Arab/hbl i hbl aveln?

Sv: Arab/hbl i hbl aveln?

Vore inte Shagyaarab intressant att ha i halvblodsavel? Det är ju ingen "riktig" arab utan där finns redan utspädningen av arabblodet som ni efterlyser(2-3 generationen var väl önskvärt?) Och vad jag fått för mig så är de lite högre än vanliga araber?

Finns det några framgångsrika tävlingshästar som är hbl/arab på internationell nivå i hoppning eller dressyr?

Nej det kan jag förstå... man måste ju även vara insatt i hbl aveln för att veta vilken hingst som skulle komplettera stoet bra.

Men vad tycker du om 3-årstest o kvalitets som en riktlinje för att få veta stoets brister o förtjänster?
Många verkar ju inte ens visa sina ston innan de avlar på dem.

Tror inte att första generationen alltså 50/50% är reprensenterad på svår nivå...men vet inte. men som tidigare nämnts så finns det hästar på svår nivå med arab i 2a eller 3e led.

Det var även någon tidigare i tråden som berättade att hennes häst som var 50/50 fick gångartsdiplom....så där kanske du har en framtida svårklasshäst

"Men vad anser då ni med araber om att ev ta ett hblföl om ni har ett bra sto?"

Du menar att betäcka arabstoet med hbl? Isf, det skulle jag absolut inte göra. Det är ju hbl som bör (?) förädlas, inte araben!!! Den är ju ädel redan!!!:)

"Eller är det bara hbl uppfödare som tänker tanken att arab/hbl kanske vore något?"

Jag hade 2 hbl-ston som betäcktes med arabhingst, det var helt OK för min del. Ivf behövde det ena stoet lite 'lättare' blod, det andra stoet hade **far så avkommorna blev ju nästan anglo (på papperet ivf!)

"Men någon måste ju se till att dessa hästar produceras...."

Tyvärr så vet jag inte om nån av dessa avkommor avlats vidare på, det blev ytterst få ston! Hingstarna blev vallacker.

Nej det kan jag förstå... man måste ju även vara insatt i hbl aveln för att veta vilken hingst som skulle komplettera stoet bra.

Men vad tycker du om 3-årstest o kvalitets som en riktlinje för att få veta stoets brister o förtjänster?
Många verkar ju inte ens visa sina ston innan de avlar på dem.
Ärligt talat så vet jag för lite om dessa tester. Eller rättare sagt, jag vet för lite om hur araber bedöms på dem. Man kan ju även premiera sitt sto på en del arabutställningar, men då är det samma domare som dömer utställningen, så jag vet inte vad skillnaden är. Alla mina ston är visade på utställning som unghästar. För övrigt har jag alltid litat till mina egna (och mina "expert"-vänners) ögon. Jag tycker inte att det behövs en domare till det. Det gäller bara att inte bli hemmablind.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Om vi i Sverige hade varit lite mer öppna igentemot arab aveln så hade vår halvblodsavel sett lite annorlunda ut i dag.
För det är så man avlar utomlands idag. Man använder sig av angloarab hingstar som förädlare och det behöver man bara se vad stempel hingsten Matcho X, har gjort för den tyska hannoveraranar aveln.
MEN, folket som håller på med arab, anglo aveln utomlands låter sina hingstar göra bruksproven för att få in foten i just den utländska varmblods aveln, vilket vi i Sverige INTE gör.
Vi har idag EN godkänd arabhingst för halvblods aveln och det är bara för dåligt, varför är det så, kan man undra.
Den frågan får arabuppfödarna svara på.

Om arabhingstarna hade gjort bruksprov som alla andra raser hade nog rasen fått en annan dager i andra uppfödares ögon.

Om arabhingstarna hade gjort bruksprov som alla andra raser hade nog rasen fått en annan dager i andra uppfödares ögon.

Rätt tänkt.

Hur är det med fbl i hbl aveln. Vad krävs för deras godkännande?

Ang arab/fbl i 2-3 gen så har ju danskarna satsat på detta och har stimulanspaket för ändamålet. Men då man behäver blodet även i 1 gen (av logiska skäl) så har jag för mig att man infört en uppräkningskoefficient på fölbedömningen, så att dessa uppfödare inte skulle tappa styrfart för att de var framåtskridande.

Men visst skulle ASVH kunna tjäna på att åtminstone upplysa om vilka möjligheter som finns. Både mot hbl och fbl folk.

Jag menar om det finns 50%/50% arab/hbl representerat på internationell nivå?

kl

Jag föredrar ju personligen arabblodet "renat", men jag har en gammal barndomsvän som är sugen på en anglo som har frågat om jag eventuellt skulle kunna tänka mig tillverka en åt henne i framtiden. Och det vore helt ok för mig.

Skulle jag själv korsa arab med något så ligger just halvblodet rätt långt ner på min lista. PRE eller varför inte en welsh vore mycket intressantare.

Jag har för mig att en son till Jager ox undan ett halvblodssto tävlade i svår dressyr på 60-talet.

Jag menar om det finns 50%/50% arab/hbl representerat på internationell nivå?

Jag kan inte svara på det, men det finns å andra sidan inte så många som betäcker sina toppston med en arabhingst, och det ska ju även till ett bra sto för att få en bra avkomma.
Det finns ju angloaraber som går internationellt, men där föds det också lite fler avkommor att välja bland.
Jag är helt övertygad om att en "korsning" halvblod/arab kan hävda sig alldeles utmärkt, om bara det är ett bra sto, en bra hingst, bra uppväxtförhållanden och givetvis en duktig pilot..
Ulrika

"Men vad anser då ni med araber om att ev ta ett hblföl om ni har ett bra sto?"

Du menar att betäcka arabstoet med hbl? Isf, det skulle jag absolut inte göra. Det är ju hbl som bör (?) förädlas, inte araben!!! Den är ju ädel redan!!!:)Sant!:rofl:

"Eller är det bara hbl uppfödare som tänker tanken att arab/hbl kanske vore något?"

Jag hade 2 hbl-ston som betäcktes med arabhingst, det var helt OK för min del. Ivf behövde det ena stoet lite 'lättare' blod, det andra stoet hade **far så avkommorna blev ju nästan anglo (på papperet ivf!)Arabsto /hbl hingst ger gröna papper, vilket inte tvärtom gör(om man inte tar Elcatero.Det var därför jag undrade hur de med arabston ser på ett hbl föl.Idag verkar det vara en dålig förtjänst över lag på arabföl medans en "dålig" hbl fölis får man iaf runt 35000kr för.Det var en tanke jag hade att om arabstoet visades på 3-årstest(bra domare )o dessutom får diplom(minst 40p) så får hon om hon betäcks som 3-åring anv sig av ASVH stimulans paket.Den fölungen kan man säkert få rätt bra betalt för o den är dessutom berättigad inom allt vad gäller hbl utställningar,premieringar, unghästtester,championat osv. Visst det är hbl domare som dömmer men det är det även på arabhingstarnas sk bruksprov.

"Men någon måste ju se till att dessa hästar produceras...."

Tyvärr så vet jag inte om nån av dessa avkommor avlats vidare på, det blev ytterst få ston! Hingstarna blev vallacker.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jag tror att de arabenusiaster som valt att avla araber, har svårt att tänka sig att använda sina fina ston i någon annan avel än just araber. Dessutom är ju denna aveln ofta inriktad på olika linjer eller typer, så jag tror inte alls intresset finns.
De gånger som arabstona oftast kommer i halvblodsavel är när en hobbyryttare väljer att försöka producera en lite större häst att rida på. Och jag tror helt enkelt att det är anledningen till att dessa "korsningar" oftast blir hobbyhästar.
Jag hade tyckt det var spännande om det användes mer araber i halvblodsaveln, men jag tror det är en uppgift som ska hamna på halvblodsfolket och inte på arabfolket. Halvblodsfolket bör ju dessutom veta vilken typ av araber vi önskar att använda, vilket rörelsemönster och vilken exteriör som passar som förädlare.
Om vi inte använder Elcatero nu, som är vår sista arabhingst, så kanske det inte är fler som bestämmer sig för att försöka få igenom fler hingstar. Jag tror att hingsten Elcatero är bättre än många arabston som används i halvblodsavel, och på något sätt har jag en liten känsla av att storleken kanske följer stoet aningen mer än den följer hingsten, men detta har jag inga belägg för alls.
Jag välkomnar alltså varmt användandet av araber i halvblodsaveln, men inte vilka araber som helst, utan de som har riktigt bra förutsättningar och kanske rent av egna meriter inom tex. dressyr eller hoppning.
Ulrika
Ulrika

Men om man betäcker ett arabsto med Elcatero, blir det ett halvblod med gröna papper då? Eller ett fullblodsto med 88:an?

Elcartero + halvblod med gröna papper eller vita papper med icke godkänd mormorsfar ger gröna papper.

Fullblodssto som betäcks med 88:an via semin är en intressant frågeställning (för den som inte vet anses engelska fullblod som rasrena endast om betäckningen skett naturligt) som jag inte kan svara på.

Jag tror som pastejja; för de flesta arabuppfödare så är det är ett aktivt val, ingen slump. Syftet är att få fram så bra arabindivider som möjligt.

På motsvarande sätt är det säkert så att de flesta halvblodsuppfödare är det av en speciell orsak och deras syfte är att få fram så bra halvblodsindivider som möjligt. Det är för dessa som det kan vara intressant att få in arabblodet som förädlare. Jag säger "kan" eftersom jag egentligen inte har en aning om det är intressant för dem.

Ditt andra motiv är pengar, men det är av helt egal betydelse för mig. Inte för att jag inte vill ha betalt för mina arabavkommor (vilket jag också får), utan jag menar att hade jag bara varit ute efter att få bra betalt hade jag valt att föda upp Chihuahuor. Jag föredrar att föda upp bra araber som man kan få bra betalt för istället.

Carina på Silver Arabians

Är det någon som vet vad det är för stam på Traloppans Chocco (Har jag för mig att han heter)? Där verkar ju finnas rörelser som halvblodsfolket gillar.

Pastejja o Carina ...jag tror att ni har fullständigt rätt.
Jag spånar mest olika infallsvinklar. Kul att höra hur folk tänker.

Precis som Pastejja så tror även jag att Elcatero är bättre än många arabston man kan hitta, för just hbl aveln.
Dessutom så ser det nog i stamtavlan bättre ut (i hbl aveln) med en hingst godkänd för hbl avel än ett okänt arabsto som ingen vet vem det är.
De flesta hbl uppfödare vet iaf vem Elcatero är.

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 607
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: jjennnyy
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama