Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
?
...hur ser ni hbl avlare på arabiskt fullblod inom hbl aveln...har de något att tillföra?
Jag " har hört" (tillförlitlig källa vad? ) att tyskarna nu har börjat ta in mer araber i sin avel, för att halvbloden börjar bli för "stora och fula"
Någon som vet något om detta?
Koperade hans poängrad från hans egen sida 8-8-8-8-9 = 41 poäng
Och det är ju inte dåligt för att bedömmas bland halvbloden. Jo han är 155 cm, men det är inte så litet för att vara arab . Vet inte hur stort det ligger bakom, och inte hur stort han har gett.
Här är hans hemsida iallafall om någon skulle vara intresserad av att titta närmare på honom:
http://home.swipnet.se/tjustaraber/holdme.htm
Jag hade tyckt det hade varit jättespännande om någon som har erfarenhet av Elcatero avkommor hade kunnat berätta om dem, jag vet inte om det kan lånas plats till det i den här tråden.
Ulrika
Hej!
Jag vet inget om de franska systemet.
Även om Medalj*** fått sina stjärnor på utställning så har han avkommor som är riks Cahmpion, galoppvinnare, årets-cup vinnare samt segrare i fälttävlan, dressyr o hoppning.(enligt annons i sista ARAB) Han blev även Klubbmästare norra Halland 68,8%.
Tror dessutom inte att man får *** om man inte har bra gång, vilket är det jag är ute efter.
Vet tyvärr inte hur det franska systemet funkar.
Så...vad tycker du din hingst kan erbjuda inom hbl aveln bättre än vad ett eng fullblod kan?
Jag har själv en "godkänd" arabhingst(alla blir ju det) som gjort bruksprov(om det kan kallas det) röntgad u a. Men honom skulle jag inte vilja använda till ett hbl. Han rör sig inte tillräckligt bra för det.
Trots att både hans mamma o pappa rör sig bra,han har även lämnat det.
Har faktiskt ingen koll på de franska hästarna... är det inom hopp du funderar på så är jag totalt nollad.
Varför låter inte fler sina arabhingstar göra bruksprov för hbl avel?
Om vi dessutom behöver fler araber i hbl aveln?
En anledning kan ju kanske vara att det är så dyrt...
Tror dessutom inte att man får *** om man inte har bra gång, vilket är det jag är ute efter.
Min arabhingst betäckte ett halvblodsto förra året som var 165 och min hingst är runt 152 och det blev en stor bäbis och väldigt fin
Elcatero är guldbelönad på utställning - dvs han bör betraktas som trevlig i typen och på intet sätt kasserad ( ) för arabavel. Att vissa inte gillar honom är ett utslag för att smaken är som baken.
Arabhingstar godkänns inte på prestation - helt enkelt för att de inte presterar tillräckligt väl inom grenar intressanta för sporthästförbunden. Elcatero hade prestationer från banan, men gjorde ett godkänt bruksprov.
Jag tror att det vore oerhört svårt att få igenom en arab idag - delvis för att dagens sporthästar inte ser ut som när Elcatero passerade nålsögat.
Om du använder Elcatero ox så lämnar han även gröna papper i ridponnyaveln. Skulle din avkomma bli liten kanske den platsar i din ridponnyavel i stället. Jag tycker att just den typen som Eldorado - Elcatero representerar är intressant både för halvblodsavel och ridponnyavel.