Sv: Behöver ER hjälp!!!!!
Har en barfota häst gått utan verkning i månader har den inte skötts väl. En barfota häst måste verkas ofta, typiskt sett var 4-5 vecka. Jag tycker att detta är grund för hävning av avtalet. Hovvården är lika viktig för hästens hälsa som utfodringen.
Svårt att se hur TS kan hämta hästen utan att få tillträde till gården. Därtill krävs i normalfallet för olaga intrång att man brutit sig in genom t ex låst dörr.
Jag håller om om att TS kunde skött det snyggare, men juridiken är en helt annan sak.
Alltså, hästen är inte betald. TS har (om det inte finns annat avtalat som vi inte känner till) en kvittningsbar motfordran. Således har inte full betalning erlagts för hästen, och någon köpeskilling inte accepterats av TS. Att behålla pengarna om TS har en motfordran som motsvarar beloppet är inte stöld.Om villkoret att hästen inte är betald alternativt att den är misskött, ingetdera är uppfyllt, TS ansåg skötseln var okej, var bara tveksam om hovarna.
Och vad som är viktigare, där står inget om tillträde till gården, lämnar jag skor till skomakaren står det sannolikt att jag har rätt att hämta skorna men det innebär knappast att jag har rätt att bryta mig in och ta dem när jag känner för det, detsamma gäller bilverkstaden eller tv-reparatören.
Just om TS verkligen hade rätt att bryta kontraktet är knappast självklart, och hon har definitivt inte rätt att bryta det och behålla pengarna, det är ren stöld.
Har en barfota häst gått utan verkning i månader har den inte skötts väl. En barfota häst måste verkas ofta, typiskt sett var 4-5 vecka. Jag tycker att detta är grund för hävning av avtalet. Hovvården är lika viktig för hästens hälsa som utfodringen.
Svårt att se hur TS kan hämta hästen utan att få tillträde till gården. Därtill krävs i normalfallet för olaga intrång att man brutit sig in genom t ex låst dörr.
Jag håller om om att TS kunde skött det snyggare, men juridiken är en helt annan sak.