Att stanna med sin hund tills hjärtat slutar slå

Angående ex så ringde jag mitt ex i bilen på vägen hem när jag akut fick ta bort en katt vi skaffade ihop. Kommer höra av mig till de två exen när Det är Ainis tur också. Första exet lär höra av sig när det är dags för Tiger, som blev kvar där. Jag känner inget behov av att vara med, vi har ingen speciell relation, men skulle uppskatta att få veta iaf. Oavsett vad jag har för relation idag till mina ex så är det djur vi skaffat ihop, eller iaf delat våra liv med och de förtjänar att veta.
Jag skickade meddelande till mitt ex också. Vi skaffade hunden tillsammans, men vid separationen flyttade exet till annan stad så han träffade inte hunden de senaste 8 åren. Jag ville mest att han skulle få veta. Exet var ju husse till honom i 4 år ändå.

Trycker det är tråkigt med moralisering, mest för mitt dåliga samvete. Har varit med när ett par olika djur har avlivats, tycker det är självklart man sitter med dem tills de är borta.

Men det är en helt annan sak när hästar avlivas.
Har varit med vid nödslakt och trotjänaravlivning. Har varit fruktansvärt båda gångerna. Sista gången för att jag ville och tyckte man borde. Samt för hästens skull då han inte litade på främlingar.
Den som avlivades samtidigt lämnades över till den som gjorde det. Vilket jag tror inte gjorde så mycket till eller från för just honom.
Men om jag kan undvika att vara med i framtiden, så kommer jag göra det.

När Bonnie opererades för 1,5 månad sen så fick jag lämna in henne på morgonen och sen skulle hon opereras framåt lunch. Dvs jag lämnade in henne vaken. Samma sak?

När Bonnie opererades för 1,5 månad sen så fick jag lämna in henne på morgonen och sen skulle hon opereras framåt lunch. Dvs jag lämnade in henne vaken. Samma sak?

För djuret är det ju exakt samma sak ja. Du lämnar djuret och går, de vet ju inte om de ska få en tandsanering, opereras eller avlivas. Och kommer inte fatta vilket heller, de får en spruta och det blir "svart" i samtliga fall. Enda skillnaden är om det börjar bli ljust och dimmig igen sen, och de har kanske ont och vet inte varför och är på ett främmande ställe. Sen kommer husse och/eller matte och hämtar hem en...

Ställer man det i det ljuset så är det ju värre att lämna in för op/tandsanering/kastrering/etc än för avlivning...

Kommer så väl ihåg den dagen när min ömma moder avlivade ett kärt husdjur hemma i köket. Jag var i yngre tonåren och mitt i all misär så var det ändå så fint på något sätt att jag hulkade fram: "När jag blir stor ska jag bli veterinär, så att jag också kan avliva mina djur hemma :cry:!"

Jag blev veterinär :).

För djuret är det ju exakt samma sak ja. Du lämnar djuret och går, de vet ju inte om de ska få en tandsanering, opereras eller avlivas. Och kommer inte fatta vilket heller, de får en spruta och det blir "svart" i samtliga fall. Enda skillnaden är om det börjar bli ljust och dimmig igen sen, och de har kanske ont och vet inte varför och är på ett främmande ställe. Sen kommer husse och/eller matte och hämtar hem en...

Ställer man det i det ljuset så är det ju värre att lämna in för op/tandsanering/kastrering/etc än för avlivning...
Ja, precis.

Jag har fått vara med när mina fått lugnande inför operation. Men har aldrig varit på stor klinik och då har det ju mer varit att man fått en tid att komma när de ska operera. Jag har alltså inte bett om det extra, deras rutiner har varit såna.

Vissa kliniker har så ja, men jag lämnar inte in en hund som kanske ska vänta i flera timmar på sin operation. Jag är alltid med när hunden sederas och jag har aldrig haft problem att få en mer exakt tid för det :)

Vissa kliniker har så ja, men jag lämnar inte in en hund som kanske ska vänta i flera timmar på sin operation. Jag är alltid med när hunden sederas och jag har aldrig haft problem att få en mer exakt tid för det :)

Då har du inte opererat på klinik med jour?

Sen så lämna hunden på djursjukhuset för de måste behålla den blir ju samma sak

Då har du inte opererat på klinik med jour?

Sen så lämna hunden på djursjukhuset för de måste behålla den blir ju samma sak
Jodå, det har jag - flera gånger :) Men dom har varit förstående, så det har inte varit några problem :) Dom hundar det gällt har varit hundar som inte alls varit trygga i sjukhusmiljö pga diverse mindre trevliga ingrepp och riskerat att må ännu sämre om dom blivit kvarlämnade vakna och det har veterinärerna förstått.

Jodå, det har jag - flera gånger :) Men dom har varit förstående, så det har inte varit några problem :) Dom hundar det gällt har varit hundar som inte alls varit trygga i sjukhusmiljö pga diverse mindre trevliga ingrepp och riskerat att må ännu sämre om dom blivit kvarlämnade vakna och det har veterinärerna förstått.
Har du sovit kvar med djuret också då? Vid övernattning menar jag.
Och när djuret väcks förstås. Då måste du ju vara med.

Har du sovit kvar med djuret också då? Vid övernattning menar jag.
Övernattning har inte behövts.
Men nu gällde sedering före operationer/ingrepp och där har jag alltid fått vara med - sen har vissa djur fått vakna utan mig på plats, medans andra har dom bett mig vara med när den vaknar för att hålla hunden lugn.

Övernattning har inte behövts.
Men nu gällde sedering före operationer/ingrepp och där har jag alltid fått vara med - sen har vissa djur fått vakna utan mig på plats, medans andra har dom bett mig vara med när den vaknar för att hålla hunden lugn.

Eftersom det är så självklart att vara med vid sedering så tog jag förgivet att du var med vid allt när djuret utsätts förr stress.

Som vi andra då. Får man inte vara med så är man inte med.
Fast oftast så får man om det finns behov och man ber om det. Enda gången jag absolut inte skulle få vara med vid uppvaknandet så ringde dom efter mig och bad mig komma in - hunden var alldeles för orolig. Vilket jag hade påpekar före att hon troligtvis skulle bli (rätt många år sedan på ett okänd djursjukhus) med en hund som var trygg i alla situationer utom när det gällde att bli bortlämnad. Hon blev lugn direkt jag kom in.
Bästa scenariot är ju om en djur är helt säker oavsett plats den blir lämnad på, men det är inte alltid den är det tyvärr och kan man då avhjälpa så är det bra. Det brukar gå att ordna så man inte är i vägen :)

Ah ja då är det lite annat. Framgick inte det var sådana hundar av ditt inlägg utan lät mer som du alltid ville det för saken skull

Ah ja då är det lite annat. Framgick inte det var sådana hundar av ditt inlägg utan lät mer som du alltid ville det för saken skull
Jag vill gärna för sakens skull med om det finns möjlighet - men absolut, visste jag att det var en stensäker hund i den typen av miljö så skulle jag väl inte bry mig lika mycket :)

Från synvinkeln av att vara den som ofta avlivar människors djur så måste jag säga att jag har full respekt av de som väljer att gå, vare sig det är innan sederande sprutan eller om det är när hunden redan är sederad. Jag frågar alltid efter jag förklarat hur det hela går till om de känner att vill vara med djuret hela vägen och säger samtidigt att de självklart gärna får stanna kvar, även efteråt. Säger också alltid att det är helt okej att när som helst gå ut om det blir för jobbigt. När man har de som säger att de nog inte vill vara med på sista sprutan så frågar jag när vi kommer till det momentet om de känner att de vill gå eller stanna kvar. Många väljer faktiskt att stanna kvar ändå då de känner att det inte var så dramatiskt.

Sen tycker jag det är trevligt om djurägaren stannar i alla fall tills djuret är sederad. Sederar de djupt och de märker inte om djurägaren sedan avviker. Men känner de att de ej kan vara med öht så ser vi såklart till att djuret är lugnt och mår bra hela vägen. Ser nog nästan hellre ibland att djurägare går eller i alla fall går ut från rummet en sekund om de är helt hysteriska (vi pratar här inte om att de bara gråter ordentligt) då man märker att djuren blir stressade.

Kan tillägga att när det blir dags för min lilla gubbe att somna så kommer jag vara med tills han är rejält sederad, kollega får lägga kanyl och om det ej går (plutte hund som har svåra kärl) så söver vi han och så kommer jag gå ut när någon hjärtsticker. Vill inte se min lilla bebis hjärtstickas och känner inget behov av att se honom efteråt heller. De får sätta honom i en låda så begraver vi den på gården.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 902
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 246
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka