Jag tror inte det är så svårt att förstå vad jag egentligen menar.Att "låta bli att tänka tanken" är ju tvärtemot de flesta psykologiska metoder. Ska man få grepp om sig själv och kunna komma till en förändring i grunden måste man våga tänka tanken, utan att ta den för sanning, och antingen bestämma sig för att låta den passera (men inte stanna), eller om man behöver vrida och vända på den lite för att få grepp om vad och varför. Ingenstans blir man en bättre människa av att inte själv skåda sina sämre sidor, men också acceptera dem som en del av en.
Jag menar inte att man inte ska tillåta sig att tänka oschyssta tankar, däremot menar jag att man ska lära sig att inte tänka det, lära sig att inte tänka att någon har stor röv, hängiga bröst eller inte borde gå i magtröja pga fetma eller vad som angående någon annans utseende eftersom det faktiskt är lika lite trevligt att tänka det som att säga det. Att man ska lära sig att var och en ser ut på sitt sätt, klär sig på sitt sätt osv. Det ingår i den biten jag skrev "arbetar med sig själv" där man lär sig själv att det är ok att se ut på annat sätt än idealet/ att vara annorlunda.
Det är inte lite skenheligt att prata om allas lika värde och sedan när någon avvikande går förbi tänka något negativt om den personens kropp eller utseende.
Det är inte skenheligt att prata om allas lika värde och sedan när någon avvikande går förbi tänka något negativt om den personens kropp eller utseende och därefter 1. fundera på varför man värderar någon så och 2. lär sig att inte värdera så, alla är trots allt lika mycket värda.