Att vara ensam hemma

Det där med tåg är ett annat litet bekymmer...Kan man sätta mina tre barn på ett SJ snabbtåg mellan Norrköping och Lund utan att jag är med...? Barnen vill ju tillbringa lov med släkten och jag kommer ju inte kunna ta så mycket ledigt heller och vill inte tillbringa så mycket tid med släkten heller....
Mina döttrar (10 resp 12 år) åkte tåg till sina kusiner i huvudstaden nu på höstlovet, det funkade bra.
Men en sak vill jag påminna om - barnen måste ha någon form av egna ID-handlingar (pass, ID-kort etc) om de ska åka tåg själva utan medföljande vuxen. En regel som är lätt att missa...

Ja det ska inte vara några problem, en 6 åring bör kunna vara ensam hemma dagtid och även laga enklare mål mat till sig själv.
Jag skulle aldrig få för mig att lämna en 6-åring själv hemma och låta den ansvara för att få i sig mat själv osv. I min värld är det ansvarslöst att låta ett så litet barn sköta sig själv.

Det behövs inte alls det.
Barn lär sig det som de behöver när de måste.
Eller vill ha det på sitt eget sätt.

Ja självklart gör dom det något annat har jag inte påstått men som förälder kan man ju vara förutseende och förberedda barnen för den värld vi vet dom måste möta så gott vi kan istället för att chocka dem till att växa upp med kanske extremt dåliga erfarenheter som följd?

Att klara sig själv som 15 åring är en utmaning oavsett tidigare förberedelse men som förälder kan man välja att göra en svår utmaningen mer eller mindre svår för sitt barn. Förstår nog faktiskt inte varför man medvetet skulle välja att utsätt sina barn för det svårare och kanske sedan vara en av de bidragande faktorerna om utmaningen blir för svår, barnet misslyckas och hoppar av skolan och flyttar hem eller värre, Hoppar av skolan och hittar olämpligt sällskap (läs människor i droger mm). Det kan ju hända oavsett men jag tror att man kan ge barnen bättre eller sämre odds sedan kan man ju inte styra över "slumpen"

Men så näh det slutar tyvärr inte alltid bra även om det hade varit en trevlig bild, många ungdomar mår extremt dåligt och varje dag börjar något barn/ungdom med droger och varje dag tar något barn/undom livet av sig för att de inte orkar med att handskas med den värld de lever i även om barn och ungdomar är helt fantastiska på att lär sig ta vara på sig själv för att de måste.

många ungdomar mår extremt dåligt och varje dag börjar något barn/ungdom med droger och varje dag tar något barn/undom livet av sig för att de inte orkar med att handskas med den värld de lever i
Men det beror på helt andra saker än huruvida de har varit tvungna att sköta sig själva i uppfostrande syfte redan som 12-åringar.
Jag tror snarare att det motverkar sitt syfte.
En trygg 12-åring blir oftast en trygg 15-åring.

Min erfarenhet från mina 3 bortskämda barn är att de själva tar initiativet till att göra själva.
Orka vänta på en seg förälder för att få en macka liksom.
Önskan om självständighet är en så stor drivkraft att det löser sig av sig själv.
Om det inte finns andra problem bakom.

Jag bodde på landet förut men inte så som du gör. Om jaghade bott kvar hade de fått ta bussen till gymnasiet som gick två km bort och åkt den varje dag istället. Vanlig buss, inte skolbuss.

Såsom jag bodde var det inte ekonomiskt möjligt för mig att betala månadskort till barnen så att de kunde ta sig hem när skolan slutade, speciellt inte dottern som ju började i 6 års medan de andra då började i trean och fyran, det skulle bli flera 1000 kr dyrare i månaden och det hade jag som ensam inte råd med, därför hämtades de av mormor varje dag och så var de där till jag slutade jobba och så åkte vi hem. Sönerna var dock många gånger hemma på helgerna när vi tog hand om hästen men det tog ju inte så lång tid. Oftast lämnades de en och en så jag slapp att de bråkade med varandra. Det har inte funnits några behov av att lämna dem, vi bodde så till att jag inte kunde ta mig någonstans direkt utan bil och inte kunde ha någon aktivitet efter jobbet. Jag hade ingen ork att ha det heller, inte råd heller för den delen. Så det blev mycket mammatid.

Här behöver ju inte barnen flytta hemifrån när de är 15 annars hade jag också försökt förbereda dem för det. Eller ja just HÄR där vi bor sedan augusti (barnen kom den 18 augusti) har jag faktiskt just ingen aning om hur det ser ut på gymnasiet, har inte tänkt så långt på det här. Men nu är det ju mer ensamtid för dem och mer kommer det att bli när jag börjar jobba. Visar 11 åringen att han blir bättre på det här med att vara ensam och att göra det på rätt vis så slipper han fritids, men som det ser ut just i dag så behöver han mer träning. Det är ju frihet under ansvar, äldsta sonen är den som utvecklats mest på den punkten, men han blir också 13 i februari.

Jag vill bara förtydliga att jag är säker på att du kommer lösa det där fint annars skulle du ju inte ha luftat dina tankar här :) jag bara svarade hur jag tänker.

Men en tanke, skolan är obligatorisk och kostnadsfri (eller du kanske inte bodde i Sverige? Förlåt har så dålig koll trots alla år här på buke) men i Sverige ska ska du (mig veterligen) ALDRIG behöva betala för att ta dina barn till skolan. Föräldrar kör sina barn för att dom vill men är alltid erbjuden busskort eller att bli hämtad av taxi om ingen skolbuss går. Skillnad är när dem ska hem från fritids men har de yngre barnen kortare dag än de äldre brukar barnen få ta den senare skjutsen hem med de äldre barnen. Här innebär det att de yngre barnen är på fritids mellan 1 och kvart över 3 när fritidspersonalen sedan hjälper dem att komma på rätt buss eller taxi hem.

Men det beror på helt andra saker än huruvida de har varit tvungna att sköta sig själva i uppfostrande syfte redan som 12-åringar.
Jag tror snarare att det motverkar sitt syfte.
En trygg 12-åring blir oftast en trygg 15-åring.

Min erfarenhet från mina 3 bortskämda barn är att de själva tar initiativet till att göra själva.
Orka vänta på en seg förälder för att få en macka liksom.
Önskan om självständighet är en så stor drivkraft att det löser sig av sig själv.
Om det inte finns andra problem bakom.

Jag håller med om att en trygg 12åring har större chans att bli en trygg 15 åring än om de varit otrygg men i övrig håller jag inte med :) jag har inga egna barn men de är iaf mindre än tio år sedan jag själv gick på gymnasiet och de första att hoppa av och dom som hade de absolut mäst jobbigt tidigt var dom som inte lärt sig ta vara på sig själv innan de var tvungen att flytta (många gånger resulterade det i att dom först flyttade hem och provade pendla varje dag för att sedan ge upp helt pga de extra timmarna på bussen)

Bara ett tillägg, det låter i din första mening som om jag skrivit att man bara ska lämna sina 12 åringar och låta dem lära sig efter bästa förmåga men det är alltså det jag argumenterar emot oavsett ålder

Det är oerhört olika att se det hela ur barnperspektivet mot att se det ur föräldraperspektivet.
De slutsatser som du har gjort från det som du såg stämmer dåligt med hur det ser ut när man som en förälder ser de andra föräldrarna till barnen i den klass där de egna barnen går.
Problem av helt andra orsaker än vad en tonåring kan se blir då tydliga.
Saker är definitivt inte som de ser ut.

Bara ett tillägg, det låter i din första mening som om jag skrivit att man bara ska lämna sina 12 åringar och låta dem lära sig efter bästa förmåga men det är alltså det jag argumenterar emot oavsett ålder
12-åringar tar för sig själva utan att man som förälder måste styra upp det hela om de är friska, trygga och tillräckligt fria.
"Kan själv" är starkt på alla friska barn om man inte slår ihjäl det på ett eller annat sätt.

Det är oerhört olika att se det hela ur barnperspektivet mot att se det ur föräldraperspektivet.
De slutsatser som du har gjort från det som du såg stämmer dåligt med hur det ser ut när man som en förälder ser de andra föräldrarna till barnen i den klass där de egna barnen går.
Problem av helt andra orsaker än vad en tonåring kan se blir då tydliga.
Saker är definitivt inte som de ser ut.

12-åringar tar för sig själva utan att man som förälder måste styra upp det hela om de är friska, trygga och tillräckligt fria.
"Kan själv" är starkt på alla friska barn om man inte slår ihjäl det på ett eller annat sätt.
Nu är jag ju inte förälder men utbildad pedagog och har jobbat från förskolan upp till 9an och står kvar vid min åsikt :)

Nu är jag ju inte förälder men utbildad pedagog och har jobbat från förskolan upp till 9an och står kvar vid min åsikt :)
Du får inte se de andra föräldrarna på samma sätt som just andra föräldrar ändå.
Föräldrar är experter på att mörka problem för skolpersonal.

Det största problemet som barn har är bristen på vuxna i sina liv och då särskilt bristen på närvarande föräldrar.
Ett annat problem är föräldrar som av olika orsaker inte klarar av sitt föräldraskap.
Det som jag har tyckt varit allra jobbigast med mitt föräldraskap är allt elände som jag har sett hos barnens skolkamrater.
Däribland så finns karriärföräldrarna utan tid för sina barn.
De barnen har det inte bra även om det kan se så ut.

Du får inte se de andra föräldrarna på samma sätt som just andra föräldrar ändå.
Föräldrar är experter på att mörka problem för skolpersonal.

Det största problemet som barn har är bristen på vuxna i sina liv och då särskilt bristen på närvarande föräldrar.
Ett annat problem är föräldrar som av olika orsaker inte klarar av sitt föräldraskap.
Det som jag har tyckt varit allra jobbigast med mitt föräldraskap är allt elände som jag har sett hos barnens skolkamrater.
Däribland så finns karriärföräldrarna utan tid för sina barn.
De barnen har det inte bra även om det kan se så ut.

Fast där är vi inte oeniga men jag ser inte att den ena utesluter det andra

Mina döttrar (10 resp 12 år) åkte tåg till sina kusiner i huvudstaden nu på höstlovet, det funkade bra.
Men en sak vill jag påminna om - barnen måste ha någon form av egna ID-handlingar (pass, ID-kort etc) om de ska åka tåg själva utan medföljande vuxen. En regel som är lätt att missa...

Jag skulle aldrig få för mig att lämna en 6-åring själv hemma och låta den ansvara för att få i sig mat själv osv. I min värld är det ansvarslöst att låta ett så litet barn sköta sig själv.
Tack för ditt svar! Visste inte det där om ID-handling kan man ha IDkort till så små barn? Eller så stora barn då, men 8 år ju lite litet ännu :D

Jag vill bara förtydliga att jag är säker på att du kommer lösa det där fint annars skulle du ju inte ha luftat dina tankar här :) jag bara svarade hur jag tänker.

Men en tanke, skolan är obligatorisk och kostnadsfri (eller du kanske inte bodde i Sverige? Förlåt har så dålig koll trots alla år här på buke) men i Sverige ska ska du (mig veterligen) ALDRIG behöva betala för att ta dina barn till skolan. Föräldrar kör sina barn för att dom vill men är alltid erbjuden busskort eller att bli hämtad av taxi om ingen skolbuss går. Skillnad är när dem ska hem från fritids men har de yngre barnen kortare dag än de äldre brukar barnen få ta den senare skjutsen hem med de äldre barnen. Här innebär det att de yngre barnen är på fritids mellan 1 och kvart över 3 när fritidspersonalen sedan hjälper dem att komma på rätt buss eller taxi hem.
Jag bodde i en kommun och hade skolan i en annan och var inte berättigad till skolskjuts då alls tyvärr. Skolan i andra kommunen, den som de gick på passade bättre eftersom vi handlade i staden, hade häst strax utanför och så kunde jag ta mig till och från stället med bussen som gick några km från vårt hem. Den skolan som fans i vår kommun går det bara skolbuss till så jag kunde aldrig själv (har inte körkort) hämta eller lämna barnen. Det blev krångligare så.

Tack, jag tror också det löser sig, det har redan börjat. :)
Det jag har sett sedan vi flyttade hit är ju att alla tre barnen har vuxit. De vill gärna ha friare tyglar och säger att andra barn har det, men jag kommer inte släppa dem vind för våg så som jag har förstått att en del andra föräldrar gör. Jag har frågat vilka barn det är som har det så och det är sådana barn som är mer vilda än tama, stökiga barn, som antagligen inte har den där vuxenkontakten som barn bör ha. Släpper jag min äldsta son helt på samma vis så går det utför för honom, då hamnar han i skiten- gäng, droger och annat skit. Han må tycka att det i dag är pest och pina att bli hänvisad till vissa områden han får vara på och att berätta för mig när han går nån annanstans o.s.v. o.s.v. men jag hoppas att han när han blir äldre faktiskt förstår vitsen med att ha en sådan kontakt med mig.

Tycker du själv att det är vettigt att låta en liten 7 åring vara ensam hemma i typ 3 timmar varje dag? Är de inte för små för att vara så mycket helt ensamma?
På 80-talet var det tydligen ingen fara för jag fick också nyckel om halsen och gick hem och var själv efter skolan och var ensam tills föräldrarna kom från jobbet.

Tack för ditt svar! Visste inte det där om ID-handling kan man ha IDkort till så små barn? Eller så stora barn då, men 8 år ju lite litet ännu :D
Pass är bra att ha.
Det har mina haft från det att de har varit helt små bebisar.
Ordnas på Polisstationen och är den billigaste ID-handlingen.

På 80-talet var det tydligen ingen fara för jag fick också nyckel om halsen och gick hem och var själv efter skolan och var ensam tills föräldrarna kom från jobbet.
Det beror ju på både omgivningen och barnet i fråga.
Vissa barn trivs så och omgivningen ger inte heller några problem, då så går det ju bra.
Medan andra barn inte klarar av det på olika vis eller har en omgivning som kommer att våldgästa på oönskat sätt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 229
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?