"Men vad anser då ni med araber om att ev ta ett hblföl om ni har ett bra sto?"
Du menar att betäcka arabstoet med hbl? Isf, det skulle jag absolut inte göra. Det är ju hbl som bör (?) förädlas, inte araben!!! Den är ju ädel redan!!!
Sant!
"Eller är det bara hbl uppfödare som tänker tanken att arab/hbl kanske vore något?"
Jag hade 2 hbl-ston som betäcktes med arabhingst, det var helt OK för min del. Ivf behövde det ena stoet lite 'lättare' blod, det andra stoet hade **far så avkommorna blev ju nästan anglo (på papperet ivf!)
Arabsto /hbl hingst ger gröna papper, vilket inte tvärtom gör(om man inte tar Elcatero.Det var därför jag undrade hur de med arabston ser på ett hbl föl.Idag verkar det vara en dålig förtjänst över lag på arabföl medans en "dålig" hbl fölis får man iaf runt 35000kr för.Det var en tanke jag hade att om arabstoet visades på 3-årstest(bra domare )o dessutom får diplom(minst 40p) så får hon om hon betäcks som 3-åring anv sig av ASVH stimulans paket.Den fölungen kan man säkert få rätt bra betalt för o den är dessutom berättigad inom allt vad gäller hbl utställningar,premieringar, unghästtester,championat osv. Visst det är hbl domare som dömmer men det är det även på arabhingstarnas sk bruksprov.
"Men någon måste ju se till att dessa hästar produceras...."
Tyvärr så vet jag inte om nån av dessa avkommor avlats vidare på, det blev ytterst få ston! Hingstarna blev vallacker.