Aussie terrier!

Boerperd

Trådstartare
Letar ras för nästa hund och har snubblat över Aussie terriern:D

Kan inte ni som äger en eller om ni känner någon beskriva den lite? Så att jag får veta om den kan passa mig så bra som jag tror:d

Sv: Aussie terrier!

Oh vad kul :D inte ofta man kommer över sådana hära trådar :D
Jag har en Australisk Terrier på 3 år.
Underbar ras!
Min är absolut ingen vakthund, brukar säga att skulle det bli inbrott så skulle Vidar bli såå glad över att det kom besök ^^

Men aussien är en robust liten hund, som vill vara med på det mesta.
en toppen familjehund, min Vidar älskar alla människor, och speciellt de mindre, de är ju i så exakt pusshöjd ^^
Nu kan jag inte tala för alla aussies men min kille vet verkligen hur man kopplar av inomhus, ligger och sover som en stock så fort jag sitter still.
Sen skulle han få bestämma så skulle han kunna vara ute å springa flera miil, klarar av lika mkt motion som en stor hund, om inte mer ibland :D
Jag bara tala gott om denna underbara ras (partisk? nääe)
kommer absolut att skaffa fler av denna sort!
Passar mig som handen i handsken helt enkelt. Som valp var han underbar, visst va busig som alla valpar, men stog jag still i mer än 5 sek (inne) så slocknade han och sov... lääänge ^^

Det enda Negativa jag kan tänka på, är väl att ibland är han föör glad!
ganska lätt att lätta på framdelen ;p

dsc_0168_141329627.jpg

dsc_0246_141332422.jpg

dsc_0042_140963541.jpg

å bus med "lillebrorsan"
dsc_0122_141140594.jpg

Oj, vilken härlig! Han svävar ju!

Har han mycket jakt i sig? Funkar han bra med andra hundar och djur, typ katter?
Vilken kennel kommer han ifrån?

Mycket jakt kan jag inte påstå att han har, han kan jaga katterna ute, men bara för att han vill leka.
Vi har 3 katter som är hans så japp han går ihop med katter ;)
Hundar går han ihop med de flesta, än så länge är det 2 hanhundar han inte går ihop med, men annars har det inte varit några problem med honom :)

Han kommer inte från någon kennel utan en kompis som tog en kull på sin aussie, dock är det Gnist här inne på buke som har Vidars Pappa.
Kan rekomendera att du går in på aussieklubben.se där finns det ett urval av kennlar att kika på och lära sig mer om aussien :)

Lycka till!

Okej! Vad bra! Jag har oxå tre kattor som håller musbeståndet nere... Det viktigaste för mig är att hunden håller sig på gården och kan vara lös när jag är ute och rider!

Jag har kollat in aussirklubbens hemida och spanat in uppfödare, jag bor ju i stockholm så det fins ju en del här i kring! Jag önskar mig en lite mindre folkglad hund... Har ju korthårig collie och gillar sen lite stramare typen när det kommer till främlingar... Men det får man väl kolla med uppfödaren hur tillgängliga föräldrarna är!

Tack!

Men om man läser rasstandarden så är den inte överförtjust i främlingar, dom accepterar dom men kastar sig inte över folk man möter på promenad...

Men om man läser rasstandarden så är den inte överförtjust i främlingar, dom accepterar dom men kastar sig inte över folk man möter på promenad...

Det har hänt väldigt mycket med rasens mentalitet och ffa sociala del av mentaliteten sedan den skrevs..

ALLA mina aussies genom åren har älskat folk. Nuvarande är inga undantag och helt ärligt: Jag har inte träffat någon aussie som inte är glad och social med allt och alla..

Rasen är lättsam att äga och jobba med, trevlig, social, glad, pigg, robust och framåt och har "terrierlight"-temperament.

DSC_0790.jpg

DSC_0045.jpg

Med detta sagt: vill man ha en hund som inte är folkglad, utan lite stramare när det kommer till främmande folk så ska man nog inte köpa sig en aussie.

Senast ändrad:

Hmm, jag får fundera ett varv till då... Annars så är den precis den hund jag vill ha!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 579
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 087
Senast: Sasse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 697
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka