Att sticka?

Sv: Att sticka?

Vad himla mycket läckra saker i tråden :eek::love:

Om ett rastlöst pucko utan värst mycket tålamod,
som vill kunna innan hon testat, ändå egentligen vill försöka lära sig. :crazy:
Vad kan man enklast ge sig på?
Utöver en halsduk?

Kana ju tillägga att när jag försökte göra en halmbock som jag sett sambon gör hur många gånger som helst så hamnade den i vedpannan halvfärdig :angel:
Den var ju så ful....
 
Sv: Att sticka?

Jag började med lovikkavantar. De är inte värst avancerade, och hyfsat snabbstickade.
Mössor är väl också en bra grej att börja med. Det du behöver kunna är att sticka runt, och att göra räta och aviga maskor.
Börjar man rota lite på internet finns det hemskt mycket bra beskrivningar, och dessutom mycket instruktioner och videor hur man bär sig åt.
 
Sv: Att sticka?

Jag började med lovikkavantar. De är inte värst avancerade, och hyfsat snabbstickade.
Mössor är väl också en bra grej att börja med. Det du behöver kunna är att sticka runt, och att göra räta och aviga maskor.
Börjar man rota lite på internet finns det hemskt mycket bra beskrivningar, och dessutom mycket instruktioner och videor hur man bär sig åt.

Jo jag vet egentligen att det finns himla bra sidor.
Satt och tittade på en med någon bra beskrivning för virkning,
var sugen på att vrika mjuka bollar år dottern till julklapp.
Verkade busenkla och tydlig beskrivning.
Ändå misslyckades jag. :crazy:

Men jag ska försöka ge stickningen ett nytt försök,
vill så himla gärna!
 
Sv: Att sticka?

Det första jag stickade var fuskpolo. Busenkelt!!! Stickade den första i två delar o sydde ihop. Den andra stickade jag på rundsticka o sen delade upp på två rundstickor när det var dags att göra fram o baksidan där den är delad. :)
 
Sv: Att sticka?

Det första jag stickade var fuskpolo. Busenkelt!!! Stickade den första i två delar o sydde ihop. Den andra stickade jag på rundsticka o sen delade upp på två rundstickor när det var dags att göra fram o baksidan där den är delad. :)

Men du!!! :bow::D
Det var ju kanske mer lagom.
Så enkelt som möjligt typ :banana:
Hur gjorde du första fuskpolon?
Några enkla tips?

Jag drömmer ju om raggsockar till barnen och mig
och mössor och tröjjor och och och har alldeles för mycket jag vill. :crazy:


Just nu nålbinder dock sambon ett par strumpor åt mig,
då slipper jag misslyckas :angel:
 
Sv: Att sticka?

Jag har för mig att jag stickade 60-80 maskor, beroende på hur stor man vill ha den. Stickade resårstickning hela halsen, ca 20 cm, 3 räta, 3 aviga. Sen när det blev dags för "flärparna" så stickade jag slätstickning bara. Maskade av efter ca 20 cm o gjorde en till likadan. Sen sydde jag ihop halsen kant i kant bara, och fäste där flärparna började. Superenkelt :)
 
Sv: Att sticka?

Sen finns ju handledsvärmare. I den enklaste varianten stickar man ett rätstickat stycke som passar runt handleden och syr ihop det. Eller så stickar man runt runt till lagom längd. Vill man kan man trä på pärlor på garnet innan man börjar.
Sen vill jag tipsa dig om att sticka i ull och tova det du stickat! Eventuella småmissar och snedheter försvinner! Det man får tänka på är bara att det krymper rejält.
 
Sv: Att sticka?

Det första jag stickade var fuskpolo. Busenkelt!!! Stickade den första i två delar o sydde ihop. Den andra stickade jag på rundsticka o sen delade upp på två rundstickor när det var dags att göra fram o baksidan där den är delad. :)
Smart!! Det ska jag nog göra en till Liten, som matchar hans nya raggsockor!!
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Vad himla mycket läckra saker i tråden :eek::love:

Om ett rastlöst pucko utan värst mycket tålamod,
som vill kunna innan hon testat, ändå egentligen vill försöka lära sig. :crazy:
Vad kan man enklast ge sig på?
Utöver en halsduk?

Kana ju tillägga att när jag försökte göra en halmbock som jag sett sambon gör hur många gånger som helst så hamnade den i vedpannan halvfärdig :angel:
Den var ju så ful....
Lovikkavantar började jag oxå med. "tjockt" garn och "grova" stickor så det går fort! Det var vikigast när jag började, att jag snabbt kunde se att det händer någonting. Nu har jag stickat vantar och halsdukar och sjalar och tom ett par raggsockor till liten!
 
Sv: Att sticka?

Kan ju hittils konstaterar att jag är smått obildbar och otålig så det är pinsamt :crazy:
Nån som kan ta på sig att spännan fast mig på en stol så jag sitter där jag sitter tills jag lärt mig :angel:
 
Sv: Att sticka?

-kl-
Hej!
Tråden har inspirerat mig till att börja sticka, och det ganska mycket.
Kunde aviga, räta och lite resårer, öka och minska sedan tidigare - i min familj stickar alla fruntimmer, så första gånger jag håller i ett par stickor är jag 3 år.
När jag var 3½ träffade jag shettisen Putte - och allt annat var irrelevant i ungefär 25 år...

Men när jag såg tråden ryckte det i nerven och jag rotade fram lite nystan, några stickor och började sticka provlappar. Och tekniken var det fan inget fel på! Så när de sålde billigt akrylgarn på Konsum beslöt jag mig för att låna lite fler stickor av min mor och sätta igång att sticka plagg på prov!

Hittills har jag stickat varsin mössa åt Roomie och mig, och stickade även 3kants-sjalen som många i tråden gett sig på, men jag ville göra min halvrund och med effektränder... gick "vilse" och lessnade precis innan mållinjen och började repa upp. -suck-
Men lärpengar! Sjalen ska sickas om, och jag har skaffat mer i samma färg + glittergarn att göra effekter/fransar/blingtothebling på mössa, puls- och benvärmare.
Efter en större viktnedgång (av godo!) är kroppen lite lustig och jag behöver ha lite mysplagg att ha inomhus.

Bara jag får morgondagens dagsljus in ska jag prova att fota litet.:)

Tack för inspirationen!
Ni är lika skickliga som kreativa och envisa härinne.
 
Sv: Att sticka?

Vad kul! Ser fram emot bilder!

Jag väntar otåligt på att två par ullvantar som jag tovade i tvättmaskinen igår ska torka. Ena paret ska jag brodera på. De vantarna är svartgrårandiga med mudd och tumme i gulgrönt. Broderiet blir nåt slags blomtjafs i gult och grönt tror jag.
Det andra paret är färgglada nog som det är. De är stickade i diverse restgarn så de är randiga i grått på längden och sen är det tio varv i taget av rött, grönt, gult, grått, med mera.
Imorgon sätter jag mig på bussen och far till Göteborg. drygt 9 timmar:eek: så jag har varit och köpt mer ullgarn i olika gröna och lila toner för att sticka nåt slags vantar av. Har inte riktigt bestämt mig för hur de ska se ut.
 
Sv: Att sticka?

*kl* oh vilken inspirerande tråd :)
stickade en del förr men nu var det länge sen.
Denna tråd fick mig dock att rota fram ett gammalt projekt, en tröja jag stickade för 5-6 år sen men aldrig sydde ihop, knäppt nog:

aran.jpg


ska fixa den nu...den är stickad i ett tjockt yllegarn, så den blir ju perfekt att ha på sig i det här kalla vädret :D
 
Sv: Att sticka?

Oh, tack :D jag som blev så imponerad av dina grejor...de där grönblå
vantarna tex var jättefina :love: och alla de andra vantarna också.
Nu ska jag bara köpa garn så ska det bli vantar här med!
 
Sv: Att sticka?

Vantar är bra:)
Här kommer ännu fler
30253884.jpg

30253879.jpg

30253880.jpg


Ska försöka skriva ut hur jag gjorde om någon vill pröva. Vantarna blir stor damstorlek/liten herr. Stickor 2,5 mm. Jag använder rundsticka med 80 cm kabel men det går precis lika bra med strumpstickor. Använd två- eller tretrådigt ullgarn.(ej superwash eftersom vantarna ska tovas). Jag har använt Klippan Tuna.

Lägg upp 60 maskor med grönt. Sticka varannan maska grön och varannan gul så det blir randigt. Efter 30 varv, byt ut gult mot svart. Sticka två varv så. Byt ut grönt mot mörkgrått. Sticka 25 varv.

Sticka de två första maskorna på varv 26 vanligt. De följande 12 maskorna stickar du med en tråd i någon annan färg. Här ska tummen vara sedan. Återgå till svart och grått och sticka 28 varv.

Minska på ett sätt du gillar. Jag minskar 4 maskor per varv i början och slutet av stickorna (med strumpstickor blir det i början av sticka 1, slutet av sticka 2, början av sticka 3, slutet av sticka 4. Föredrar du att minska i början av varje sticka så gör det. Minskningen kommer inte synas jättetydligt när vantarna väl är tovade.

Peta bort tråden du stickade de 12 tum-maskorna med. plocka upp maskorna hänger i luften, plus två stycken på vardera sidan så att tummen får 28 maskor. Sticka dessa i grönt och gult, ca 20 varv innan du minskar 4 maskor per varv.

Tänk på att vanten ska vara ganska stor. Om minskningarna börjar där fingrarna slutar blir det lagom sedan. Samma med tummen, sticka rakt upp tills du är ovanför tummen.

Fäst trådar, och fålla vanten genom att sy fast uppläggningskanten mot färgbyteskanten där du bytte till grått och svart.

Nu kommer det intressanta!
Kör igång tvättmaskinen. Du behöver inte ha något tvättmedel. 60 grader blir lagom. Stoppa in vantarna tillsammans med något annat plagg. Var 5:e minut stannar du maskinen och kollar vantarna så de inte krymper för mycket. När de är lagom stora tar du ut dem och sköljer dem och torkar dem.

När vantarna är torra är det dags för eventuella broderier. Jag använde samma gula och gröna garn som till mudden och tummen och sydde krumelurer med kedjestygn.

Dessa är gjorda efter samma recept fast med flera färger och inget broderi.
30253881.jpg

30253882.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp