Avbrutet köp, hjälp!

Sv: Avbrutet köp, hjälp!

Om det skulle hålla och hon måste följa det så ja...det skulle jag kunna göra men frågan är ju hur lång tid det tar att sälja hästen? 1 månad, 3 eller kanske rentav 6 månader.

Alternativet är att man skriver ett kontrakt där hästen gått över på henne men månadsbetalning fortfarande löper på, men det känns som ett ganska riskabelt sätt.
Eftersom hästen då står på henne så försvinner ju min säkerhet, eller ?

Det är så svårt att veta vad som gäller med lagar och annat.
Har kollat lite på köplagen och även Deckemans sida men ibland vet man inte hur man ska tolka allt.

Jag vill bara ha min "säkerhet" i det hela.
Men ett kontrakt är väl ett kontrakt?

Säkerhet till vad? Pengarna?
För är de pengarna du vill ha, så är de väl bara kräva dem?
Jag vet inte, men det känns inte rätt att hon ska kunna reklamera hästen för problem som uppstått hos henne?
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

För ett år sedan lånade jag ut min unghäst på foder och för ev. senare köp.
Fodervärden började lite smått med inridning och fortsatte med ridningen under våren. Han var lite besvärlig en tid med bockningar men blev riktigt trevlig att rida så småningom enligt fodervärden.

Under våren blev han skodd för första gången och det gick bra.
Efter sommarens bete var det dags igen att sätta igång honom och då också hans andra skoning men det slutade med att de inga skor fick på honom.
Hovslagaren fick inte komma i närheten trots lugnande (vad jag förstått det som) och efter att ha väntat en tid och försökt igen så går det fortfarande inte. Ingen vill sko honom.
Man har då pratat om lynnesfel men då han fungerar bra med allt det andra så tycker jag inte det riktigt går hand i hand men jag har dock ingen erfarenhet av det.

Hästen är regelbundet verkad sedan fölis och fram tills han åkte då han var 2 1/2 år. Han gillade inte alltid läget men accepterade alltid vad hovis gjorde.
En sommar använde vi en annan hovslagare och det slutade med att min häst blev skrämd. Dock var det inga problem när den ordinarie hovisen tog hand om honom efter den händelsen utan stod tom. och sov de sista gångerna.

Det jag undrar är egentligen om hans uppträdande ses som något "fel" kontraktsmässigt sett?
Fodervärden blev upplyst om händelsen med hovis men också om allt annat bra som varit efter det.

Nu vill fodervärden ev. lämna tillbaka honom för att han är "farlig", eller kan bli "farlig".
Jag klandrar inte fodervärden alls för hon har gjort ett jättejobb med honom och varit jätteduktig. Hon skulle bli den perfekta ägaren till honom men det är klart...om hon känner att hon inte "fixar" det hela så finns det väl inte så mycket att göra åt det.

Vi har Deckermans färdiga kontrakt och där står ju att om köparen inte kan fullfölja köpet så återbetalas inte de pengar som hon har betalat hitintills (avbetalning), och det hoppas jag gäller nu i denna situation?

Under de första 6 månaderna hade vi ett fodervärdskontrakt och där i stod det att om hästen skulle lämnas hem så skulle fodervärden stå för en veterinärbesikting, jag stod för den innan han åkte.
Nu har vi ett köpekontrakt och där finns inte detta med, men jag kan väl ändå be att hon ska besiktiga honom innan han åker hem i så fall?

Hur som helst, så tycker jag att du är i ett mycket bra läge här. Du lämnar ut en oinriden 2,5 åring och får hem en inriden häst ett år senare. Om du dessutom lyckast behålla en del av betalningen så är det ännu bättre.

Vad det gäller hovslageri, så har jag svårt att förställa mig att det kommer att fortsätta att vara ett problem, med rätt hantering. Men det kan man ju aldrig klart veta, då det alltid finns situationer som en annan kanske aldrig upplevt. Själv har jag aldrig stött på en häst som inte går att sko, även om de som haft hästen innan påstått att hästen är besvärlig.

Givetvis tar du hem hästen och ordnar till, sedan för fortsatt försäljning och större vinst. Skulle skoningsproblemet vara olösligt, behöver du som äger ju givetvis ta ditt ansvar.

Hälsning Maja
 
Sv: Avbrutet köp, hjälp!

*kl*

Tack till er alla som svarat, gett mig råd, tips och allt sånt.

Jag lämnar detta ämne och tråden för köparens skull.
Det är svårt att med bara ord formulera saker på rätt sätt och jag vill inte på något vis att köparen ska framstå som dålig eller dyl.

Men jag har fått lite kött på benen och det var därför jag skapade den, tack.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 046
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 098
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp