R
Rizto
Sv: Att planera barn
Jo, det har du såklart helt rätt i!
Men både jag och sambon måste intyga att vi (eller iaf jag) inte varit tillsammans med någon annan under de två månaderna som var bebisens konceptionstid.
Skillnaden är väl snarast att myndigheterna inte har registrerat vem som är just sambo med dig. Som i vårt fall: om de nu skulle skriva in en farsa utifrån adressen (för vi finns ju på samma adress) så finns det ju sisådär en 6-10 karlar att välja på, eftersom vi bor i lägenhet och alla som bor i trappen har samma adress.
Det är ju också så att man kan bo på samma adress med någon av motsatt kön utan att vara ett par. Man kanske bara är kompisar, hyr ut ett rum eller bor i kollektiv. Då är det också omöjligt för myndigheterna att gissa vem som är pappa. (Pappan kanske inte ens bor på adressen!).
Så; jag förstår helt och fullt varför de vill ha påskrivet. Om de bara skulle gå på mammans ord så kunde hon ju dessutom uppge någon som INTE var far om hon ville det av någon orsak. Därför är det bra att både pappan och mamman ska skriva på.
Barn inom äktenskapet tas för givet att de är föräldrarnas. Även om det förstås skulle kunna vara en annan pappa till barnet trots det.
Jo, det har du såklart helt rätt i!
Men både jag och sambon måste intyga att vi (eller iaf jag) inte varit tillsammans med någon annan under de två månaderna som var bebisens konceptionstid.