Något jag kände igen mig i när du skrev om spända axlar och bröstkorg, är hur hemskt dessa påverkas under ridningen speciellt om man ska anamma en ridstil som går emot ens kropps mobilitet. Men, det går att lösa upp den här spänningen, jag har dessvärre inte lyckats med det genom ridningen, den har snarare gjort såna spänningar värre.
Att få igång lymfsystemet är balsam för en stel, spänd och ångestfylld kroppshydda. Massage och naprapat nämndes och jag tror inte det är så dumt alls. En stel och spänd häst får ju sådan behandling, iaf i mina hästkretsar, med goda resultat. Ofta är sådan behandling avgörande för att kunna sätta igång i träning igen.
Så mitt råd, som du såklart kan avfärda, men som jag ändå hoppas kan vara med dig någonstans i bakhuvudet, är: sätt igång blodflödet i musklerna igen. Med massage kanske tre veckor i rad ( har man fått en muskelknuta/spänning är det omöjligt eller iaf väldigt svårt att komma till bukt med den på egen hand och att ta hjälp av ett proffs ger en jäkla effekt!) för mig hjälpte yoga och massage att öppna upp hela min framsida. Det första resultat jag märkte var att det började knäppa i bröstkorgen när jag rörde mig. Utan smärta såklart men ganska högljutt så man hajjade till!
. Plötsligt kunde jag göra längre rörelser med hela hållningen, det kändes som att ryggraden blev längre. Jag satt bättre i sadeln. Och jag kunde röra armarna längre bakåt!
När du känner dig smidigare i muskeltrådarna och varmare och mjukare i kroppen är det dags att börja bygga muskler.
Att träna Baksidan av kroppen och axlarna hjälpte mig i min hållning även på plan mark och jag spände mig mindre under arbetstid och orkade mer. Jag har ett fysiskt jobb så skillnaden blev markant för mig.
För man kan försöka träna redan spända muskler allt man kan men det slutar oftast i mer krämpor och trötta muskler utan något direkt muskelbyggande resultat. Det blir istället en stress som bryter ned muskeltrådarna både kemiskt pga stresshormon och mekaniskt.
Jag har själv lidit av muskelinflammationer och sträckningar. Inte kul och påverkar framförallt återhämtningen och sömnen och sen är man i en ond cirkel av trötthet och smärta som bara dränerar en totalt. Tillvaron blir mörk garanterat.
Har du problem med spänningar i sadeln, försök åtgärda dom innan du sätter dig i sadeln och får samma spänning underhållen av ”dåliga övningar” för din fysiska form.
Tyvärr tar det ju tid att komma i form nog för känna sig såpass stark att det känns som om en osynlig tråd håller uppe hela ens skapelse och god hållning känns naturlig, kroppen kan hålla sig själv uppe, den är inte bara en bylsig blöt jacka på ens skelettgalge.
Jag är inte riktigt i den goda fysik jag önskar, jag känner direktnär jag inte yogat på länge eller tappat muskler i axlarna igen, nu senast pga förkylning jag inte ville flåsa ut under gruppträning så jag höll mig hemma i 1,5 vecka.
Det har tagit mig ca 9 månader att komma i den form jag är nu med hjälp av träning. Det har varit miserabelt och hemskt och superkul och upplyftande om vartannat. Jag har velat ge upp flera gånger. Men bara 1 gång har jag känt mig nödgad att lämna ett gruppträningspass pga kramp som gick över i ganska stark ångest. För det ska tilläggas, när sovande muskler väcks så kan en vitaminboozt var en god idé. Speciellt som man börjat bli en tanta!
Har fått b-vitamin och magnesium ordinerat av min husläkare för att minska min kramp och jag försöker äta mer frukt för c-vitamin nu i förkylningstider speciellt.
Att ändra sin livssituation kan ibland kräva lite krafttag, men framförallt tålamod och självmedkänsla.
Att inte ge upp månad 3 för att man är missnöjd med hur ens kropp (inte)fungerar trots att man harvat runt på gym osv är superlätt, men sen håller man ut en månad till och inser att man på 4 veckor bokat in sig på både extrapass och känner sig öppen för en extra tyngd på skivstången. Den känslan av framgång är en riktig boozt speciellt som man ju producerar en massa lyckohormon under tiden!
Men vill som sagt tipsa om att gå till någon som ger medicinsk massage eller liknande och gå kontinuerligt tills spänningar är upplösta innan du börjar kräva saker av kroppen.
Ibland kan det hjälpa att se sig själv som en häst. Och fundera på hur man skulle behandla en häst med samma symptom! Vare sig det är i knopp eller kropp
Lycka till!