Nu bor du nog inte fullt lika mycket på landet som jag gör men här är ju enda alternativet att flytta minst 10mil hemifrån om man vill gå gymnasiet det innebär i praktiken att många flyttar när dom är 15.
Att tidigt börja lära sig ta ansvar, vara ensam hemma och fixa lättare måltider är nästan ett måste om barnen inte ska behöva få en chock när dom plötsligt måste stå på helt egna ben utan möjlighet att ringa någon som bor närmare än 10 mil bort.
Ett barn som snart är 13 och inte fått klara sig själv skulle ju få så oroligt kort tid på sig att växa upp, jag tror man som vuxen måste fundera vad ska mitt barn klara av för utmaningar vi specifika åldrar. Och sedan ta utmaningarna stegvis så att det inte blir ett jätte hopp i uppväxten.
Tex här vet vi somsagt att barnen ska flytta hemifrån när dom är 15, så vid 14 borde de rimligen ha lagt grunderna för att laga mat, sova ensamhemma och klara delar av sin egen ekonomin så att de är säkra på sig själv när dem sedan måste fixa allt själv. Vid 13 borde de vara en god bit på väg. Det kommer liksom så mycket nytt ändå sedan som man inte kan förbereda barnen på hemma