Sv: Behöver ER hjälp!!!!!
Knapplån. Nu är ju hästen redan hemma så det är på sätt och vis redan överspelat, men sådana här frågor dyker ju upp här då och så (tyvärr alltför ofta!) så det känns viktigt att reda ut några saker:
Det uppstod ett litet missförstånd mellan mig och Lobelia. Lobelia, vi är överens om att det inte är så enkelt som att bara klampa in på annans mark och mot dennes vilja hämta sin häst. Men i normalfallet kommer ju inte fodervärden att bråka om detta när man kommer och vill ta tillbaka sin häst. Efter mitt inlägg har vi dessutom fått veta att det i avtalet uttryckligen står att TS kan hämta hästen (eftersom avtalet inte följts) så då kan man sannolikt med stöd av detta gå in och hämta hästen även då fodervärden inte är hemma (och jag tror att det var så juristen tänkte som TS konsulterade; jag tyckte det var märkligt att ifrågasätta TS mot bakgrund av att TS faktiskt inhämtat specifik rådgivning). Om fodervärden inte medger hämtning av hästen (som TS äger, mer om detta nedan) skall man ansöka om handräckning. Detta kan man läsa om här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Handräckning samt på kronofogdemyndighetens hemsida.
Flera i tråden har menat att äganderätten redan har övergått eftersom fodervärden har betalt, eller frågat om det verkligen kan vara på det viset. Avtalet, som vi senare har sett, ser ut som en option för fodervärden att få köpa hästen. Men eftersom TS har en fordran på fodervärden för de försvunna grejerna är köpeskillingen inte fullt erlagd. Det framgår dessutom av avtalet att äganderätten inte övergår förrän den 1 maj. Hästen är alltså utan tvivel fortfarande TS häst (däremot eftersom det har ställts frågor även om detta så är alltså inte registrerat ägarbyte avgörande för denna bedömning).
Någon föreslog att TS skulle vara bunden att sälja hästen även om fodervärdsavtalet hävs. Detta menar jag är en helt orimlig tolkning av avtalet, även om avtalet i och för sig är klantigt formulerat. När man tolkar ett avtal letar man efter en gemensam partsvilja, det vill säga en domstol försöker förstå vad det var parterna egentligen var överens om. I detta fall är det ju helt uppenbart att den gemensamma partsviljan omöjligt kan ha varit att en fodervärd som inte sköter sina fodervärdsåtaganden ändå skulle ha rätt att köpa hästen. Alltså, om fodervärdsavtalet hävs, hävs även köpoptionen.
Den knixigaste frågan är egentligen om avtalet alls kan hävas under de givna förutsättningarna. Hästen har varit i gott hull vad jag förstår och haft sällskap i hagen. Det enda synliga tecknet på att hästen inte skötts enligt avtalet är tydligen detta med verkning/skoning samt att hästen verkat lite "off" rent mentalt, och kanske även detta med stängslet som inte kändes helt betryggande. Och då tror jag att det är svårt att häva avtalet enbart på grund av att hästen inte varit skodd, om inte TS och fodervärden varit muntligen överens om att hästen skall vara skodd. Men förstod jag saken rätt har hästen också gått i månader utan verkning, vilket jag absolut skulle tycka inte är att sköta hästen väl. Och då finns grund för hävning av avtalet. TS skall betala tillbaka den erlagda köpeskillingen förstås men kan göra skäligt avdrag för de förkomna prylarna (efter meddelande till fodervärden om detta; bäst är att komma överens om vad de är värda).
TS, om du skall lämna ut henne på foder igen, se till att skriva ett ordentligt fodervärdsavtal i stället för att knåpa ihop något själv. Det finns mallar att få tag på både billigt och gratis, som oftast är bättre än att försöka skriva något själv.
Skönt att allt verkar ordna sig!