Att stanna med sin hund tills hjärtat slutar slå

Går det ge godis med lite lugnande i innan?
Tänkte bara så dämpar det kanske lagom så det inte blir en stress
Ingen aning. Det går bra att vaccinera om inte jag håller i henne utan låter personalen (eller husse nu när han finns med i bilden) hålla i henne så det är väl min förhoppning. Eller att jag helt enkelt inte är med när dom ger lugnande först. Annar lär dom få sätta henne i tvångsbur och det vill jag verkligen inte uppleva.

Det låter som att jag har en hemsk katt, det har jag inte. Hon är bara extremt känslig för min sinnesstämning. När jag köpte henne var jag i ett väldigt dåligt förhållande så hon har tyvärr fått bevittna en del. Jag lämnade först när han hotade att ge sig på katten...

Jag är med hela tiden. Hur morbid jag än kan låta så tänker jag alltid när jag sitter med 8 veckorsvalpen i knät att nu har vi ett kontrakt, jag kommer vara med dig genom hela livet in i det sista. Dömer dock aldrig andras val, man gör det som känns rätt och andras sorg är inget att lägga sig i och moralisera över.

Jag tänker att man får göra hur man vill.
Jag stannar, men går i tusen bitar. Jag förstår att alla inte klarar det.

Har alltid varit med! Både hund och katt fanns ju för mig när jag behövde dem så kände att jag ska finnas där för dem med. Var dock inte säkert jag kunde vara med vid kattens avlivning då han låg inne på ett djursjukhus ca 1 timmes bilfärd från mig men hon såg till att jag kunde komma dit innan hon avlivade honom. Skulle han lidit katastrofalt skulle jag låtit henne avlivat honom tidigare om jag inte skulle hunnit.

14639757_1107544462692907_8725252213924496228_n.jpg

Jag får lite ont i magen varje gång jag ser den här bilden. Tanken på att en hund ligger där och det sista den ser är att matte/husse lämnar den ensam, jag blir helt gråtfärdig.

Jag tycker man har en skyldighet att stanna kvar. Att bita ihop såpass att man kan sitta med sin vän till sista andetaget. Jag var helt knäckt, tårarna rann, men jag stannade så han fick somna in med huvudet i mitt knä. Jag hade nog inte förlåtit mig själv om jag vänt honom ryggen där och då.

Hur tänker ni och hur har ni gjort?

Jag klarade inte av det, därför åkte jag inte ens med till veterinären. Sambon stannade hela tiden och fick först när hjärtat slutat slå. Han grät när han kom hem ❤️

@YlvaG: Prata med veterinären om du kan få ut lugnande tabletter att ge själv hemma. Vi fick det inför avlivningen av två av våra tidigare katter som hatade att åka bil. De blev väldigt lulliga och brydde sig inte alls i bilåkningen.

Jag bryter ihop bara av att läsa den här tråden :cry:

För mig är det självklart att vara med. Har hittills bara varit med om att tre av mina (familjens) djur tagits bort. När jag var liten fick katten somna in, då var jag inte med utan var och tränade friidrott med min kusin istället. Jag tror det var det enda rätta för mig DÅ, när jag var så liten, även om jag minns att jag grät en bra stund innan för att jag visste att det var sista gången jag fick träffa min lekkamrat.

I tonåren var jag med när familjens två hundar somnade in (vid olika tillfällen). Den första var jobbigast, han var min bästa vän och alldeles för ung för att dö. Jag var lugn tills han var borta, sedan grät jag resten av dagen och ett par dagar till.
Andra hunden var gammal, och levde egentligen på övertid. Där var det inte alls lika tungt, även om det var alldeles fruktansvärt att pussa honom för sista gången och lämna rummet så kändes det mer okej. Han var ju så gammal, och vi hade fått ovanligt många år tillsammans, och han började få för svåra åldersrelaterade problem, så det enda rätta var ju att han fick somna.

Men nuvarande hundarna... Jag får otrolig ångest bara av att veta att den äldsta kanske har levt halva sitt liv snart (om han får leva normallängden för den rasen) :cry: Han är mitt stöd när jag mår dåligt, så jag vet inte hur jag ska klara av att vara med honom när han tar sitt sista andetag. Att inte vara med finns inte på kartan, men jag vill inte att han ska behöva "ta hand om mig" när det är hans sista stund på jorden :heart
Den yngre är så extremt livfull, så jag kan inte föreställa mig att han någonsin kommer dö, men jag vet ju att han ändå kommer göra det någon gång. Att se honom helt stilla (han är knappt stilla när han sover ens) och veta att han aldrig mer kommer röra sig kommer nog vara bland det värsta jag kommer vara med om :heart

Usch, jag älskar dem så obeskrivligt mycket och det gör så ont att jag knappt står ut bara av att tänka på och skriva om sånt här :cry:

Jag kommer vara med när dom får lugnande sprutan, men den sista sprutan skippar jag. Då får dom somna i min famn. Min senaste katt jag tog bort, togs bort när hon var sövd. Det var helt klart det bästa för henne. Att väckas och vänta på att jag skulle åka dit fanns inte på kartan.

@Miljon: När det gäller barn ska man vara försiktig och absolut inte pressa dem att vara med. Det var garanterat helt rätt att du inte var med med katten.

Jag har varit med när vi tog bort katterna jag växte upp med, första gången kanske jag var 9-10 år. För mig var det helt rätt men då har jag vuxit upp på landet med en pappa som var slaktare, dvs att ta bort/slakta djur var inte så väldigt laddat för mig som det nog kan vara för många. Givetvis var jag vansinnigt ledsen ändå.

14639757_1107544462692907_8725252213924496228_n.jpg

Jag får lite ont i magen varje gång jag ser den här bilden. Tanken på att en hund ligger där och det sista den ser är att matte/husse lämnar den ensam, jag blir helt gråtfärdig.

Jag tycker man har en skyldighet att stanna kvar. Att bita ihop såpass att man kan sitta med sin vän till sista andetaget. Jag var helt knäckt, tårarna rann, men jag stannade så han fick somna in med huvudet i mitt knä. Jag hade nog inte förlåtit mig själv om jag vänt honom ryggen där och då.

Hur tänker ni och hur har ni gjort?

Jag tycker den bilden har ett fult budskap. Jag ser ingen anledning att skuldbelägga de som inte klarar av det. Och hunden sederas innan avlivning. Så nej den kommer inte sitta och titta efter dig.

Jag set ingen anledning ha en uppsliten, förstörd ägare i rummet. Och ingen anledning skuldbelägga.

Jag är alltid med mina, oavsett djurslag. Och jag åker med pappas. Eftersom han själv inte klarar av att vara med. Den hund han åkte själv med så han lämnade in hos vet men han satt kvar i väntrummet, men hunden mådde garanterat bättre av att sederas och lämnas med vet än att pappa skulle bryta ihop ovanpå allt annat.

Det handlar inte om hur man ser djuret. Enda gången jag sett pappa gråta är när djuren är dåliga. Han har gravar med graverade gravstenar åt sina hundar. Han sörjer nästan osunt hårt när de dör. Men han klarar inte att vara med när de dör (eller se den döda kroppen). Han är inte sämre djurägare för det - och ingen annan som inte orkar vara med heller!

Jag tycker den bilden har ett fult budskap. Jag ser ingen anledning att skuldbelägga de som inte klarar av det. Och hunden sederas innan avlivning. Så nej den kommer inte sitta och titta efter dig.

Jag set ingen anledning ha en uppsliten, förstörd ägare i rummet. Och ingen anledning skuldbelägga.

Jag är alltid med mina, oavsett djurslag. Och jag åker med pappas. Eftersom han själv inte klarar av att vara med. Den hund han åkte själv med så han lämnade in hos vet men han satt kvar i väntrummet, men hunden mådde garanterat bättre av att sederas och lämnas med vet än att pappa skulle bryta ihop ovanpå allt annat.

Det handlar inte om hur man ser djuret. Enda gången jag sett pappa gråta är när djuren är dåliga. Han har gravar med graverade gravstenar åt sina hundar. Han sörjer nästan osunt hårt när de dör. Men han klarar inte att vara med när de dör (eller se den döda kroppen). Han är inte sämre djurägare för det - och ingen annan som inte orkar vara med heller!
Precis mina tankar. Jag hoppas att TS inte har sett denna bild på en veterinärklinik.

Måste bara tillägga i tråden: min högt älskade rottweiler fick vandra vidare för lite mer än ett år sedan. Det blev halvakut och jag var verkligen tagen på ett djupt plan. Skakad i mina grundvalar, om man så vill. Jag fungerade, jobbade och grät inte många tårar, men kände som livet ryckt mattan under mina fötter. Utan dramatik. Jag visste jag skulle överleva och att det var övergående, men av många livsskäl en djup separation, möjligen livslång.

Jag saknar honom inte till vardags, tänker på honom dagligen. Men så kom jag tillbaka i en miljö där han var med mycket, men som jag inte återsett förrän nu (efter hans död alltså). Det var som att slå mig i huvudet med en sandsäck. Helt överrumplad. Jag är ingen blödig person och mina kollegor beskriver mig som "inte sentimental". Men det har varit tuffa timmar. Jag har med flit trampat runt på området under dessa dagar, i terapisyfte. Men fy för ända in i helvetes djävla skit vilken smärta det är. Att skära av ett finger verkar som en lättnad i jämförelse. Jag vet att det går över, jag vet att det är hjärnan. Men jag blev verkligen tagen på sängen.

Så är det att sakna ett djur. Att älska ett djur.

Jag har aldrig varit med min hästar när de tagits bort
Den första togs bort hemma så då kom en grannbonde som var hästvan hem och höll honom.
De andra utom 2 har slaktas på slakteri,ett litet gårdslakteri, vi har varit med alla in och sagt Hejdå men lämnat innan skottet.
Sen har pappa gått in och kollat när allt var över
Den sista var det dock stallägaren som hjälpte mig med. hon togs utanför slakteriet.
De två som inte slaktats var en som dog på travbanan, jag var ensam där då, och en som avlivades på klinik,men var lämnad där för ytterligare diagnoser.
Hunden som togs bort i september var min första egna hund. Visste redan långt innan hur jag skulle må men när jag väl fattat beslutet så kändes det rätt även om tufft.
Att vara med var självklart just i det läget.
Men jag skulle aldrig skuldbelägga folk som inte kan.
Jag kan mycket väl förstå den känslan med.

Jag har aldrig varit med när det gäller hund eller katt.
När familjens första hund togs bort var jag barnet. Ingen av oss barn följde med, och det var nog lika bra. Att ha tre hysteriskt gråtande ungar kring sig hade förmodligen varit väldigt stressande.

När jag blev äldre och flyttade hemifrån, fick min egna tik vara kvar. Både jag och syster hade fått varsin valp av mormor (kennel), så vi ville inte ta isär dem. De fick stanna i familjehemmet. Däremot övertog jag en äldre hane från min morbror, också från mormors kennel. Han avlivades medan jag var i Norge. Mamma, som han bodde hos då, var med hela tiden.

När så dagen kom och det var tikens tur, kunde jag helt enkelt inte. Mamma har förmågan att hålla sig lugn under tiden och gråta efteråt, men den förmågan ärvde jag inte. Jag gråter hysteriskt och hulkar som en idiot av bara tanken. Ibland ångrar jag mig att jag inte följde med, med tankar som att jag "svek" henne. Men hon var i mammas famn hela tiden, en famn hon har känt i hela sitt liv precis som hanen, så jag vet att hon var trygg. Jag vet att det bara är mina egna tankar jag tampas med.

*paus för böl*
:cry: :cry: :cry:

Jag kommer förmodligen inte att vara med när det är boxerns tur, och den dagen kommer tyvärr snart eftersom hon har aggressiv cancer. Har svårt att se att mitt ex, som jag placerade henne hos när jag flyttade till Norge, skulle vilja att jag är med. Inte för att vi är osams eller så, men jag tror inte att jag är den som han vill dela den stunden med. Och det är okej. De har ett så himla fint och starkt band, som jag inte längre kan mäta mig med. Det känns bra ändå.

Jag tog till slut över även systers tik, som närmar sig 13 år. Pigg och glad, lite blind och lite döv men mår bra ändå. När den dagen kommer är det min sambo som kommer bryta ihop. Märkligt det där, hur mina sambos fäster sig så dant vid mina hundar :cautious: :p. Där är det jag som kommer behöva vara den starka. Lika bra att förbereda sig, för så lär det nog bli med alla kommande hundar.

Angående ex så ringde jag mitt ex i bilen på vägen hem när jag akut fick ta bort en katt vi skaffade ihop. Kommer höra av mig till de två exen när Det är Ainis tur också. Första exet lär höra av sig när det är dags för Tiger, som blev kvar där. Jag känner inget behov av att vara med, vi har ingen speciell relation, men skulle uppskatta att få veta iaf. Oavsett vad jag har för relation idag till mina ex så är det djur vi skaffat ihop, eller iaf delat våra liv med och de förtjänar att veta.

Jag var med när min gammelman (häst) togs bort. Han fick somna in i boxen pga han ej kom upp.
Gammeltanten togs bort på Ultuna med spruta. Då var jag inte med utan lämnade henne i en box där.
Med mina katter, hundar och andra djur har jag inte varit med än.
Lady hunden och Selma katt är 10 år gamla båda två. Simba katt är 3

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 902
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 246
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka