare tänker men det finns inte en chans i världen att jag skulle ha kunnat visa min fröken som 3-åring på treårstest. Hon var alldeles för valpig, outvecklad och obalanserad för det.

Min syster har en 3,5-årig valack just nu och han växer så det knakar, är hög bak och har växtvärk. Känns inte som att det är läge att sätta sig på honom förrän han stabiliserar sig lite.

Kan ju tillägga att bägge våra är ovanligt stora (och långbenta) för att vara araber så det kan ju vara en bidragande faktor till att de är "senare" än andra araber. Mitt sto ser helt annorlunda ut i dag exteriört än vad hon gjorde som 3-åring.

Ja jag är verkligen inte rätt att utala mig om araber.
Tills för 2 år sedan hade jag en rätt spridd fördom om araber att "de springer med svansen i vädret o skottar bakom sig.Blir stirriga för ingenting o duger till att springa i ett snöre eller gå distans...typ"

Sen kom min man hem med en arabhingst han köpt av en barndomsvän o jag tyckte..."va f-n ska vi med den till?"
Jag min vana trogen att vilja lära mig allt om det jag har här hemma på gården satte fart att läsa, leta osv.

Och under tiden upptäckte jag dessutom att denna kille har ett temperament o ridbarhet som jag jämt velat ha in i mina hbl.
Han gör allt för att vara tillags.
Han slog ut alla mina fördommar om araber...
Skulle mycket gärna vilja ha hans temperament,vishet o mod i min hbl avel.

Så blir det bara gråa papper förrutom med Elcatero, så tror jag ev att jag ska köpa en av Medaljs döttrar 156cm som tilltalar mig mycket. Rör sig bra. Hon med en hbl hingst borde bli bra.

Kanske just era inte är i läge för det just nu. Det är ju en avvägning man får göra även med hbl.
Tror också att många med arab kanske tror att det för "stort" med 3-års test o kvalitets som 4-åring.
Många hbl är inte heller färdiga o mycket valpiga vid både 3års testet o kvalitets.
Visst lämnar många över till "proffs" att visa, men långt ifrån alla gör det.
Dessutom tycker jag det verkar vara ett återkommande inslag i arabtrådarna att stona också ska vara meriterade.
Många undrar hur stona ska hinna med det om de dessutom ska avlas på, men 3års o kvalitets är väl ändå en merit bättre än inget.
Tänk att kunna säga att mitt sto kom bland de 20 bästa gångartshästarna (bland hbl), det tycker jag säger en del.
Om man är orolig för att det är "hbl domare" som dömer så är de även det på bruksproven för arab.
Förstår inte vissa som avlar på arab o kallar sig seriösa som aldrig visat sitt sto, utan grundar helt på egna åsikter att stoet är bra för att jag tycker hon är så fin.
3-års testet är inte alls speciellt avancerat o en lysande riktlinje om stoet, framförallt om man är intresserad av att ha henne i avel.

Jo det beror ju på hur man tänker. Mitt sto var helt enkelt inte snygg alls som 3-åring så hon hade nog snarare gjort ganska så dålig reklam för araben.

3-års testet är ju ett bra sätt att meritera på om man vill avla fram hopp/dressyr hästar men är man mer intresserad av distans eller galopp blir det ju inte så relevant kanske.

Jag varken avlar eller tävlar alls för tillfället så vi får väl se hur det blir med eventuella meriter och föl i framtiden.

Senast ändrad:

Så blir det bara gråa papper förrutom med Elcatero, så tror jag ev att jag ska köpa en av Medaljs döttrar 156cm som tilltalar mig mycket. Rör sig bra. Hon med en hbl hingst borde bli bra.

Sorry blev fel.:o Hon är efter Kaiser, alltså är Medalj farfar.

Helt rätt.

Detta är väl ett av skälen till att vi nu ser en allt större uppdelning i utställnings och prestationsaraber.
Många har fått höra så mycket skitsnack om porslinshästar och märkliga TV program att man vill VISA att man tar avstånd från hela denna rörelse.
För mig är distans o galopp så långt bort man kan komma. Här är det objektivitet som gäller.
Mitt personliga mål är att får bort den rasism som finns runt araber. Och att få hästsverige att inse hur trevliga hästar detta är. Även om man har svårt för show-företeelsen.
Jag gillar själv inte dressyr (som tävlingsform), men dissar inte halvblod för det. Det är ju ryttarens överklassuppsyn (nu blir syrran galen) som irriterar mig. Inte den stackars kusen som snällt gör vad den blir tillsagd.
Samma med dessa utställningar. Där man ibland är glad om man får se tre steg trav.

Jag vill också påpeka att det här med "show" är ett helt nytt påfund som inte har det minsta med rasens ursprung och arv att göra. Detta är en syssla som upfanns av brittiska tanter som älskar att ställa ut allt i "dockform". Hundar, katter, pumpor, rosor....
Ja, jag ska ta mig sjutton slå mig på galoppavel, jag med. Men med en dåres envishet kommer jag att fortsätta hävda att det går att kombinera "skönhet" med prestation. :rofl:

Tror som du. Skönhet o prestation är förenligt.
Tittar man på hopphbl så blir de snyggare o snyggare o rör sig bättre.

Skönhet och prestation har redan kombinerats. Dock är det ju så med skönhet att den är subjektivt. Två hästar med helt utseende kan vara vackra båda två, men på olika sätt. Bara för det behöver det inte betyda att den ena är ful.

Skönhet och prestation har redan kombinerats. Dock är det ju så med skönhet att den är subjektivt. Två hästar med helt utseende kan vara vackra båda två, men på olika sätt. Bara för det behöver det inte betyda att den ena är ful.
Vill man missförstå så gör man det... :smirk: Om man inte vill missförstå så förstår man att det var därför jag skrev "skönhet" inom citationstecken. För att förtydliga så menade jag att kombinera prestationsavel med showavel.

Ah, så fel det kan bli. Jag missförstod inte "med flit" som du antyder. Jag förstod verkligen inte att show=skönhet. Det har väl med att göra vad man har för referensramar. Jag ber om ursäkt, och önskar dig lycka till :).

Ah, så fel det kan bli. Jag missförstod inte "med flit" som du antyder. Jag förstod verkligen inte att show=skönhet. Det har väl med att göra vad man har för referensramar. Jag ber om ursäkt, och önskar dig lycka till :).
Ja, så det kan bli! :rofl: Och ett lycka till kan jag säkert behöva. :)

Akta dig för franska araber. De sakna arabtyp helt och hålet och likna en helt annan ras - någons sorts blandning mellan grovt halvblod och grovt engelsk fullblod!

Men reggade dem den som arabkorsning då hos Sahf eller i asvh med gråa papper?

Har faktiskt inte en aning..tror att hon reggar den som arabiskt havblod..det jorde hon med den andra hon hade.. Jag hade nog hellre valt att regga den i asvh faktiskt:)

Skulle nog jag också gjort.

Så nu blev det mycket arabprat....:)
Men vad anser då ni med araber om att ev ta ett hblföl om ni har ett bra sto?
Eller är det bara hbl uppfödare som tänker tanken att arab/hbl kanske vore något?
Nja..det verkar ju inte vara intressant för hbl uppfödarna heller, om man inte hittar ett sto med arab i 2a eller 3e led.
Men någon måste ju se till att dessa hästar produceras....
Men alla verkar ju eniga om att arab i hbl aveln är ett "måste" eller iaf något positivt att tillföra.

Akta dig för franska araber. De sakna arabtyp helt och hålet och likna en helt annan ras - någons sorts blandning mellan grovt halvblod och grovt engelsk fullblod!

Här generaliseras det så det stänker.

Fråga fransmännen (som tagit sitt avelsmaterial från Syrien och nordafrika) vad de anser om saken. De har avlat på araber ett par hundra år längre än vad vi gjort i Sverige.
Deras stats-stuterier har ston i långa köer till sina hingstar. Och snittpriset på senaste auktionen i Toulouse var 400,000 SEK.

Ang arabtyp så kan vi ju enas om att det är en subjektiv fråga.
Så länge folket i mellanöstern anser att det är OK så är det OK med mig.

En domare jag känner i UAE hävdade för övrigt att de gamla farbröderna i öknen inte alls gillade hästar med dish. "Dom kan inte andas".

Skulle nog jag också gjort.

Så nu blev det mycket arabprat....:)
Men vad anser då ni med araber om att ev ta ett hblföl om ni har ett bra sto?
Eller är det bara hbl uppfödare som tänker tanken att arab/hbl kanske vore något?
Nja..det verkar ju inte vara intressant för hbl uppfödarna heller, om man inte hittar ett sto med arab i 2a eller 3e led.
Men någon måste ju se till att dessa hästar produceras....
Men alla verkar ju eniga om att arab i hbl aveln är ett "måste" eller iaf något positivt att tillföra.
DET kan jag svara på i alla fall. Nej, det är inte intressant (alltså hbl på mina arabston). Helt enkelt därför att jag inte är det minsta intresserad av halvblodsavel, vilket det skulle bli i så fall. Jag är inte det minsta intresserad av någon annan ras än araben. Så det så! :rofl:

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 607
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: jjennnyy
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama