Att som hetro komma och säga att det inte alls är så och att de inte alls bryr sig blir så fel. Visst är det jättebra om människor inte bryr sig om varandras sexuella läggning men omvärlden vittnar fortfarande om att det inte är gemene mans uppfattning. Varför inte bara lyssna istället för att säga "din upplevelse är fel"?
Bara för att jag inte ser nåt problem i de stall jag varit KAN ju faktiskt bero på - att det inte finns ett problem !!! Och jodå de stall jag har varit i har definitivt haft hbTQpersoner...
Att problem finns - självklart, som sagt om någon kommer och säger att de har problem har personen problem.
MEN i TS fall tex blir hen felkönad... Frågan är om den som felkönar vet om TS könsidentitet ? Svaret är nej på den frågan för TS skriver ju själv att TS INTE törs va sej själv och komma ut i stallet.
Så om någon kommer fram i stallet å säger "hej jag heter Lena" så kommer jag kalla Lena för Lena eller hon/henne om jag pratar om Lena... Jag kommer inte säga HEN eller han/honom.
Skulle en tjej komma fram och säga "hej jag heter Kim" så skulle ovanstående fortfarande gälla.... Jag utgår från det jag ser. Kim ser ut som en tjej och tilltalar Kim som Kim eller hon/henne...
Ser Kim ut som en kille tilltalar jag Kim som han/honom och Kim.
Kommer en tjej fram och säger "hej jag heter Tomas" så hade jag kallat personen för Tomas och refererat till Tomas som han/honom oavsett om han ser ut som en tjej...
Kommer en kille fram och säger "hej jag heter Lisa" ja då säger jag Lisa och hon/henne om Lisa...
Och jodå jag har felkönat personer/barn, var ute och spela pokemon, mötte en förälder med sitt barn (ca 10 år) som jag sa fel pronomen på och självklart bad jag om ursäkt, till både BARNET och föräldern. Som sagt det är ju mer pinsamt för mej att säga fel än det är för personen.
Därför anser jag inte att det i TS fall är så att det nödvändigtvis är andra som är problemet FAST det kan självklart va så att hen är i ett stall där alla går runt och säger "jag är hetro" som i petruskas stall... (de kanske bor i samma område ? )
Men som i Petruskas fall... Har ALDRIG stött på folk i stall som man pratar med som säger "jag är minsann straight"... Och varför skulle jag ens fråga vad en persons partner har för kön ?
Om någon ska hem för fredagsmys säger inte jag "ha de så trevligt med din pojkvän" till en tjej eller tvärtom till en kille (om jag inte VET att personen har flickvän/pojkvän)... I mitt fall har jag nämligen lika mkt fredagsmys hemma och jag är singel ! Ingen som ifrågasätter det heller... Så jag skulle inte förutsätta att personen ska hem till en person ens.
Och säger personen "nu ska jag hem till sambon" säger jag inte "va trevligt att du ska hem till din hetrosambo". Antingen så vet jag vad sambon har för kön eller inte... Så svaret skulle nog OM det blir ett svar bara bli "kör försiktigt". Både "nu ska jag hem till sambon" eller "nu ska jag hem till familjen" är ju ganska vanliga "hej då" fraser.. Som man som sagt inte ens svarar direkt på.... Mer än hej då... typ