Att sticka?

Sv: Att sticka?

Nuförtiden är allt mycket enklare. Finns massor av gratismönster på nätet!!!! Titta på "Garnstudio" tex. Innan dataåldern var man tvungen att gå till en garnaffär. Ofta med lite pengar på fickan försökte jag bönfalla innehavarna om att sälja bara mönstret till mig och fick alltid ett snäsigt svar tilbaka att nej, man var tvungen att köpa garnet också (à en miljon kronor nystanet)...
 
Sv: Att sticka?

Ja, vad gjorde man innan internätets tid? :love::love:

Ska ta och googla och se vad man kan finna. Att jag inte har tänkt på det!
 
Sv: Att sticka?

Min mamma stickar till vovven min, denna bland annat



Hon påstår dom är lättstickade. Jag har dock ingen aning :p dom sitter bra på min kille iaf, mycket bättre än dom färdiga man köper
 
Sv: Att sticka?

Åh, vad söt!
Har du, eller hon, något mönster liggande? Ha rju själv en liten frusen vovva som behöver kläder i vinter :D
 
Sv: Att sticka?

Det gtar faktiskt inte så himla lång tid beroende på vad man väljer för garn, stickor och mönster såklart.. Dessutom är det ju så bra med något som inte blir klart på två dagar (som halsdukar blir) för då har man något att koncentrera sig på ett tag :) Ett tips kan gå och kika lite i närmsta garnbutik för de flesta hänger upp saker de själva gjort som inspiration samt har ofta pärmar med mönster på olika saker som man kan bläddra i.. :)

Jesus kristus :eek: Halsduk på två dagar?
Där ligger man i lä :crazy:

Jag stickar och virkar med tygremsor köpta på erikshjälpen för 15kr påsen (med kanske 10-15st tygremsnystan). Fast att göra ett täcke av det hade nog blivit lite... Svårt och knöligt. Men typ ett liggunderlag hade nog kunnat funka att göra med det :D
 
Sv: Att sticka?

Stickar nästan varje dag men att sticka täcke till hästen har jag inte ens funderat på. Det finns rundstickor med extra lång tråd som skulle kunna funka om det inte ska vara lappar.Du stickar fram o tillbaka på rundstickan i så fall
www.garnstudio.se finns flera mönster på hundtröjor även på www.stickamera.se finns gratismönster och sticktips.
Jag stickar just nu en tröja till dottern och en slips till sonen. Vantar och sockor är hyffsat enkelt och andvändbart. Stickas oftast med korta dubbelepetsiga stcikor 4 eller 5 st men det finns mönster för två vanliga stickor
 
Sv: Att sticka?

Åh, att sticka är bland det roligaste jag vet - dock är det en hobby som uppstått på senare år.

Tofflor finns i många lätta mönster, mycket lättstickat och enkelt. Går på en kväll framför TV:n att sticka ett par när man fått in tekniken. Dessutom bra julklappstips ;) Behövs bara två jumperstickor och så rekommenderar jag att du stickar med dubbla garner.

Vantar kan du sticka på strumpstickor, finns många härliga, tjocka garner att välja bland.

Mössor på rundstickor är kul, köper aldrig mössor längre :laugh: Mycket roligare att sticka själv i de färger och mönser man vill ha.

Finns väldigt enkla mönster på västar/slip overs som du stickar i två stycken och syr ihop över axlar och i sidorna. Med tjockt garn och grova stickor går det jättesnabbt! Och mysigt att ha i höst- och vinterrusk.

Kan även rekommendera dig att virka :laugh:
 
Sv: Att sticka?

Wihoo !! Tack för många trevliga förslag, ska genast sätta fart att leta garn och stickor till nya projekt, och inte minst mönster!
 
Sv: Att sticka?

Jag har stickat: benvärmare, handledsvärmare, halsdukar, trekantssjalar (jätteskönt att hänga över axlarna när man sitter vid datorn, ett par olika väskor, och leksaksmöss till katten som jag fyllt med bomull och kattmynta :D Dessutom har några i släkten fått handledsvärmare o sånt, o mammas katter har fått egna råttor. :D Stickade fuskpolo till en kompis döttrar, den minsta fodrade jag med fleecetyg så det blev ännu mjukare o gosigare :love:
 
Sv: Att sticka?

Du var ju händig du, just trekantssjal har jag också tänkt på, hade ju varit super-mysigt! Speciellt med min stela rygg och nacke, den delen behöver få lite extra värme :D
 
Sv: Att sticka?

O det är så enkelt :) Jag har suttit åtskilliga timmar o stickat framför tv´n. Gör en stor en när du ändå är igång ;) det är dessutom snyggt till en top o kjol, o ha den hängande över axlarna o snibbarna i en lös knut fram, eller bara hängande. :) Perfekta presenter oxå :angel:
 
Sv: Att sticka?

En mycket enkel variant på trekantsjal är att man tar ett ganska tunnt garn, t.ex. mohair eller 1-trådigt ullgarn, och tjocka stickor, t.ex. nr 7-9. Lägg upp 6 maskor. Sticka rätstickning. Öka en maska i varje sida varje varv. Fortsätt sticka rätstickning tills sjalen är lagom stor. Maska av. Om man vill kan man sedan piffa till kanterna genom att sticka extra kanter eller volang på någon eller alla sidor.
 
Sv: Att sticka?

Kom på en sak som jag glömde skriva förut. Använd rundstickor, 80 cm långa. Det blir måååånga maskor så småningom.
 
Sv: Att sticka?

Denna har jag stickat, i rött garn och så gjorde jag volangen i svart:
http://www.garnstudio.com/lang/se/showphotosearch.php?d_nr=86&d_id=6

Den andra stickade jag på frihand genom att göra som Maran skriver. Började med 4 maskor, storlek 4.5, ett medeltjockt garn för jag ville ha en varm sjal. Rundsticka 60 eller 80 cm. Ökade en maska på vardera sida i varje varv tills den blev så stor och rymlig som jag ville ha den, då maskade jag av. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp