Avbrutet köp, hjälp!

lakrits

Trådstartare
För ett år sedan lånade jag ut min unghäst på foder och för ev. senare köp.
Fodervärden började lite smått med inridning och fortsatte med ridningen under våren. Han var lite besvärlig en tid med bockningar men blev riktigt trevlig att rida så småningom enligt fodervärden.

Under våren blev han skodd för första gången och det gick bra.
Efter sommarens bete var det dags igen att sätta igång honom och då också hans andra skoning men det slutade med att de inga skor fick på honom.
Hovslagaren fick inte komma i närheten trots lugnande (vad jag förstått det som) och efter att ha väntat en tid och försökt igen så går det fortfarande inte. Ingen vill sko honom.
Man har då pratat om lynnesfel men då han fungerar bra med allt det andra så tycker jag inte det riktigt går hand i hand men jag har dock ingen erfarenhet av det.

Hästen är regelbundet verkad sedan fölis och fram tills han åkte då han var 2 1/2 år. Han gillade inte alltid läget men accepterade alltid vad hovis gjorde.
En sommar använde vi en annan hovslagare och det slutade med att min häst blev skrämd. Dock var det inga problem när den ordinarie hovisen tog hand om honom efter den händelsen utan stod tom. och sov de sista gångerna.

Det jag undrar är egentligen om hans uppträdande ses som något "fel" kontraktsmässigt sett?
Fodervärden blev upplyst om händelsen med hovis men också om allt annat bra som varit efter det.

Nu vill fodervärden ev. lämna tillbaka honom för att han är "farlig", eller kan bli "farlig".
Jag klandrar inte fodervärden alls för hon har gjort ett jättejobb med honom och varit jätteduktig. Hon skulle bli den perfekta ägaren till honom men det är klart...om hon känner att hon inte "fixar" det hela så finns det väl inte så mycket att göra åt det.

Vi har Deckermans färdiga kontrakt och där står ju att om köparen inte kan fullfölja köpet så återbetalas inte de pengar som hon har betalat hitintills (avbetalning), och det hoppas jag gäller nu i denna situation?

Under de första 6 månaderna hade vi ett fodervärdskontrakt och där i stod det att om hästen skulle lämnas hem så skulle fodervärden stå för en veterinärbesikting, jag stod för den innan han åkte.
Nu har vi ett köpekontrakt och där finns inte detta med, men jag kan väl ändå be att hon ska besiktiga honom innan han åker hem i så fall?
 
Senast ändrad:
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Det bästa för dig rent juridiskt är nog att du själv står för besiktningen och att du gör den i direkt samband med att hästen hämtas hem. För det finns risk att fodervärden kommer att hävda att köpet ska hävas p g a det är fel på hästen som gör den farlig. Därmed så också kräva tillbaka inbetalda pengar. Så om du gör en besiktning på klinik och förklarar läget ordentligt och får ett utlåtande om hästen så är det bäst för dig. Även om det kostar ett antal tusen så blir det ändå billigare än att ta strid och riskera att förlora i en rättegång.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Fy vad tråkigt:(
Jag hade ringt Å och bett henne komma ut och besiktiga honom för din räkning.
Det är ju den som står för besiktningen som den gäller för, den som inte har beställt eller betalat besiktningen har faktiskt ingen besiktning.
För fodervärden hade det alltså varit bäst för henne om hon hade besiktigat hästen.
Hon kan väl knappast kräva att köpet ska hävas för ett problem som uppkommit hos henne?!
Om han skulle haft lynnesfel borde det väl ha märkts tidigare och inte bara i hovslagar situationen utan i flera situationer.

Hoppas att det ordnar sig.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Men hästen har inte inte varit besvärlig tidigare, utan började nu vid sin andra skoning, och då enbart med skoningen.
Menar du att det ses som tillräckligt fel för att häva ett köp och få pengar tillbaka?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Fy vad tråkigt:(
Jag hade ringt Å och bett henne komma ut och besiktiga honom för din räkning.
Det är ju den som står för besiktningen som den gäller för, den som inte har beställt eller betalat besiktningen har faktiskt ingen besiktning.
För fodervärden hade det alltså varit bäst för henne om hon hade besiktigat hästen.
Hon kan väl knappast kräva att köpet ska hävas för ett problem som uppkommit hos henne?!
Om han skulle haft lynnesfel borde det väl ha märkts tidigare och inte bara i hovslagar situationen utan i flera situationer.

Hoppas att det ordnar sig.

Ja, det är väldigt tråkigt och ställer till det lite för min del, har ju två hästar redan, men givetvis får han komma hem igen om det är så.
Jag vill inte krångla och göra en stor procedur av det hela.
Jag ska kika i kontraktet och se vad det står angående besiktningen. Han får väl komma hem oavsett. Han står i Halmstad så det är inte jättelätt att kunna passa in besiktning där nere och jag ska vara med. Får se hur jag gör.

Jag tycker inte heller att det borde vara lynnesfel för han funkar jättebra i ridningen och allt annat, bara det här tydligen som han inte vill vara med på.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Men hästen har inte inte varit besvärlig tidigare, utan började nu vid sin andra skoning, och då enbart med skoningen.
Menar du att det ses som tillräckligt fel för att häva ett köp och få pengar tillbaka?
Jag är långt ifrån säker att det räcker för att häva köpet. Men fodervärden kan mycket väl börja använda det som argument för att häva köpet och få tillbaka pengarna. Om fodervärden driver detta vidare så är det bra för dig att besiktningsprotokollet och utlåtande från andra personer om hur är och har varit.

Om det räcker eller ej kan man aldrig heller säga i förväg utan det kommer att visa sig om det drivs till en rättegång. I det här fallet finns för lite fakta för att manska kunna säga något. Men av din beskrivning så får jag misstanken om att detta är något som fodervärden kommer att försöka använda sig av. Vem vill förlora pengar? Inte många. Men kommer ju hon att göra om hon lämnar tillbaka hästen. Blir med andra ord av med både pengar och häst.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Har fått ett nytt mail nu under förmiddagen där hon beskriver att hästen har orsakat problem under en period.
Trots att jag har frågat många gånger så har hon inte talat om detta för mig utan det gör hon nu. Jag blev chockad när jag läste.

Jag vill göra allt så smidigt som möjligt med så lite krångel som möjligt.
Köpesumman är 15 000 kr och hon har betalat 5000 på honom. Hon har haft han i ca. ett år varav de första 6 månaderna var på foder.
I maj i år skrev i ett köpekontrakt.

Eftersom hon bryter kontraktet, kan jag be att hon kör hem honom?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

När man har köpt en vara som man upptäcker ett fel på, så ska man påtala detta till säljaren så snart som är rimligt (formulering?)
Jag har svårt att tro att hon NU kan komma och hävda problem som varit tillbaka i tiden när hon inte nämnt detta tidigare.
Och om hon haft en unghäst så länge och inte förberett den ordentligt för hovslagaren så är det faktiskt hennes problem. Oavsett om hon visste att den blivit skrämd innan eller inte. Man kan ju inte förvänta sig att en unghäst bara ska vara att sko?
Att den skotts en gång utan problem, och nu gång nr 2 vägrade tycker jag dessutom låter som att den blivit sömstucken eller liknande vid första skoningen = dåliga minnen.

Enligt mig bryter hon avtalet och du ska behålla de pengar hon betalat in.

Om jag var du skulle jag dock hämta hästen själv, och boka besiktning på plats vid avhämtningen, bara för att känna mig säker på att allt blir bäst för hästen. Skulle inte vilja tvinga någon att köra hem hästen. Ev kan du kräva henne på ersättning för transporten, eller om hon betalar transportbolag.

Trist situation du hamnat i, det finns verkligen dåliga köpare precis som det finns dåliga säljare(som det ofta hackas på)
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Jag kan inte svara hur det är rent juridiskt, men jag hade bett henne köra hem honom. OM du inte vill se hur han reagerar i olika situationer i hennes stall. Kanske blir problem i framtiden om något hänt hos henne som du måste stämma henne för?? Inte vet jag??!! Lycka till
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Eftersom det är hon som väljer att bryta kontraktet och vill bli av med han så fort som möjligt så har jag sagt till henne att hon får se till att han kommer hem till mig.
Jag har ingen möjlighet att bara åka iväg och hämta hästen.
Jag har nog med problem att bara få plats med honom i stallet + de kostnader han nu kommer att kosta mig.

Jag vet inte hur jag ska göra med veterinärbesiktiningen.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Ok, ny fråga.
Har pratat med köparen som erbjudit sig att sälja hästen i från sig, vilket vore det allra bästa då jag inte riktigt vet hur jag ska lösa situationen.

Vad gäller då?
Det köpekontrakt jag och köparen har fortsätter väl att gälla?
Jag står fortfarande som ägare till hästen eftersom köpet görs via avbetalning.

I kontraktet vi har så står det att säljaren (jag) har förköpsrätt om hästen skulle säljas vidare men jag kan ju inte ta tillbaka hästen nu.

