Avbrutet köp, hjälp!

Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Har du frågat om hon kan köpa loss hästen av dig?
Är hon annars medveten om att summan hon hittills har betalt
"brinner inne" pga av avbrutet köp?
Om allt är guld och gröna skogar så avsluta erat kontrakt och
skriv ett nytt ang förmedling av hästen.
Annars kan väl köpekontrakt skickas mellan dig och den nya köparen.
Så slipper ni blanda in fullmakt.
Summan för hästen in på ditt kontonr.
Tjejen får en slant för att hon hjälper till och visa hästen åt dig.

/J.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Låt henne köpa ut hästen först och att hon sedan säljer den i sin tur.
Om du står som ägare så är hon bara förmedlare och det är till dej köparen kommer med ev. problem.
Om du vågar skriva över hästen på henne utan att hon har betalat är ju upp till dej, men jag skulle inte våga chansa att du då får några pengar.
Om du skriver över hästen på henne är det ju hon som är säljare och får ta ev. problem.

Ja, det vore ju det allra bästa innan något annat men tänkte nu på om hon inte kan det och då kunde ett förmedlingskontrakt kanske vara ett alternativ.
Jag tänker inte skriva över något ägandeskap förrän hästen är helt betald, utan detta var mer att hon ansvarar för försäljningen av hästen samt för vad hästen är för "häst" om jag säger så.
Jag vill ju inte stå med någon försäljning eftersom jag redan sålt utan det får ju bli hennes ansvar i så fall, lösa det själv.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Jadå, vi har pratat om det och det har hon full förståelse för.
Vi är som sagt inte på något sätt ovänner och ingen av oss vill bråka om det hela utan vi vill bara lösa det på ett bra sätt.
Däremot så vill inte jag bli "inblandad" eftersom jag sålt hästen till henne och ser det som att hon får lösa situationen.
Jag har gjort mitt liksom, om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Jag tror inte att du kan friskriva dig om du låter henne förmedla försäljningen.
Men du, Thilde på Frostimport jobbar ju så, förmedlar hästar från Island, kan du inte ringa henne och fråga hur det funkar med allt? Måste ju vara det bästa att prata med någon som gjort detta maaaassor av gånger! :idea::idea:
Hon vet ju garanterat vilka skyldigheter hon har och även hur det ser ut med ägaren.
Ring!
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Däremot så vill inte jag bli "inblandad" eftersom jag sålt hästen till henne och ser det som att hon får lösa situationen.
Jag har gjort mitt liksom, om du förstår vad jag menar.

Jag skulle absolut tagit tillbaka hästen för att försöka få ordning på den innan en ny försäljning. Om den nu både lagt sig till med "översittarfasoner" men dessutom inte går att sko så är risken stor att det blir en vandringspokal som far illa. Har man känslor för hästen och vill att den ska få det bra så borde man först försöka komma tillrätta med hans problem. Hans gamla hovis som han verkade lita på kanske kan vara till stor hjälp.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Det är klart jag bryr mig om hästen och givetvis hade sett att problemet/en löstes först.
Saken är den att jag själv kan inte ta hand om det. Som jag skrivit tidgare i tråden så har jag redan 2 hästar som jag hyr in. Det finns ingen plats i stallet och jag skulle då får skicka i väg hästen och låta någon annan ta hand om det och då pratar vi pengar runt 10 000 till kanske.
Tyvärr så är det pengar som styr i slutändan och i detta fall har jag dom inte.
Hästen har inte varit hemma på 1 år och var inte sådan här när han lämnade mig, ska jag då fixa till det tycker du?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Jag tror inte att du kan friskriva dig om du låter henne förmedla försäljningen.
Men du, Thilde på Frostimport jobbar ju så, förmedlar hästar från Island, kan du inte ringa henne och fråga hur det funkar med allt? Måste ju vara det bästa att prata med någon som gjort detta maaaassor av gånger! :idea::idea:
Hon vet ju garanterat vilka skyldigheter hon har och även hur det ser ut med ägaren.
Ring!

För en tid sedan handlade det om försäljning och förmedling av hästar på "Insider". En vän till mig som såg programmet minns att man pratade om just detta och då var det så att den som förmedlar hästen har ansvaret.

Det bästa är ju förstås att jag och köparen gör upp först, det underlättar ju allting.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Hmm....det kanske bara hjälper om man är näringsidkare...och det är ju ingen av oss.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

För en tid sedan handlade det om försäljning och förmedling av hästar på "Insider". En vän till mig som såg programmet minns att man pratade om just detta och då var det så att den som förmedlar hästen har ansvaret.

Det bästa är ju förstås att jag och köparen gör upp först, det underlättar ju allting.

Förmedlaren och säljaren/ägaren har lika ansvar. Det som händer är dock att köparen går till den h*n köpt hästen av dvs förmedlaren,med sina krav på returnering, skadestånd,stämning och vad det nu må vara. Sedan är det upp till förmedlaren att göra detsamma gentemot ägaren/säljaren.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Ok....men om hästen nu stått hos köparen i 1 år så kan hon väl inte komma till mig om köpare nr. 2 har nått att invända?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Ok....men om hästen nu stått hos köparen i 1 år så kan hon väl inte komma till mig om köpare nr. 2 har nått att invända?

Tja är du ägaren och hon förmedlaren så kan hon nog det även om det blir svårt för henne. Problemet har ju funnits där tidigare...

Detbästa för dig är att hon köper loss hästen och säljer den i sin tur. Det går ju att skriva ett avtal om att du får dina resterande pengar när hon har sålt om det är det som är problemet.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Hur menar du med att det funnits där tidigare?

Ja....det vore det allra bästa om hon kunde köpa loss hästen innan ytterliggare en försäljning.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Du skrev ju att han hade blivit rädd och haft problem tidigare? Jag säger inte att problemen nu är på grund av detta men eftersom dom har funnits och hon vet om det så kan det ju mycket väl komma upp. Sedan är det väl en fråga om det ärtill fördel för henne eller för dig. Du kan ju hävda att du talade om problemen och hon kan hävda atthästen inte ahde den problematiken just när hon tog hem honom...
Menar bara att det aldrig är svart eller vitt. Men som jag ser det så komhon överens om attköpa hästen den dagen ni skrev köpekontrakt, avbetalning är egentligen bara en tjänst från din sida.Frågan är ju omman ska hårddra det, om hon hade betalathela hästen på en gång och tagit över ägarskapet -hade hon då velat reklamera honom nu och hävt köpet med en ev tvist som resultat?

Folk tror att det finns nån slagt extra nödutgång när dom köper på avbetalning tyvärr.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Är det lilla travarkorsningen du sålt?

Jag förstår inte riktigt, hon har köpt hästen på avbetalning och betalat 5000 av 15 000?
Nu vill hon lämna den tillbaka.

Vill hon ha tillbaka sina 5000 oxå? eller vill hon bara bli av med han? Vill du ha hela köpe summan innan hon säljer hästen vidare? Har hon möjlighet köpa loss hästen?

Jätte jobbig sits för er båda, han är ju inte värd så mycket på marknaden (om det är travarkorsningen), och är han jobbig att ha att göra med i allmänhet och vissa situatoner, kan det u vara jätte svårt att hitta nån som är duktig nog och där han får det bra. :(

Men eftersom ingen av er vill ha han, så är det väl så enkelt att ni får sätta ut han billigt och hoppas nån köper han snabbt. Sen skriva kontrakt som tar upp han problem och gör dem synliga, så köparen inte kan komma och klaga om de går åt skogen.:crazy:
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Ah...ok du menar så.
Jo, han hade ju blivit skrämd en gång under verkning och köparen vet hela händelseförloppet, talades om redan då hon var och kikade på hästen. Däremot så gick allt jättebra hemmavid även efter den händelsen men tja...det kanske kan ploppa upp igen.

Hon hade hästen på foder i 6 månader innan så hon kände ju hästen innan hon ingick köpeavtalet.


Jag klandrar henne inte på något vis egentligen utan bara att vi ska komma fram till en bra lösning.
Vad som är rätt att göra kontraktsmässigt sett eftersom hästen ännu inte är fullt betald till mig och den nya köparen vill sälja om hästen.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Är det lilla travarkorsningen du sålt?

Jag förstår inte riktigt, hon har köpt hästen på avbetalning och betalat 5000 av 15 000?
Nu vill hon lämna den tillbaka.

Vill hon ha tillbaka sina 5000 oxå? eller vill hon bara bli av med han? Vill du ha hela köpe summan innan hon säljer hästen vidare? Har hon möjlighet köpa loss hästen?

Jätte jobbig sits för er båda, han är ju inte värd så mycket på marknaden (om det är travarkorsningen), och är han jobbig att ha att göra med i allmänhet och vissa situatoner, kan det u vara jätte svårt att hitta nån som är duktig nog och där han får det bra. :(

Men eftersom ingen av er vill ha han, så är det väl så enkelt att ni får sätta ut han billigt och hoppas nån köper han snabbt. Sen skriva kontrakt som tar upp han problem och gör dem synliga, så köparen inte kan komma och klaga om de går åt skogen.:crazy:

Ja, det är den unghästen.
Det handlar inte om att inte vilja ha....jag har ingen möjlighet att ta tillbaka honom.

Hon vill inte lämna tillbaka men gjorde en förfrågan eftersom vi skrivit i kontraktet att jag har förköpsrätt om en vidare försäljning skulle ske. Det har jag nu tackat nej till.

Nej..pengar är inte det viktiga och hon vill inte ha tillbaka det hon betalat, vi är helt överens.
Jag har ju valt att stå kvar som ägare till hästen tills den är fullt betald som en säkerhet, vilket jag antar att alla gör tills full betalning är erlagd.
Jag behöver inte ha alla pengar innan försäljning men vill ju att det köpekontrakt vi har ska gälla under tiden tills hästen är såld om hon inte kan betala det som är kvar på en gång.
Men ska hästen säljas under tiden vårat avtal gäller så står ju jag kvar som ägare på den men det är ju inte jag som säljer hästen i själva verket och vad en ytterliggare försäljning kan medföra såsom kostnader, ansvar osv. tycker jag den som säljer hästen nu får stå för, inte jag som ändå sålt hästen en gång.

Skulle jag vänta med att låta henne betala det som är kvar tills hästen är såld så blir det ju som att hon hyr hästen eller är fodervärd åt den.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Ja, det är den unghästen.
Det handlar inte om att inte vilja ha....jag har ingen möjlighet att ta tillbaka honom.

Hon vill inte lämna tillbaka men gjorde en förfrågan eftersom vi skrivit i kontraktet att jag har förköpsrätt om en vidare försäljning skulle ske. Det har jag nu tackat nej till.

Nej..pengar är inte det viktiga och hon vill inte ha tillbaka det hon betalat, vi är helt överens.
Jag har ju valt att stå kvar som ägare till hästen tills den är fullt betald som en säkerhet, vilket jag antar att alla gör tills full betalning är erlagd.
Jag behöver inte ha alla pengar innan försäljning men vill ju att det köpekontrakt vi har ska gälla under tiden tills hästen är såld om hon inte kan betala det som är kvar på en gång.
Men ska hästen säljas under tiden vårat avtal gäller så står ju jag kvar som ägare på den men det är ju inte jag som säljer hästen i själva verket och vad en ytterliggare försäljning kan medföra såsom kostnader, ansvar osv. tycker jag den som säljer hästen nu får stå för, inte jag som ändå sålt hästen en gång.

Skulle jag vänta med att låta henne betala det som är kvar tills hästen är såld så blir det ju som att hon hyr hästen eller är fodervärd åt den.

Okey, då är jag med.

Vill du inte ha hästen tillbaka och inte krångla om saken och pengar inte spelar nån roll i grunden, så kan du ju skriva över hästen på henne och se hästen såld för 5000:- och hon får sälja vidare och står då som säljare.

Eventuellet skriva ett kontrakt att du ska ha 10 000:- till vid försäljning. Men de kanske blir svårt få ut den summan vid försäljning?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Det är klart att man skulle kunna göra så och pengar är inte allt som sagt men om hästens värde sjunker efter den lämnat min gård tycker väl inte jag att jag ska stå för det? Jag har ju en gång haft utgifter på honom.
Den summa vi har i vårat köpekontrakt har ju hon godkänt en gång.

Pengarna i sig löser vi säkert på ett bra sätt det är ju som sagt mer hur man ska göra vid en ytterliggare försäljning.
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Det är klart att man skulle kunna göra så och pengar är inte allt som sagt men om hästens värde sjunker efter den lämnat min gård tycker väl inte jag att jag ska stå för det? Jag har ju en gång haft utgifter på honom.
Den summa vi har i vårat köpekontrakt har ju hon godkänt en gång.

Pengarna i sig löser vi säkert på ett bra sätt det är ju som sagt mer hur man ska göra vid en ytterliggare försäljning.

Jo det förstår jag.

Men som jag sa tidigare, kan du inte skriva över hästen på henne med ett kontrakt på 10 000:- vid försäljning?
Då kan du ju få pengar tillbaka, samt slipper ansvaret som säljare?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Om det skulle hålla och hon måste följa det så ja...det skulle jag kunna göra men frågan är ju hur lång tid det tar att sälja hästen? 1 månad, 3 eller kanske rentav 6 månader.

Alternativet är att man skriver ett kontrakt där hästen gått över på henne men månadsbetalning fortfarande löper på, men det känns som ett ganska riskabelt sätt.
Eftersom hästen då står på henne så försvinner ju min säkerhet, eller ?

Det är så svårt att veta vad som gäller med lagar och annat.
Har kollat lite på köplagen och även Deckemans sida men ibland vet man inte hur man ska tolka allt.

Jag vill bara ha min "säkerhet" i det hela.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 046
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 098
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp