Att planera barn

Sv: Att planera barn

oki, så om jag har gissat rätt ska jag har ÄL ca söndag/måndag så lika bra att sätta igång i kväll.....varit en paus nu nån dag iom att jag varit borta....men är det större chans att bli gravid om man "bara" har sex varannan dag eller det spelar ingen roll om man även har det varje dag??:angel:

Dumt att chansa! Klart du ska ha det varje dag! Det är ju roligare så...:angel:

Hej,

nu är jag här igen.
Efter att ha hämtat mig någorlunda efter gårdagens glädje över att mitt älskade sto är dräktigt, kan jag åter börja tänka på mig och min pojkväns beslut att skaffa barn.
Såklart kom mensen igår, så nu får vi vänta.

Men efter att den är slut, och vi sätter igång, hur lång tid ska jag vänta med att kolla om det hänt något?
Hur snabbt ger det utslag?
Eller är det bara att vänta och se om nästa mens kommer?
Jag har inte ätit p-pillerna på flera månader, om inte ett år snart.
Har dock skyddat oss på annat sätt.

Det där som nämndes om, att skriva faderskaps-nånting, går det inte automatiskt? Vi har varit tillsammans i 5 1/2 år, har köpt en gård ihop osv. Sambolagen inträder ju, vilket gör att man ju praktiskt taget är gift? Eller är jag ute och cyklar?

skriva på

jepp, förutsatt att mamman går med på det ja.

en man ska se till att vara gift, annars har han inga rättigheter.

glt

Man ska skriva faderskapsintyg på familjerätten. Tydligen så är vi som "bara" är sambos mer benägna att hoppa över skaklarna än de som är gifta...

"Om föräldrarna är sammanboende och är överens om att barnet är deras gemensamma ska faderskapet fastställas genom skriftlig bekräftelse vid ett gemensamt besök på familjerätten"

Man kan göra detta 2-3 månader innan beräknad nedkomst. (vi har tid imorgon..)

hihihi :p Helt plöstligt har det blivit såååå mkt mer spännande att ha sex... man vet lixom inte vad som kan ske när man har det.....efter att ha haft sex i ca 7½ år (ja längre iof men ej med sambon) skyddat så känns dettanu så mkt mysigare/ spännande att ha oskyddat!! :bow::rofl:

Åhh, han blir snart less på mitt tjatande om sex :love::rofl::rofl::rofl:

Testa kan du göra från den dagen du förväntade dig att mensen skall starta (om den inte startar då alltså :D ). Om du får ett minus men mensen dröjer kan du testa igen efter ett par dagar. Men som sagt, från dagen du förväntar mens är det rätt säkert att testa.

fy vad jag vill bli gravid nu.......ska köra satan nu vid ÄL.....

Till TS: kör på sen så kanske vi e gravida samtidigt- skoj ju!!

fy vad jag vill bli gravid nu.......ska köra satan nu vid ÄL.....

Till TS: kör på sen så kanske vi e gravida samtidigt- skoj ju!!

Oj, det hade ju varit jätteroligt, att vara gravid samtidigt som någon annan, att jämföra och ställa frågor och ja, bara vara gravid ihop med! :D
Frågan är ju om jag 'tar mig' lika bra som mitt sto, hon tog på första försöket!!!

Blir detta ditt första?

Testa kan du göra från den dagen du förväntade dig att mensen skall starta (om den inte startar då alltså :D ). Om du får ett minus men mensen dröjer kan du testa igen efter ett par dagar. Men som sagt, från dagen du förväntar mens är det rätt säkert att testa.

Om mensen bara kunde ta och sluta nu, så att vi kan börja försöka nu då! :o
Kan jag äta någon speciell mat som gör mig mer fertil? :d

Oj, det hade ju varit jätteroligt, att vara gravid samtidigt som någon annan, att jämföra och ställa frågor och ja, bara vara gravid ihop med! :D
Frågan är ju om jag 'tar mig' lika bra som mitt sto, hon tog på första försöket!!!

Blir detta ditt första?

Japp, vårt första jag är en årsmodell -82 vi har bara testat en ggn innan, eller ej fösrökt massa utan hade sex dagen innan ÄL sen åkte sambon i väg så det var svårt att försöka vara "aktiv" då....
men nu e han hemma på kvällarna så nu kör vi mer på riktigt, jag hoppas det tar sig någerlunda snart så man slipper vänta flera år......

Lycka till o kör på sen när mensen e slut!!

Hej,
Det där som nämndes om, att skriva faderskaps-nånting, går det inte automatiskt? Vi har varit tillsammans i 5 1/2 år, har köpt en gård ihop osv. Sambolagen inträder ju, vilket gör att man ju praktiskt taget är gift? Eller är jag ute och cyklar?

Det går inte automatisk första och (tror jag) andra barnet däremot när trean föddes fick sambon faderskapet utan att skriva papper.

Om mensen bara kunde ta och sluta nu, så att vi kan börja försöka nu då! :o
Kan jag äta någon speciell mat som gör mig mer fertil? :d

Du kan alltid äta Folsyra :idea: Hjälper kanske inte att bli gravid, men det är jättebra att ha ett lager när man väl plussar :) Finns på apoteket och rekommenderas de första månaderna!
Annars skall man äta nyttigt och låta bli lightprodukter, jag läste i en annan tråd att man kunde få förhöjda testosteronvärden av det och därmed försvåra befruktningen (?) Vet inte om det är sant dock :D

Nu har jag precis läst lite i tråden 'Jag trivs inte med att vara mamma' , och undrar om jag verkligen ska ta steget och försöka få barn.....?

Jag har ju som sagt varit anti barn så länge jag kan minnas.
Jag vill inte sluta leva 'mitt liv' pga ett barn.
Jag vill absolut inte sälja mina hästar pga av ett barn.

Jag förstår att man får offra lite, men inte måste jag väl ge upp allt för ett barn?

Usch.. nu blir jag så himla förvirrad....... någon som känner igen sig? eller ni var helt 100 hela tiden på att det var barn ni ville ha?
:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Man ska skriva faderskapsintyg på familjerätten. Tydligen så är vi som "bara" är sambos mer benägna att hoppa över skaklarna än de som är gifta...

Skillnaden är väl snarast att myndigheterna inte har registrerat vem som är just sambo med dig. Som i vårt fall: om de nu skulle skriva in en farsa utifrån adressen (för vi finns ju på samma adress) så finns det ju sisådär en 6-10 karlar att välja på, eftersom vi bor i lägenhet och alla som bor i trappen har samma adress.

Det är ju också så att man kan bo på samma adress med någon av motsatt kön utan att vara ett par. Man kanske bara är kompisar, hyr ut ett rum eller bor i kollektiv. Då är det också omöjligt för myndigheterna att gissa vem som är pappa. (Pappan kanske inte ens bor på adressen!).

Så; jag förstår helt och fullt varför de vill ha påskrivet. Om de bara skulle gå på mammans ord så kunde hon ju dessutom uppge någon som INTE var far om hon ville det av någon orsak. Därför är det bra att både pappan och mamman ska skriva på.

Barn inom äktenskapet tas för givet att de är föräldrarnas. Även om det förstås skulle kunna vara en annan pappa till barnet trots det.

Nu har jag precis läst lite i tråden 'Jag trivs inte med att vara mamma' , och undrar om jag verkligen ska ta steget och försöka få barn.....?

Jag känner likadant, ibland är jag sugen, ibland önskar jag bara att få fortsätta mitt liv som det är. Men inte är det något som säger att du måste sälja hästarna?... Jag tror stenhårt på att man prioriterar det man inte kan leva utan, ridningen i ditt fall, och så länge energin räcker ska det väl inte vara omöjligt att ha både häst och barn!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag står här i livet, snart 25 år fyllda (herregud vad tiden går fort), har en sambo sedan 1,5 år tillbaka som jag vill dela mitt liv...
2
Svar
23
· Visningar
2 556
Senast: Amha
·
G
Gravid - 1år Jag gjorde ett positivt graviditetstest nu för bara en halvtimma sen. Använde ett digitalt med veckoindikator som sa att det har gått...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 456
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30