Arab/hbl i hbl aveln?

Sv: Arab/hbl i hbl aveln?

Du kan ju aldrig garantera att det inte blir ett fuxföl om du inte väljer en cremello/perliono homozygot brun eller skimmelhingst.. Om du inte ger dig på homozygota tigrerade eller skäckar vill säga ;)
OM nu ditt sto inte är homozygot för brun vill säga, men det är svårt att bevisa under ett stos livslängd.. Vet inte om man kan kolla det genom dna..
Ulrika

Det kanske stämmer som du säger, måste ha tappat mer än jag visste från färggenetiksföreläsningen för häst i skolan. Min är efter två bruna föräldrar och farfar är ju också brun iaf så förhoppningsvis ska inte någon annan färggen komma och slå sig in. Vill INTE ha fux. :crazy:

Har ju förhoppningsvis åtminstone minimerat riskerna genom att välja brun hingst.

Men vad tusan skulle en unge efter min med fullblodspappa som ej är godkänd för halvblodsavel registreras någonstans? Anglokorsning?

Men vad tusan skulle en unge efter min med fullblodspappa som ej är godkänd för halvblodsavel registreras någonstans? Anglokorsning?
Part-breed registret hos ARAB tror jag går bra? Krävs 25% arabblod o det får ju avkomman om modern har 50%! Annars som Anglo, bara att välja.

Senast ändrad:

Det kanske stämmer som du säger, måste ha tappat mer än jag visste från färggenetiksföreläsningen för häst i skolan. Min är efter två bruna föräldrar och farfar är ju också brun iaf så förhoppningsvis ska inte någon annan färggen komma och slå sig in. Vill INTE ha fux. :crazy:

Har ju förhoppningsvis åtminstone minimerat riskerna genom att välja brun hingst.

Risken blir absolut mindre om du väljer en brun hingst :).
Har du hittat en passande fullblodspappa som inte är godkänd för halvblodsavel? Den avkomman kan du antinget regga i ASVH eller som partbreed arab (tror jag). Kan dock inte regler och avgifter med att använda en sådan hingst, men jag vet att det finns en del skrivet om det i andra trådar.
Om du inte hittar något passande fullblod så tror jag att en ganska ädel halvblodshingst hade passat bra. Men om Hip Hop fölet blir bra, så finns det ju inget som hindrar att du använder honom igen. En mycket välstammad och kapabel herre, som verkar lämna fina föl :)
Ulrika

Men ren anglo blir det inte då mitt stos mammas bakgrund är okänd. Kollade det inför mitt hingstval. Om jag inte minns fel fick jag till svar att den kan registreras som klass 3, anglokorsning eller något sådant. Min är ju reg som arabkorsning SAHF.

Borde finnas en reg som är typ Svensk ridhäst, liksom det finns Svensk ridponny.... :) Nej, vet inte vad som är bäst, reg mitt kommande föl som arabkorsning el halvblod med grå papper, pest eller kolera antar jag. Kan kanske förhandla mig till bättre försäkringspremie om den registreras som arabkorsning istället för halvblod.... Hehe

Med reg i ASVH så blir det grå pappaer också antar jag. Intressant med ett "svenskt halvblod" med 50% fullblod, 25% arab och 25% okänd.... :D

Nej, har inte hittat något fullblod. Tycker det var svårt att hitta bra information om dem när jag letade i våras.

Får väl se om det blir något mer föl efter Hip Hop-bäbisen, det beror på stoet mitt tror jag. För himla kul har det varit hittills tycker jag själv, i början av min vingliga avelskarriär. :) Kan tänka mig att det blir ännu roligare ju mer man lär sig om alla linjer och och vad hingstar ger osv osv. Hip Hop var ju ett rent "flax-val" och väldigt mycket byggt på känsla och "tror det kan bli bra" (efter att ha bläddrat sönder hingstkatalogen och bortsorteringar av en efter en av olika anledningar och en sista input av min vet som kan ALLT inom halvblodsavel), om ni förstår vad jag menar. Sen har det ju visat sig att hans avkommor har fått lysande resultat i år och i efterhand har jag bara hört lovord om honom när jag berättat om mitt hingstval.

En fördel med att regga i ASVH är ju att det blir ju gröna papper så småningom, om du har tänkt dig att fortsätta avla på stoets avkommor.

Lägger in samma inlägg jag nyss gjorde i anglotråden...
--------------------------------------------------------------------------------

Satt här och läste o kom att fundera på något.
Om min arabhingst som gjort bruksprov(arab bruksprov ) o är röntgad ua skulle betäcka ett fullblodssto.... var kan fölungen då reggas?
Hur godkänns hingstar till angloavel?
Kan avkomman ev gå 3-årstest bland hbl eftersom både araber o fullblod får det?
Kan min hingst(13 år) testas för angloavel om jag nu skulle vilja det?

Säg att jag skulle vilja kunna ha avkomman i hbl aveln sen....vart regga o vilken färg blir det på pappren på dennes avkomma?

Bara lite funderingar.

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 607
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: jjennnyy
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama