Att sticka?

Sv: Att sticka?

Det verkar ju vara ett rätt lätt sätt att göra en sjal på, så tack så mycket för tipset :bow: :)

Prosit Det låter som en väldigt snygg kombination på sjalen tycker jag.. Och tack för att du letade upp vilket mönster du avände.. Nu har jag lite att välja mellan när jag ska ta mig an det projektet :)
 
Sv: Att sticka?

Nu vill jag sticka.
Stickade mycket för sådär 3-4 år sedan ska kolla lite på mönstren och hoppas att jag kanske kan sticka något.

det finns ingen online kurs man kan gå :o
 
Sv: Att sticka?

Jag skulle gärna lära mig sticka lite enkla saker :) Får väl ta det nån dag.. :p

Kanske en dum fråga:
Vad är det för garn ni använder när ni gör strumpor och halsdukar? Kollade lite på garn och det finns ju huuur mycket olika sorter som helst!
 
Sv: Att sticka?

Det som känns mysigt i affären :D Brukar passa på att handla garn på typ Rusta o såna butiker, de är billiga. Sen står det ofta i beskrivningarna vilken sorts garn som lämpar sig. Det brukar anges med masktäthet. I vissa mönster står det tex hur många maskor man ska få plats med på 10 cm. Där står även stickstorleken, för bästa resultat. Ett tjockt garn ger ju få maskor, ett tunnt garn flera. Så jag brukar kolla där, o jämföra med det som står på garnnystanet :)
Halsdukar stickar jag iofs på känn, men stumpor är ju lite mer noga.
 
Sv: Att sticka?

*KL*

Jag är helt såld på detta med stickning. Är nybörjare eller glad amatör eller vad man vill kalla det men får gåshud av alla underbara kreationer man kan hitta på nätet.

Kolla här t ex:
http://www.royalyarns.com/knitting-patterns/rowan-knitting-patterns.htm

Och den här MÅSTE jag vara hugga tag i en dag!
Brocade-600h.jpg
 
Sv: Att sticka?

Men med tanke på min kunskapsnivå så tror jag att vi väntar med den där tjusiga tröjan...:D

Se själva:

(Denna är dock inte så illa)
PICT0356-1.jpg


(Inte denna heller)
PICT0249.jpg


(Hrm, *host*)
PICT0106.jpg


:D Visst ser han glad ut...
PICT0047.jpg

PICT0050.jpg


Har visat några av dessa bilder förut och räknar kallt med att även denna gång bli utskrattad. :p
 
Sv: Att sticka?

Krama-dig-självtröjan är underbar. Jag förstår barnets lycka över den.:D Men dina andra alster är helt OK. Jag tror att vi är på ungefär samma nivå bortsett från att jag brukar sticka efter beskrivningar. Fegisvarianten.;) Om jag minns rätt är du modigare?
 
Sv: Att sticka?

Men gu, du är ju skit-duktig! Väldigt imponerad.
Håller på med sambons halsduk fortfarande, hahaha.. Kommer aldrig bli färdig ju, tar en evig tid, svart och tråkig och så bara fram och tillbaks.





Kl
Ja jag vet att jag egentligen bara ville ha sådant rakt fram och tillbaks, men det är tråkigt, haha! Om jag bara fick byta färg, men han vill ju tvunget ha en svart halsduk, MED fransar :cool::D
 
Sv: Att sticka?

Tack!

Men jag är rätt klantig.:p och man skall ej beskåda sömmar och sakerna innifrån.

Stickar just nu på en sjal och en dödskalletröja model storebror. Fick lillebror så vill storebror ha med.

Sedan tror jag att jag testar ett hästtäcke...
RW-MAG42-D01.jpg




Eller inte...
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Sedan tror jag att jag testar ett hästtäcke...
RW-MAG42-D01.jpg
Hm, den där är säkert väldigt varm och go att linda in sig i om man vill leka kåldolme. Och du, du kanske måste kika i en biskvi eller nåt för att knåpa ihop den om det vill sig illa.
 
Sv: Att sticka?

Kolla i biskviningen? Näää, nu eru bra jobbig.


Fast jag har faktiskt stickat efter en biskvi en gång. Det blev faktiskt ett hästtäcke. Till mamma på hennes födelsedag. Hade kämpat o slitit med den där jävla tröjan och på nåt vänster så vart det fel. Kanske garnet inte funkade eller om det är jag som stickar alldeles för löst för det blev verkligen ett hästtäcke. Går mamma upp 30 kg så kanske hon kan ha den...:o

Ska ta foto på den tröjan.

Har gett som förslag att slänga in den i 90 grader i maskinen så krymper den nog. Repa upp sticksigt mohairgarn har jag verkligen INTE tålamod till. Det garnet vill man absolut inte sticka fel med...:cool:
 
Sv: Att sticka?

Kolla i biskviningen? Näää, nu eru bra jobbig.


Fast jag har faktiskt stickat efter en biskvi en gång. Det blev faktiskt ett hästtäcke. Till mamma på hennes födelsedag. Hade kämpat o slitit med den där jävla tröjan och på nåt vänster så vart det fel. Kanske garnet inte funkade eller om det är jag som stickar alldeles för löst för det blev verkligen ett hästtäcke. Går mamma upp 30 kg så kanske hon kan ha den...:o

Ska ta foto på den tröjan.

Har gett som förslag att slänga in den i 90 grader i maskinen så krymper den nog. Repa upp sticksigt mohairgarn har jag verkligen INTE tålamod till. Det garnet vill man absolut inte sticka fel med...:cool:

Efter den historien har jag full förståelse för att du inte vill sticka efter biskvier.;) Repa upp mohairgarn är inte roligt. Jag har ett sådant projekt liggande.
 
Sv: Att sticka?

*KL*

Detta var farligaste tråden jag gått in i på länge.

I högstadiet stickade jag en del och gillade det och prövade på de flesta tekniker. Men när man slutade där och inte längre hade tillgång till gratisgarn ( :angel: ) så blev det att man även slutade sticka, la det på hyllan helt enkelt.
Jag har tagit ner stickorna ibland och börjat damma av men innan jag kommit på vad jag ska göra så har något annat kommit i min väg och stickorna har återigen hamnat på hyllan.

Men nu ska jag se lite vad jag kan få tag i för garn och så ska jag börja sticka. Ett par benvärmare vore inte helt fel och kanske ytterligare ett par handvärmare och sen en tröja till hunden men först lär jag nog pröva Maran's tips om hur man stickar en sjal, för det behöver jag en till!
 
Sv: Att sticka?

*kl*
Nej men vad roligt med fler som stickar!
Jag är en total nybörjare, har aldrig stickat i hela mitt liv förren jag började för ca 3mån sedan.
Och nu är jag beroende :angel:

Anledningen till att jag började måste jag nog säga är den att min syster i slutet av augusti öppnade en garnbutik. Började lösa av henne på luncherna (jag jobbar också i stan) så att hon skulle hinna äta och på den vägen är det.

Att se allt fint som alla stickar är mycket inspirerande och suget efter att skapa något själv ökar.

Själv har jag åstadkommit 3 saker på dessa 3 månader. 2 halsdukar och 1 armband. Just nu håller jag på med denna:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=110&d_id=28&lang=se

Detta är den första halsduk jag gjorde, i spetsmönster, kanske inte det lättaste att börja med men vem har sagt att saker ska vara enkla. Tur att jag har syster som kan reda ut de fel jag gör :o.

YO_081012_002_copy1024l.JPG


Detta blev halsduk nummer 2:
TN_081101_002l.jpg


Nu vill jag bara få boleron klar så jag kan hoppa på nästa spännade projekt.
Vem vet, kanske det blir ett hästtäcke :rofl:
 
Sv: Att sticka?

Tufft att ge sig på mönster det första man gör. Men vad fasen. Jag var likadan förra året. Stickade en väst med mönster. (Ja, det är sant, jag har använt mönster och det har blivit ganska bra. En gång iallafall.)

Välkommen till tråden och stickmanikerna, både Haya och Lotus7!:bump:
 
Sv: Att sticka?

*kl*

Det händer att jag börjar sticka efter beskrivningar, men freestylar ändå iväg efter en stund :angel: I princip allt jag stickar sker på fri hand, men har försökt skriva upp lite mönster för senare bruk om något blir extra lyckat.

Det är har blivit en hel del julklapps-stickningar nu.
 
Sv: Att sticka?

Tack tack!
Ja precis varför göra det lätt för sig? ;)

Det är verkligen lätt att bli beroende, trodde aldrig att stickning var något för mig men oj vad fel jag hade. Stickar alla lediga tillfällen jag har men märkte snabbt att mönsterstickning och matlagning inte var någon lyckad kombination :o

Här på jobbet börjar min stickning smitta av sig och det är nu flera som börjar fundera på om de kanske ska börja sticka igen. Även mina kompisar börjar bli lite intreserade, roligt!
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp