Magiana
Trådstartare
Nej, usch. Jag är inte det minsta intresserad av islandshästtävlingar och tycker inte det ser snyggt ut när de springer med huvudet i lyften och sprattlar med benen. Jag fattar inte poängen alls tyvärr. Denna är dessutom svårtöltad och jag rider den som 3-gångare. Jag har töltat några gånger på andra hästar (och fått till det bra en gång då hästen flöt fram) men förstår ändå inte tjusningen. Det är liksom bara ett sätt att transportera sig för mig. Om jag nu skulle prioritera tävlandet så kan jag lika gärna byta sport till skytte, karate eller något annat. Men nu är det dressyr och hoppning som är det intressanta. Fälttävlan skulle nog också vara kul.17-18 år är ingen särskild ålder på en islandshäst, faktiskt. Min "gamle" är 21, snart 22, och hans ålder är fortfarande ingen som helst begränsning. Det finns hästar som är äldre än så som tävlat VM i passlöp, till exempel (förmodligen det mest krävande en islandshäst kan göra i tävlingssammanhang). Men om du vill tävla den lille lurvige så är det kanske bättre att satsa på tävlingar för just islandshästar? Det är inte på något sätt lättare (fem gångarter att hålla reda på istället för tre, typ...), men minst lika kul och utmanande!