Det allra bästa är väl om köparen kan köpa loss hästen och sälja den vidare själv antar jag men om nu inte köparen kan lösa hela hästen på en gång?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Låter krångligt.... :crazy:.
Jag skulle nog ta hem hästen och sälja den hemifrån.
Alt om hon köper loss den av dig och sedan säljer den i sin tur.
Men inte att hon skulle fungera som ngn "mellan-hand".
I sådana fall, om det är det som ni ändå kommer överens om,
så avsluta erat kontrakt innan och skriv ett nytt om förmedlingen/
försäljningen som hon ska sköta åt dig.
Kan låta rörigt men det underlättar inte att ha ouppklarade affärer samtidigt som man påbörjar nya.
Utan ha det ordnat innan nästa fas.
Se till att ha allt på papper!

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Har du själv sett OM han verkligen krånglar vid skoning? Har du möjlighet att ta med din hovis ner till hästen?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Jag skulle INTE låta henne vara mellanhand, då blir det du som (igen) får ta tillbaka hästen om nya ägaren får problem och vill lämna tillbaka den. Hon som har den nu vill ju bli av med den snarast, så vem vet vad hon säger till ev köpare?

Nej, DU ska sälja till HENNE, sedan får hon väl sälja den i sin tur, men sätt dig inte som säljare i den situationen. Det kan bli sååå mycket strul ändå.

Om det är 10 000 kr kvar att betala måste hon väl kunna skaka fram de pengarna tillfälligt tills hon hittar köpare? Alt betala dig först när hon har en bra köpare på gång.
VAR försiktig, och SKRIV bra kontrakt!

Ring Deckeman och rådgör, han hjälper gärna till :idea:
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Ingen avundsvärd sits.

Själv hade jag aldrig tagit tillbaka hästen baserat på det du skriver här, annat än av ren vänlighet. Hästen har gått att sko hos dig, nu går det inte. Efter så långt tid hos köparen. Jag hade inte velat ha hem en häst med sämre förutsättningar än jag lämnade ut.

Vad gäller försäljning hade jag INTE låtit henne sälja hästen för min räkning. Du har då ingen kontroll över affären, och denna köpare nr 2 kan komma till dig med krav på saker du inte kunnat påverka vid försäljningen.

Antingen fullföljs köpet med dig som säljare och f d fodervärden som köpare. Nya ägaren kan sedan sälja vidare om hon så önskar.

Eller så avbryts köpet, avbetalningarna hittills går förlorade för köparen, hästen returneras till säljaren på köparens bekostnad och omsorg. Ny besiktning hos dig, per omgående vid återlämnandet (fodervärden/köparen kör hästen direkt till klinik är det scenario jag hade föredragit). Du har hästen och kontroll över situationen och kan på nytt välja köpare/fodervärd.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

*kl*

Jag vill bara säga att jag inte på något vis tycker illa om fodervärden/köparen. Det är en tjej som gjort ett jättebra jobb och hade mer än gärna sett henne som ägare till hästen.
Även om jag dock blev förvånad om den info. som kom i efterhand som jag inte visste om.
Det som har hänt är väl att hästen tagit över och hon själv klarar inte att reda ut det.

Vi vill båda lösa det här på bästa sätt och komma överrens om något bra.
Som det ser ut så kan jag själv heller inte lösa det genom att ta hem hästen, varken stallplatsmässigt eller ekonomiskt då jag redan hyr in 2 hästar.

Det jag ville med tråden var att veta var jag "står" någonstans i det hela och vilka skyldigheter/rättigheter jag har för att lösa det hela rätt.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Efter så här lång tid tycker jag det är konstigt om hon kan häva köpet. Är det inte kontraktsbrott då? Jag hade fullföljt köpet. Sedan får hon väl ta och skaffa en duktig tränare eller vad som. Hon har haft hästen så länge nu med. Inte fasen skulle jag då ta hem den och ''städa'' upp efter henne. Fullfölj köpet är mitt råd.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

*kl*

Hur fungerar ett förmedlingskontrakt om man nu skulle skriva ett sådant?

Jag vill ju som sagt inte ha ansvaret för varken en försäljning till eller för hästen till köpare nr. 2.

Om hon får en fullmakt av mig att hon får sälja hästen, kan hon då stå som säljare och då också få ansvaret?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

*kl*

Hur fungerar ett förmedlingskontrakt om man nu skulle skriva ett sådant?

Jag vill ju som sagt inte ha ansvaret för varken en försäljning till eller för hästen till köpare nr. 2.

Om hon får en fullmakt av mig att hon får sälja hästen, kan hon då stå som säljare och då också få ansvaret?

Låt henne köpa ut hästen först och att hon sedan säljer den i sin tur.
Om du står som ägare så är hon bara förmedlare och det är till dej köparen kommer med ev. problem.
Om du vågar skriva över hästen på henne utan att hon har betalat är ju upp till dej, men jag skulle inte våga chansa att du då får några pengar.
Om du skriver över hästen på henne är det ju hon som är säljare och får ta ev. problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 046
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 098
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp