Att vara ensam hemma

De två äldsta ser jag inget problem med att de skulle kunna vara hemma själva efter fritids. Att de " barnvaktar" sin syster ngn timma per vecka tror jag också går bra men jag tycker nog inte att de ska behöva göra det varje kväll. Så går du i kör kollar de sin syster, åker du och simmar följer hon med.

Det kanske är olika från kommun till kommun? Jag själv har för mig 10, men här... eller ja förresten, jag har ju flyttat en hel massa mil så det kanske inte är som på förra stället, 12 år.

Jag och mamma har diskuterat tåg förut, så det känns skönt att andra skickar sina barn så och att det funkar. :) Hoppas de kommer ihåg att gå av bara ;)
Okej, har ingen koll. Har inga barn. ;)

Men åker de tre ihop tror jag att de löser de galant!

De två äldsta ser jag inget problem med att de skulle kunna vara hemma själva efter fritids. Att de " barnvaktar" sin syster ngn timma per vecka tror jag också går bra men jag tycker nog inte att de ska behöva göra det varje kväll. Så går du i kör kollar de sin syster, åker du och simmar följer hon med.
Efter skola menar du?

Skulle jag göra något är det inte varje kväll det skulle vara, så aktivitetssugen är jag inte :D så det är väl ingen risk att de åker på att passa henne varje kväll.

Jo, det är efter skolan jag menar:). Jag förstår inte riktigt varför jag fick in ett "fritids" istället....

Jo, det är efter skolan jag menar:). Jag förstår inte riktigt varför jag fick in ett "fritids" istället....
Jag anade det, men var tvungen att fråga kände jag. Jag är tydligen väldigt otydlig i mina inlägg då och då:D

Fritids har ju nämnts ett antal gånger i tråden så det kanske är därför det smet in i fingrarna ;)

• Gilla
Reactions: Sar
Jag har själv aldrig haft något emot att vara ensam hemma när mamma inte var hemma och inte var jag rädd heller. Det var rätt skönt minns jag.:)

Jo samtal om vad man får och inte får och vad man kan och inte ska har vi ju ibland. Äldsta lämnar jag någon till några timmar ibland och har så gjort i alla fall ett år, men det är ju skillnad på 4-5 timmar per dag 5 dagar i veckan och 1-3 timmar någon gång i månaden. Det är därför jag undrade hur ni tänker om det här med ensam efter skolan och när ni gör andra saker.
Jag tror att min 12 åring skulle dö om jag tvingade honom att tillbringa 3 timmar om jag sjöng i kör :nailbiting::rofl: Tösen på 8 år och sonen på 11 också misstänker jag! :D

Är det inte lite mycket för en 11 åring att passa och ansvara för en 6 åring under flera timmar ensam?:o

Ja jag gillade också att vara ensam hemma :D

Tja det beror kanske på barnen? Vi kunde alltid springa till grannarna om det skulle vara så. Minns att våra föräldrar var iväg en gång i veckan på bugg och då fick vi varsin tidning (Kalle anka typ :)) vid läggdags och sen sov vi oftast när de kom tillbaka. Aldrig några problem :) Fick passa syrran ganska ofta som liten. Mamma har själv sagt nu i efterhand att hon såg mig som lite större än jag var eftersom det var så stor åldersskillnad och jag har mer eller mindre alltid haft ett ganska moget sätt, men har aldrig sett några problem med att lämna oss själva. Misstänker att hade det varit problem eller om vi sprungit till grannarna ofta så hade de inte lämnat oss själva :)

Jag hade möjlighet att fortsätta på fritids i 4:an (jag var 9) men ville hellre gå hem själv eller leka med någon kompis om jag kände för det.
Jag har alltid gillat att leka själv och haft ett rätt stort ensambehov och var ensam hemma när mamma åkte och handlade från det jag var 4 år.

Hemma ensam på kvällen och gå och lägga mig själv från c:a 8 års ålder så kom de hem när jag somnat.
Jag åkte ensam med cykel eller buss till stallet från 9 - 10-årsåldern.

Ingen sanning gäller ju för alla barn, vi är alla individer men jag tror att de flesta föräldrar känner vad deras barn klarar av. :)

Sen trodde jag att alla slutade på fritids när man slutade trean? Så var det när jag gick i skolan.
Normalt sett är det till och med åk 3 men många skolor och kommuner förlänger det. Min barns skola tillåter upp till och med åk 6 i och med att många bor ensligt ute på landet och det ibland är rätt långa promenader från skolbussen på ensliga vägar.
I praktiken slutar de flesta runt åk 3, men några hänger kvar längre. Men det är skönt att möjligheten finns.

Angående att vara ensamma hemma så lämnar jag utan problem min barn 9 och 12 år hemma ett par timmar, den äldsta kan vara själv ännu längre om det är så att vi ska göra något som hon inte vill vara med på.

Men vad bra! Det skulle alltså även funka med alla tre, 8 åringen också? Det är ju ett himla åkande och kostnaderna för mig då blir ju rätt enorm......

För att komma hit får man åka tåg, sedan byta i Norrköping till ett annat tåg och sedan byta och ta buss och det är lite mastigt så jag tänkte sätta dem på tåget i Norrköping så står mormor och tar emot i Lund.

Jag hade satt hjärtat i halsen om jag läst sms om att ungen var nån helt annanstans :D Ibland är det inte lätt att skilja på orterna! :D

Har du tre barn och två lite äldre så tar de nog hand om varandra? Eller åker de var och en för sig?

Tror att barnen tycker det är stort och spännande att åka tåg ensama så de lär nog vara på helspänn. man kan ju alltid ringa och påminna dem lite innan de ska av - om de har mobil dvs.

Haha, ja det som inte dödar det härdar. Jag var beredd på att hoppa in i bilen och åka och hämta henne. Som sagt var man kan ju skicka dem på buss, ex swedbus då känns det säkrare med av/påstigning men samtidigt tar det ju så mycket längre tid.

Min dotter hade åkt med mig ett par gånger innan med tåg så hon visste ju hur det gick till.

Ja, två av mina barn är självständiga, eller försöker vara det, medan jag drar med dem överallt, mot deras protester ofta.:o De VILL ju vara ensamma.

Jag minns dock när jag för några år sedan frågade på buke hur man ställde sig till att jag tog en kvällspromenad med hundarna, 2 km totalt var det och fick till svar att nej, det kunde jag inte göra för tänk om barnen vaknade...

Det där med tåg är ett annat litet bekymmer...Kan man sätta mina tre barn på ett SJ snabbtåg mellan Norrköping och Lund utan att jag är med...? Barnen vill ju tillbringa lov med släkten och jag kommer ju inte kunna ta så mycket ledigt heller och vill inte tillbringa så mycket tid med släkten heller....

Jag åkte både tåg och flyg ensam till släkt när jag var liten. Lite pirrigt var det, men spännande och gick alltid bra. :)

Viktor är 8 år och han kan utan problem vara hemma själv i tre timmar, däremot är han inte betrodd med egen nyckel än då han förmodligen skulle tappa bort den två gånger i veckan. Jag tror han var knappt 6 år när jag började lämna honom en knapp timme för att springa en runda. Det skiljer sig säkert stort från barn till barn, men Viktor tycker själv om att vara hemma ensam och han kan gå till en granne om det skulle hända någonting (eller så kan han ringa mig eller sin pappa).

Jag fick vara ensam hemma från att jag va typ 10 år.
Har man föräldrarnas telefonnr. vet hur fjärrkontrollen fungerar och kan fixa något så enkelt som en smörgås så klarar man sig utan problem

Det där har jag funderat mycket på, när man ska låta barnen börja vara själva hemma.
Äldsta är 6 nu och han vill gärna vara själv, men har inte vågat låta honom vara det ännu. Han skulle kanske kunna vara det om man springer över till mormor en sväng, inte alltid han vill med dit men han känns så liten än :p

Men jag vet att jag fick gå själv från skolan rätt tidigt och även åka buss hem själv från stallet på kvällarna. Var själv en helg också när jag var 13 och föräldrarna var på Åland. Det var inga problem alls, hade ju hunden som sällskap också.

Från 7 års ålder var jag ensam hemma 1-2 timmar efter skolan (åkte med skolbuss hem) tills mina äldre syskon kom hem. När jag började fyran (9 år) gick jag till och från skolan själv och var ensam hemma tills någon annan kom hem. Hade alltså nyckel och skötte det där med mellanmål själv.

Som förälder nu lämnar jag 6-åringen ensam hemma (när han är vaken) kortare stunder t.ex. för att gå och handla en snabbis, då är jag borta i 15 minuter kanske.

Jag var ensam hemma tidigt på eftermiddagarna. Jag gick på fritids kanske 1-2 år (lekis och eventuellt 1:an) och jag blev tokmobbad så det var jätteskönt att mamma och pappa lät mig sluta där. Vill barnen gå hem så visst, tycker jag. Har de telefon att nå dig på och tvärt om ser jag inga problem alls. Bygg ett system att de första gångerna ringer när de kommer hem och meddelar ett par gånger hur det går så kanske du blir säkrare?

Angående nyckel vet jag en tjej som alltid låste in nycklarna i skåpet. Hon satte en bjällra på så hon hörde var de var och problemet löstes. Kombinera bjällra med senilsnöre förankrat i väskan kanske?

Min reaktion på det du skriver är att du nog skulle behöva söka hjälp, blir ju jobbigt för stora barn att ha mamma i hälarna hela tiden.
En tolvåring ska utan problem kunna göra det mesta själv.
Det du frågar om borde en 6 åring fixa.

Jag åkte tåg själv från och med att jag var 7 år. Resan tog ca 1,5 h och ibland var det byte halvvägs. Första gångerna hade jag sällskap sedan fixade jag det själv. Det beror nog på hur mogen man är men över 10 år så tycker inte jag att det borde vara några problem och åker alla tre tillsammans kommer de att fixa det galant.

Min reaktion på det du skriver är att du nog skulle behöva söka hjälp, blir ju jobbigt för stora barn att ha mamma i hälarna hela tiden.
En tolvåring ska utan problem kunna göra det mesta själv.
Det du frågar om borde en 6 åring fixa.
Varför i all sin dar borde jag söka hjälp? Och för vad?

En 6 åring brukar väl sluta förskoleklassen vid 1 tiden per dag och du menar alltså att en 6 åring kan vara hemma ensam från kl 1 till kl 5-6 på kvällen när man kommer hem från jobbet? Varje dag?

Jag har 4 barn i åldrarna: 9, 10, 12 och 15. För de två yngsta sa vi upp fritidsplatsen när höstterminen började, alla åker hem med samma skolbuss och eftersom den är anpassad efter den store pojkens tider så har skolan löst det att de är på fritids mellan skoldagens slut och bussen går.( som sedan kör dom till store pojkens skola för att de där ska byta buss och åka med den skolans (linjebuss), högstadet ligger separat ca 6km från låg och mellanstadiet). Men detta har kommunen valt då de anser det blir billigare än att de ska skicka taxi till de småsamtliga dagar vilket de bara gör på fredagar då de tre yngsta slutar kl 13 och den store slutar 15.45.
Just nu är jag sjukskriven och hemma pga graviditetskomplikationer, men tidigare så blev de hemma själva mellan två och halv fem-fem på fredagarna, vilket fungerat bra. De kan ringa om det är något och de vet att de får ta fika då de kommer hem etc. De regler som finns är att inte öppna för någon de inte känner samt att man inte traskar iväg till kompisar eller tar med kompisar hem om det inte finns någon vuxen hemma.

Jag åkte tåg själv från och med att jag var 7 år. Resan tog ca 1,5 h och ibland var det byte halvvägs. Första gångerna hade jag sällskap sedan fixade jag det själv. Det beror nog på hur mogen man är men över 10 år så tycker inte jag att det borde vara några problem och åker alla tre tillsammans kommer de att fixa det galant.
Ja jag är nu övertygad om att de skulle klara det :) Nu blev det inte så den här gången då jag kom på att det var billigare för min bror att hämta och lämna dem än vad det hade varit med tåg, men de ska absolut få åka tåg vid andra tillfällen när biljetterna är billigare än bil för dem. Jag har själv sett att de har blivit mer ansvarstagande och självsäkra sedan augusti när de flyttade hit och det är ju jättebra! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 229
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter