@Magiana Angående tränare tänker jag ibland att tränaren får lite för stor ansvar. Det är ändå du som ryttare som måste rida hästen. Dvs att du måste vara engagerad och tex prova saker och rida hästen mellan instruktionerna. Om du känner att du blir spänd i axlar och armar så kan inte tränaren spänna av dom åt dig och du kan inte heller bara rida runt och vänta på att tränaren ska säga nåt. Eller om du ser bilder på dig själv att du rider med för långa tyglar/drar upp en skänkel/lutar dig framåt så får en faktiskt själv ta lite ansvar för att få till din sits. En kan faktiskt göra rätt mycket när en rider själv också.
Hela grejen med att rida för tränare är väl att en behöver hjälp med något?
Jag håller med dig i det du skriver, det är ju så det är. Men jag uppfattar inte att @Magiana lägger allt ansvar (eller för stort ansvar?) på tränaren.
Nu är såklart alla olika, men jag som lätt också spänner mig helt omedvetet och gärna tippar över på ena sidan utan att jag tänker på det behöver få den där lilla "tänk på sitsen"-kommentaren. Nu behöver jag ju såklart inte just en tränare som säger det. Det funkar med lurar i öronen och en inspelad röst (typ mig själv) där rösten påminner mig lite då och då.
Så visst kan en tränare hjälpa till även med det. Men mycket går att jobba med utan häst också. Jag red mycket för tränare när jag hade häst, och de senaste åren så var det mer själva finslipet som tränaren hjälpte till med, förutom övningar och sånt såklart, och att bolla tankar.
Om en känner att en dessutom har kört fast så är ju tränare en bra idé att ta hjälp från
@Magiana : Jag förstår att det känns trist att du inte kommer någonstans. Du är nog absolut inte ensam om att känna så. Såg att du skulle kolla upp ridskolan i närheten av dig, det låter superbra ju! Håller tummarna att det är en bra ridskola.
Sen kan jag ju tycka att din attityd angående islandshästar är väldigt tråkig. Mycket fördomar och okunskap. Att du inte är intresserad av just gångartsridning är såklart okej, men det betyder inte att du inte kan lära dig mycket av islandshästen. Och om du ändå rider "din" islandshäst som en tregångare så spelar det väl ingen roll att det är en islandshäst? Det går ju att göra exakt samma saker som med vilken annan ras som helst. Det beror ju mer på individen och dennes kapacitet än själva rasen i sig (även om vissa raser är mer lämpade än andra för exempelvis hoppning).