Att planera barn

Sv: Att planera barn

Skillnaden är väl snarast att myndigheterna inte har registrerat vem som är just sambo med dig. Som i vårt fall: om de nu skulle skriva in en farsa utifrån adressen (för vi finns ju på samma adress) så finns det ju sisådär en 6-10 karlar att välja på, eftersom vi bor i lägenhet och alla som bor i trappen har samma adress.

Det är ju också så att man kan bo på samma adress med någon av motsatt kön utan att vara ett par. Man kanske bara är kompisar, hyr ut ett rum eller bor i kollektiv. Då är det också omöjligt för myndigheterna att gissa vem som är pappa. (Pappan kanske inte ens bor på adressen!).

Så; jag förstår helt och fullt varför de vill ha påskrivet. Om de bara skulle gå på mammans ord så kunde hon ju dessutom uppge någon som INTE var far om hon ville det av någon orsak. Därför är det bra att både pappan och mamman ska skriva på.

Barn inom äktenskapet tas för givet att de är föräldrarnas. Även om det förstås skulle kunna vara en annan pappa till barnet trots det.

Jo, det har du såklart helt rätt i!
Men både jag och sambon måste intyga att vi (eller iaf jag) inte varit tillsammans med någon annan under de två månaderna som var bebisens konceptionstid.

Jo, det har du såklart helt rätt i!
Men både jag och sambon måste intyga att vi (eller iaf jag) inte varit tillsammans med någon annan under de två månaderna som var bebisens konceptionstid.

Ja, det fick vi också göra.
Men det är ju just för att det litegrann är som en utredning av just faderskapsfrågan; så att inte naiva/blåögda pappor skriver på ett papper utan att vara säkra. (Så naiva och blåögda är det väl dock få som är hoppas jag).

Nu har jag precis läst lite i tråden 'Jag trivs inte med att vara mamma' , och undrar om jag verkligen ska ta steget och försöka få barn.....?

Jag har ju som sagt varit anti barn så länge jag kan minnas.
Jag vill inte sluta leva 'mitt liv' pga ett barn.
Jag vill absolut inte sälja mina hästar pga av ett barn.

Jag förstår att man får offra lite, men inte måste jag väl ge upp allt för ett barn?

Usch.. nu blir jag så himla förvirrad....... någon som känner igen sig? eller ni var helt 100 hela tiden på att det var barn ni ville ha?
:confused:

Jag oroade mig för PRECIS samma sak. Jag är ju lite av en egoist och har massa saker jag vill göra hellre än att vara hemma :o. Men, jag har insett att ALLA är periodvis lessa på att vara föräldrar, typ bara vara tjänare åt sina barn. Det är jag också. Oftast går det över så fort man får ett leende :). Man KAN göra de flesta saker man gjorde innan om man har en engagerad pappa och mycket vilja. Bebisar kan följa med, pappa och bebis kan följa med till stallet och promenera lite medan jag rider till exempel. Men under vissa perioder kanske man MÅSTE offra sig lite, som när jag fick fruktansvärd foglossning under graviditeten - rida var inte att tänka på, jag blev sjukskriven och satt hemma. Fy tusan vad HEMSKT det var !! Kunde inte ens gå ner i hagen till min häst :( . Men man överlever, man vet ju att det bara är under en begränsad tid. Och vissa perioder är barnen jobbigare än under andra, när man tycker att de är det bästa som finns!

Jag tycker inte skräcken att inte hinna rida skall stoppa er för en bebis om ni vill i övrigt - bara ni VILL båda sakerna så funkar det! Sedan finns det många som när bebisen väl kommit under en period helt enkelt valt bort hästar eller så, ÄVEN fast man aldrig trodde man skulle kunna. Och häst kan man ju ha hela livet, om man nu rider lite mindre under ett par år - so what? Så försöker jag tänka iallafall, hästen FINNS ju där, även om det blir mer sällan nu.

Jag tycker inte skräcken att inte hinna rida skall stoppa er för en bebis om ni vill i övrigt - bara ni VILL båda sakerna så funkar det! Sedan finns det många som när bebisen väl kommit under en period helt enkelt valt bort hästar eller så, ÄVEN fast man aldrig trodde man skulle kunna. Och häst kan man ju ha hela livet, om man nu rider lite mindre under ett par år - so what? Så försöker jag tänka iallafall, hästen FINNS ju där, även om det blir mer sällan nu.

Och det är ju just det jag inte vill råka ut för!
Hur gärna jag än vill fortsätta med hästarna nu, så vill jag inte bli en av dom som väljer bort hästarna när jag väl krystat ut knodden!! Och det verkar vara så himla vanligt att folk gör så, väljer bort hästarna!?
Vi har ju precis köpt gård och gör så fint till hästarna, vore ju hål i huvudet att sälja dom pga av en liten knodd........?
Vad ska vi då med en gård till om de försvinner?
Det är kanske lite lättare att hålla kvar hästarna när man har dom hemma på gården? Det är inte ridningen som är det viktigaste, utan 'förhållandet' jag har till mina djur, dom är mitt allt, mina barn..

Hur gärna jag än vill fortsätta med hästarna nu, så vill jag inte bli en av dom som väljer bort hästarna när jag väl krystat ut knodden!! .

Men du; om du nu skulle välja bort hästar i ditt liv för att du själv ändrar dig och väljer det; vad spelar det då för roll? :confused: Så länge du inte väljer det för att du känner ett tvång eller att du måste, utan att du gör det för att du vill själv.

Då är det ju bara så att du ändrat dig som person. Och det är faktiskt inget "fel" på dig för det! ;)

Jag sålde min häst förra året när jag var gravid. MEN, försäljningen var planerad oavsett detta. Om jag inte ännu hade blivit gravid så hade jag köpt ny häst och behållt den trots att vi fick barn. Nu lät jag istället bli att köpa ny och det är mycket enklare för mig att vara utan det åtagandet just nu.

Men; det är inga problem att ha häst(ar) och barn. Det är ju massor av folk som har det! Det handlar om att utnyttja tiden väl; ta med sig barnet till stallet osv. Du skriver dessutom att ridningen inte är det viktigaste och innan barnet går så är det ju väldigt enkelt att ha med barnet i vagn när du sköter om hästarna. Då är h*n ju där du satt henom! Det tar ju bara lite mer tid att komma ut; klä på barnet osv. Men när man är föräldraledig så har man ju den tiden.

Ridning kanske du kan ägna dig åt på kvällar eller när nu pappan till barnet är hemma och tar ansvaret för barnet. Om du har paddock så kan du säkert under de första månaderna rida en stund när barnet sover i vagnen (de sover MYCKET i början). Dock får man ju vara beredd att hoppa av om barnet vaknar o gråter.

Det mesta blir nog vad man gör det till. Om du vill ha kvar din(a) hästar så kommer du hitta vägar för att kunna ha det. Du får nog räkna med att inte ha LIKA mycket tid till hästeriet dock. Kanske prioritera om vissa saker och inte vara fullt lika "petig" med allt (om du nu är det), men visst kan hästarna få fullgod skötsel och motion även fast du har en liten knodd att ta hand om!!

En sak att tänka på när det gäller "liten knodd" är att de är små så himla kort tid. Många pratar om att de ska ha barnet i liggvagnen vid sidan av paddocken men tänker inte på att det kanske funkar i 5 månader, sedan vill barnet inte alls ligga i liggvagn och har en hel del synpunkter på en vagn som står still. Den där tiden när man har ett litet hanterbart knyte som ligger där man lagt det är så himla kort!

Annars instämmer jag med Björk ovan att blir det så att man ändrar sig så är det ju fortfarande ett frivilligt val man gör utifrån hur man har det. Att planer skulle förändras kan kännas jäkligt skrämmande innan man får barn. Men sen när man väl har barnet där då känns det naturligt att man försöker anpassa sig för att reda ut sin tillvaro på bästa sätt. Det är inte en fråga om att man förändras utan snarare att man behöver prioritera på ett annat sätt. Det kanske man hade behövt om man hade fått ett superspännande jobb på pendlingsavstånd också. Gör ni stallet fint och inte har tid att ha det exakt så som ni tänkt så kanske ni kan hyra ut boxplatser och dra in lite pengar under en period?

Björk och Mino,

Tusen tack för era svar. Ni har ju förståss rätt. Det känns bara så läskigt att jag kan bli en 'av dom' (som skrämt mig i alla år) som lämnar hästarna..........

Men sen har ni också så himla rätt, att det finns många inom hästvärlden som har barn och fixar det ändå. Visst har stora hästmänniskor som Malin B och Yvonne Durant (galopp) mfl. förmodligen både hästskötare och barnflickor, men man kan om man vill.

Mitt sto är som sagt dräktig, och jag kan faktiskt känna, att skulle jag bli gravid nu, är det kanske en bra ide, då man inte gör någonting med fölet direkt, de första 7 månaderna, då får stoet och fölet lugn och ro, och jag och min eventuella knodd med.. kan bli en bra kombination...?!

Min kloka sambo, är så lugn, vilket är fantastiskt när jag får mina panik attacker! jag sa åt honom idag, att om vi får barn och jag börjar priotera bort hästarna, så måste han pusha på och påminna mig om hästarna och hur mycket de betyder för mig , och han svarar lugnt:
'Självklart kommer jag att göra det. Men oroa dig inte, det kommer att gå bra.'

Så tack alla, för att ni 'lyssnar' och ger råd, mitt i mitt turbolenta skede..
Att man kan vara så lycklig ena stunden, och så förvirrad och 'rädd' nästa...... Och jag är inte ens gravid ännu!!! Hur sjutton blir det om jag blir gravid?????:D

Vi har ju precis köpt gård och gör så fint till hästarna, vore ju hål i huvudet att sälja dom pga av en liten knodd........?

Sitter lite i samma läge (nyinköpt gård, hästar, renovering etc). Hade inte tänkt skaffa några barn pga detta, men blev gravid av misstag och folk kom med ivriga hejja-rop att livet inte behöver ändras, snacka om vilseedande rekam :angel:. Måste erkänna det hade varit bättre utan barn ytterligare några år, har daglig ångest över allt jag borde hinna på gården (dottern är nio månader). Känns som om vi köpte gården helt i onödan liksom.

weehhooo min ÄL börjar i dag...så i morron kommer jag ha en sån förbannad ÄL värk- men jävlar vad det ska pumpas :o på nu hehe Vill verkligen att det ska ta sig.....vill osså känna bebis i magen växa o gro.....jaja, det kommer när det kommer iaf!!:rofl:

Over and out

/ en som längtar till sambon kommer hem kl 16,30 :angel:

Min kloka sambo, är så lugn, vilket är fantastiskt när jag får mina panik attacker! jag sa åt honom idag, att om vi får barn och jag börjar priotera bort hästarna, så måste han pusha på och påminna mig om hästarna och hur mycket de betyder för mig , och han svarar lugnt:
'Självklart kommer jag att göra det. Men oroa dig inte, det kommer att gå bra.'

Du och din sambo kommer med gemensamma krafter bli både bra föräldrar och kunna få tid för era egna intressen! Och om du av någon outgrundlig anledning skulle känna för att vara hästlös i framtiden så är det inget nederlag eller ett bevis på att du är en dålig människa. ;)

Vi köpte gård när vi fick veta att jag var gravid. Just för att kunna ha hästarna nära och på så vis underlätta för mig, för då kan jag fixa hästarna under kortare stunder men flera gånger om dagen istället.

vi hade iof redan bestämt oss att flytta ut på landet, men det här fick oss att ta tag i det.

Det bästa är att numera ser även min sambo hästarna som familjemedlemmar och inte bara bekymmer...
Han går gärna upp 7 på morgonen och fodrar medans jag ammar, sen kryper vi alla ihop i sängen och myser ( inte hästarna då ) :D

Hur gärna jag än vill fortsätta med hästarna nu, så vill jag inte bli en av dom som väljer bort hästarna när jag väl krystat ut knodden!! Och det verkar vara så himla vanligt att folk gör så, väljer bort hästarna!?

Jag tillhör dem som "valde bort" hästen redan då jag väntade barn nr 1 (inte för att jag ville sälja, utan för att hästens fodervärd inte red mer än 1-2ggr/månad, och det tyckte jag var på tok för lite på min 3½-åring och sålde därför för hästens skull). Har nu fött barn nr 2 också (2 månader sedan) och letar febrilt efter en häst för att återuppta min ridning, no way att jag skulle överge hästeriet.

Det är kanske lite lättare att hålla kvar hästarna när man har dom hemma på gården? Det är inte ridningen som är det viktigaste, utan 'förhållandet' jag har till mina djur, dom är mitt allt, mina barn..

Jag känner ingen skuld för jag väljer bort min häst, jag känner skuld för jag inte kan ge henne lika mycket tid som jag kunde innan jag skaffade barn. Hade jag haft möjlighet att ha henne hemma hade de vart en helt annan sak.

Jag har tid och jag har råd att ha kvar min häst, men jag har inte motivationen.

Hästar att rida i min kompiskrets finns de gått om till mig när jag kommer få ett ridsug, och det finns en massa fina hästar jag kan köpa om några år då jag vill ha en häst.

Nu har jag redan sålt min häst jue, men int epga av att jag vill bli gravid utan för jag kände att jag tappat det lite samt jag var less på att aldrig ha pengar. MEN hade jag bott på gård had ejag sett det som enklare iom man har dem hemma, då hade sambon nog oxå hjälpt till mer o tyckt det var roligare!!

Jag förstår att man får offra lite, men inte måste jag väl ge upp allt för ett barn?

Svårt att säga. Delvis är det ett val man gör och det valet kanske ser annorlunda ut då mot vad du känner just nu. Å andra sidan tycker jag att man ska vara beredd att offra en del för sitt barn de första 2-3 åren, tiden går fort och barn behöver också känna att de är viktiga och inte bara i vägen eller får nöja sig med smulorna som blir över. Barn är små så väldigt kort tid, det är synd att gå miste om allt det underbara de för med sig för att något annat är viktigare. Man ska inte skaffa barn bara för att "man ska ha barn", barn ska få vara önskade och älskade, tids nog blir de mer självgående och man kan återuppta sina hobbys, eller skaffa nya.

Man ska inte skaffa barn bara för att "man ska ha barn", barn ska få vara önskade och älskade, tids nog blir de mer självgående och man kan återuppta sina hobbys, eller skaffa nya.

Jo, det vet jag. Jag ville bara få skriva av min undran.
Vi har aldrig tänkt tanken förut, men nu är vi hur lyckliga som helst över detta beslut, så vi skaffar inte barn för att 'man ska ha barn'. Detta är något vi känner djupt inifrån att vi vill.
Det är samtidigt lite skrämmande, och just nu är det ju mina hästar som är mina barn, därför så oroar jag mig såklart för hur jag kommer att ändras, även om ingen kan veta det nu.
Så jag hoppas att ni förstår mig rätt, jag ställer bara frågor som snurrar i mitt huvud, och detta är med att skaffa barn är inget 'hux-flux' impuls beslut. Tvärtom. Därav mina frågor ;)

Så här kommer en till fråga.

Vi ska på stort bröllop om tre veckor. Jag och sambon ska just 'sätta igång' babyverkstan (har fått vänta på att mensen skulle försvinna) men nu undrar jag då. Kan man dricka alkohol under 'tillverkningen'?
Missförstå mig inte nu. Vi dricker väldigt väldigt sällan, dock vet jag vilka frågor som kommer farandes om jag springer runt och dricker läsk och vatten hela kvällen. Och vi vill inte berätta att vi ska försöka få barn.
Hur göra?
Kan ett glas vin skada?

Det dröjer flera veckor efter befruktningen innan embryot/fostret får all sin näring från mamman. Till att börja med är det självförsörjande. Jag vågar inte säga hur många veckor det handlar om, har hört allt från 6-12, så det får vara osagt. Men de första veckorna är det inga problem med att dricka lite vin etc.

Och jag förstår att du funderar och undrar mycket, det ska man göra. :D

Har funderat lite till och kom på att de som blev neurosedynskadade blev det pga att mammorna exponerades för det giftiga ämnet i vecka 5-6 har jag för mig. Så att inget skulle kunna skada embryot i början är nog en sanning med viss modifikation. Men jag är övertygad om att inget kan ske innan det har fäst i livmodern i alla fall.

Till babyfoal ang bröllopsfesten: innan du har fått ett positivt graviditetsbesked är det fritt fram, sen är det nog bättre att vara på den säkra sidan. :idea:

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag står här i livet, snart 25 år fyllda (herregud vad tiden går fort), har en sambo sedan 1,5 år tillbaka som jag vill dela mitt liv...
2
Svar
23
· Visningar
2 556
Senast: Amha
·
G
Gravid - 1år Jag gjorde ett positivt graviditetstest nu för bara en halvtimma sen. Använde ett digitalt med veckoindikator som sa att det har gått...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 456
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30