att välja rätt hingst.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare cämela
  • Startdatum Startdatum
C

cämela

vet det finns flera duktiga inom avel här och då jag själv inte vet något om det vänder jag mig till er.

om jag vill betäcka mitt eget sto för att få ett föl för eget bruk men inte har råd med något över 20.000:- helst 0:- hur och vad och vem väljer man?

helst skulle jag vilja ha en garanti :p:angel: på en snäll avkomma...haha...

Sv: att välja rätt hingst.

då ska du ta smasher :love:
Du får garanterat en samarbetsvillig häst, har du lite tur så blir den också både talangfull o tidig....passa bara så du inte kör för fort med den som tvååring :D

Ärligt...så är det och jag har än idag inte träffat nån e smasher som inte varit en trevlig individ

länk raderad av moderaton

Senast ändrad av en moderator:

Jag går också i god för Smasher.
Har/haft ett par stycken efter honom och det har varit fantastiskt lätthanterliga hästar. Trava kan dem i regel också ;) men som Martha säger, man bör undvika att köra tempon för tidigt (farten verkar de ha inbyggt ändå - det behöver man inte lära dem...).

Man kan alltid deala på priset.
Tex. förhandla med uppfödarrätten.

jasså? låter ju bra ;) skulle ju vara kul at kunna vlja en lite dyrare än hingsten hos granntränarn ;)

ska fundera, efter loppet igår kom en 3 bent häst av banan :( och jag tycker ju hon borde få lägga tävlingsskorna på hyllan...bara andra halvan som ska inse det med...

Fölungen jag fått nu bytte jag mot uppfödarrätten. Ingen topphingst ifs. Men det beror ju mycket på vilken märr man har,vilken deal man kan göra. Fråga går alltid!

ja det är ju ingen världsstjärna jag har (inbyflickan) och är ju bara för eget bruk...men som sagt det är en djungel...

Jag tycker att det finns många prisvärda hingstar i lägre klassen.
Allt beror ju lite på vad man har för sto.

Jag tycker att gentle star lämnar bra över lag. Inte så mycket shit och många som går bra i amatörträning. dock 20000kr men det tycker jag han är värd:)

tack för alla tips. dom jag funderar på är smok'n latern, victory party, amer i can, mr claude....ska imorgon till semin stationen och veterinr ska kolla brunst osv.
svårt att veta vem man ska välja bara :( men dom ligger i rätt prisklass för mig... :)

Med låg budget väljer jag hellre ett oprövat kort,än en som bevisats sig inte duga.

vilka syftar du på då?
är sugen på mr claude, dom avkommorna jag sett är fina men får ej tag på människan!

smok'n latern Kan jag rekomendera. Jätte snälla individer (dem jag träffat) så även hingsten själv!
Ger bra storlek och många startande avkommer ser man på banorna.
Vi ska ha en till smok´n lantern och en till victory party

JAg tror att Smok'n Lantern är bättre än vad snittet visar. HAn fick ju väldigt många avkommor hos ägaren de första åren och de hästarna fick nog aldrig en ärlig chans. Av de som såldes tidigt är det flera som blev bra.

vilka syftar du på då?
är sugen på mr claude, dom avkommorna jag sett är fina men får ej tag på människan!
Du vet om att Mr Claude inte är godkänd i Sverige? Så seminerar du med honom i Sverige, så får du inte starta i premielopp, "klassiska lopp" och får inga uppfödarpremier m.m.
Visst är det så? Är han godkänd i Finland?

Eller har det ändrats? :confused:

JAg tror att Smok'n Lantern är bättre än vad snittet visar. HAn fick ju väldigt många avkommor hos ägaren de första åren och de hästarna fick nog aldrig en ärlig chans. Av de som såldes tidigt är det flera som blev bra.

Och trots det så finns det många av dem som kommit ut och tjänar sina slantar...
jag tycker han är en prisvärd hingst som lämnar bra storlek

Victory party då? Han lämnar trevliga avkommer iaf.

Som jag skrivit tidigare Victopry party lämnar absolut noll skalle jag har själv fött up 3 stycken ingen är något kompisen hade 8 ingen har tjänat över 30000. Jag varnar för denna hingst inget att ha om man vill ha lite pengar tillbaka snälla hästar är de flesta av dom men det är nog det enda positiva med dom.

ok victory party har jag uteslutat :)

ang mr claude. han är godkänd i finland, dom som premat har sett fina ut och då jag "känner" han som har hand om hästen vill jag veta vad som gäller...är det som med icke godkänd hingst att isf måste märren varit överskriven på honom vid årsskiftet som var för att få prema osv? föröker få tag på "tränaren" då han borde veta allt det där :)
blev nu i natt då jag kollade katalogerna sugen på good as goold eller gentle star, dom ligger ju lite över vad jag egentligen vill betala men kanske kan lura med mig min far eller mor ;)

Som jag skrivit tidigare Victopry party lämnar absolut noll skalle jag har själv fött up 3 stycken ingen är något kompisen hade 8 ingen har tjänat över 30000. Jag varnar för denna hingst inget att ha om man vill ha lite pengar tillbaka snälla hästar är de flesta av dom men det är nog det enda positiva med dom.

Då har du nog dragit tre nit lotter! Och kompisen 8. Det är inte bara hingsten som gör avkomman, även stoet och den som sedan kommer träna hästen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 002
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat