Om mål ett är att nå godkänd procent i LC så känns det inte löjligt att säga att det kan vara hjälpsamt med fler timmar i sadeln, lite oberoende på vad man sitter på (jämfört med om man tex. skulle vilja gå upp till 150 hoppning från klassen under, då skulle det kännas löjligt att rekommendera). Såklart skulle det ju gå snabbare om du fick rida på en välutbildad häst med en tränares ögon i varje pass, samtidigt så tror jag att grunden blir stabilare och mer befäst om det inte skyndas fram.Mål ett är väl att klara LC stadigt på över 60%. Hittills har jag bara gjort det en gång.
Det finns en ridskola cirka 40 minuter bort som jag inte har provat eller vet något om.
Visst hade jag kunnat säga det annorlunda, men islandshästridning är inget jag tilltalas av på något sätt. Det ser inte ens vackert ut. Western är jag nyfiken på då jag ser att där finns delar som går att applicera i den vanliga dressyren. Akademisk ridkonst har jag varit nyfiken på men efter att ha ridit för en tränare som hade det som bas, så tappade jag intresset. Det var för mycket handridning för att vara min kopp te.
Gällande diskussionen om islandshästar så är jag som du, ingen glädje av de extra gångarterna och ser ingen tjusning i det alls. Hjälpte till i ett islandshäststall för några år sedan, och visst, jag såg de extra gångarterna som något som gjorde det svårare att rida de tre "vanliga" bra, samtidigt så utvecklades jag ändå av de extra timmarna i sadeln jag fick. Minns speciellt en av hästarna med värme, han var så himla mjuk och samlade sig lätt osv osv. Skulle nog valt honom framför ganska många andra hästar.