Jag blir så himla ledsen när jag ser/hör om/läser sånt här! Det är en instruktion från någon som inte har koll, hästens form är så mycket mer än bara var den har huvudet. Och att att luta sig bakåt har inget med att få mer vikt på hästens bakben, det ända man åstadkommer är mer broms i hästen.
Jag har absolut bredare och lägre händer när jag värmer upp men inte så att jag tappar min sits helt. Jämför gärna bilden (framridning, rider lätt) med den på min avatar där vi är mitt i ett pass.
Visa bifogad fil 22204
Jag har massor att jobba vidare på i min sits men balans kommer först.
Det är superviktigt att man tränar på en så korrekt sits man kan, så mycket man kan. Avvikelserna som tex ett ledande tygeltag måste ske under några steg för att sedan gå tillbaka till sin grundposition. Problemet för många är att de blir så fixerade vid hästens huvud och hals att man glömmer allt annat och har man lärt sig att rida genom att "hålla nere" huvudet måste man backa massor längre fram när man på riktigt vill bli en duktig ryttare.
Min känsla är också att man kommer ofta inte vidare med korrigeringsridning (om den inte har satt någon dumhet i system som inte beror på smärta men då krävs det en riktigt duktig ryttare) utan precis som
@tuaphua skriver kan det vara både bättre och lättare att ta det från marken.