Jag har en bonusdotter och där har både pappan (min sambo) och mamman (tror jag iaf) varit väldigt hårda med det här att säga förlåt, ofta i kombination med "... så är allt bra sen". Jag tänker att det är verkligen inte alls säkert att allt är bra sen för den som blev utsatt för något och många av förlåten genom åren har varit mer framtvingade än ärliga. Men i takt med att hon har blivit äldre (hon är snart 6) så har det ändå landat in väldigt bra och nu har hon en fantastisk förmåga att se sin egen del i saker som sker och kan säga förlåt på ett bra och äkta sätt.
Det positiva med hur föräldrarna har gjort tror jag är just det att hon vågar gå fram till personen i fråga och säga förlåt. Jag tänker att de som inte har fått öva på att säga förlåt kanske kan ha svårt för det. Jag tror dock kanske att vissa situationer bakåt i tiden har varit onödigt jobbiga för flickan att hantera då hon inte riktigt förstått innebörden av det de vuxna önskat av henne. Hon kanske hade varit lika bra på att säga förlåt nu även utan att ha blivit "tvingad" till det tidigare...
Det positiva med hur föräldrarna har gjort tror jag är just det att hon vågar gå fram till personen i fråga och säga förlåt. Jag tänker att de som inte har fått öva på att säga förlåt kanske kan ha svårt för det. Jag tror dock kanske att vissa situationer bakåt i tiden har varit onödigt jobbiga för flickan att hantera då hon inte riktigt förstått innebörden av det de vuxna önskat av henne. Hon kanske hade varit lika bra på att säga förlåt nu även utan att ha blivit "tvingad" till det tidigare...